Revista presei

11 mai 2020

„Timișoara universitară” aduce la masă rectorii celor patru instituții puternice de învățământ superior din capitala Banatului!

Rectorii universităților timișorene s-au întâlnit pentru a discuta despre cum pot promova orașul. Colaborarea urmărește atragerea tinerilor și investitorilor din domeniile reprezentative pentru economia secolului XXI.

Discuțiile s-au concentrat pe modul în care Universitatea de Vest, Politehnica, Universitatea de Medicină și Universitatea de Științe Agricole se complementează și despre cum colaborarea interdisciplinară prin echipe mixte este un punct puternic de pe agenda educațională. Un alt punct forte care poate contribui la dezvoltarea Timișoarei este calitatea resursei umane prezentă atât la studenți cât și la profesori. „Complementaritatea celor patru instituții de învățământ superior, calitatea cadrelor didactice și a studenților acestora, sunt argumente solide pentru impactul pe care îl vor avea acestea asupra evoluției comunității timișorene în ansamblu și a societății noastre, în general. Procesul educațional și cercetarea, colaborarea interdisciplinară în echipe mixte, aplicațiile comune pentru finanțări naționale și europene au fost principalele puncte ale agendei discuțiilor purtate astăzi”, a transmis Universitatea de Vest din Timișoara.

Proiectul susținut de către cei patru rectori se numește Timișoara universitară. În viitorul apropiat, vor avea loc alte întâlniri unde vor fi stabilite modul de organizare și acțiunile următoare.

Nu ai mai văzut așa ceva până acum, în România! Ceremonie de absolvire a facultății realizată online în Timișoara, la UVT

Ceremonia digitală de absolvire UVT 2020 va fi difuzată în formă digitalizată, live streaming în 18 iulie. „Împreună, în live streaming, studenți, cadre didactice, părinți, invitați, vor marca încheierea unui ciclu de studii, ca și obținerea unui nou statut – Alumnus UVT, înaintea intrării într-un nou stadiu al vieții, cu energie, optimism, speranțe și deschidere spre noi oportunități”, transmit reprezentanții Universității de Vest din Timișoara.

Aceștia anunță că evenimentul va fi susținut printr-o platformă digitală special concepută pentru Ceremonia Digitală de Absolvire, unde absolvenții se pot loga cu adresele de email instituționale, la adresa web https://absolvire.uvt.ro/. Pentru spectaculozitatea și perfecta intrare în rolurile absolvenților, kitul Alumnus UVT este primit prin postă de către viitorii absolvenți, înainte de ceremonie. Participarea conducerii UVT, ca și a decanilor celor 11 facultăți și a invitaților speciali va fi parte integrantă a conținutului online a întregii ceremonii, o producție multimedia înregistrată și transmisă live pe canalul de Facebook al UVT, în 18 iulie 2020. La finalul ceremoniei de absolvire este programat un mini-concert dedicat Alumnus UVT, cu invitați surpriză.

Întreaga producție multimedia digitală a Ceremoniei de Absolvire 2020 va fi, cu adevărat, o mare oportunitate, aceea de a participa într-un mod neconvențional la unul dintre momentele marcante ale vieții de adult, absolvirea studiilor universitare și intrarea în comunitatea Alumnus UVT. Îi invit pe viitorii absolvenți din promoția acestui an să fie co-autori la această autentică premieră universitară, prima Ceremonie Digitală de Absolvire la Universitatea de Vest”, declară rectorul UVT, prof. univ. Marilen Pirtea.

Să se dea examen sau să se promoveze cu media anilor anteriori?

În contextul pauzei școlare provocate de pandemie, în care elevii au beneficiat sau nu de educație online, în funcție de posibilități și alți factori, ar trebui elevii din anii terminali să susțină examenele naționale? Sau ar fi mai bine să promoveze pe baza mediilor obținute în precedenții patru ani de studiu? Președintele Klaus Iohannis a anunțat, la sfârșitul lunii trecute, că școlile rămân închise, mediile se vor încheia cu notele existente, dar examenele naționale – Evaluarea Națională și Bacalaureatul – se vor desfășura conform calendarului inițial, stabilit înainte de pandemie. Astfel, examenul de Evaluare Națională va începe pe 15 iunie, cu proba scrisă la limba și literatura română, iar Bacalaureatul pe 22 iunie, cu aceeași probă. Elevii din anii terminali, a mai spus președintele, au opțiunea de a se prezenta la școală între 2 și 12 iunie, pentru a face pregătire pentru examene. De la acea declarație, internetul s-a împărțit în două: pe de-o parte, sunt cei care sunt în favoarea susținerii acestor examene, pe de alta, cei care vor anularea lor și folosirea mediei din anii de studiu precedenți pentru promovare. Circulă online cel puțin două petiții (1, 2) care cer înlocuirea examenelor cu mediile, care au adunat împreună aproximativ 29.000 de semnături, un fost ministru acuză „mafioții” din educație care ar avea un interes să nu se țină examenele, iar pe grupurile de părinți aproape că nu se mai discută despre altceva. Așadar, care sunt argumentele pentru susținerea examenelor și care sunt cele împotrivă? Răspund Cristina Tunegaru, profesoară de limba și literatura română la școala din Petrăchioaia, Ilfov, respectiv Sebastian Țoc și Bogdan Florian, cercetători și cadre universitare care predau, printre altele, cursul de Politici Educaționale la Școala Națională de Studii Politice și Administrative (găsiți aici raportul lor integral despre sistemul educațional în timpul pandemiei).

Studiu IRES: Numărul elevilor fără acces sau cu acces limitat la laptop, tabletă, desktop e de peste 900.000, de 3,6 ori mai mare decât evaluarea Ministerului Educației

“32% dintre copiii înscriși în învățământul preuniversitar nu au acces individual exclusiv la un dispozitiv funcțional (desktop, laptop, tabletă), ceea ce face ca prezența elevilor la orele organizate online să fie parțială sau deloc. Ținând cont de numărul elevilor înscriși în învățământul preuniversitar, anul școlar 2019-2020 (2.824.594), numărul efectiv al copiilor care nu au acces sau au acces limitat la un dispozitiv pentru a participa la educație online este de fapt de 903.870 elevi, de 3,6 ori mai mare decât evaluarea MEC”, avertizează Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES), în studiul lansat în această dimineață.

IRES a lansat vineri, 8 mai, a doua parte a cercetării cu privire la școala în stare de urgență. Datele făcute publice astăzi se referă la accesul copiilor din România la educația online, în contextul în care din 11 martie 2020 toate școlile din țară au fost închise pentru anul acesta școlar, din cauza pandemiei COVID-19.

Autorii cercetării explică faptul că datele colectate arată că “36% dintre familiile cu copii au doi sau mai mulți copii la școală, iar participarea la școala online se face adesea după un orar care presupune, cel mai frecvent, ca toți elevii să participe la ore (clase diferite), ceea ce impune ca fiecare copil să aibă echipamentul lui, alocat pentru școala online. Din analiza datelor rezultă însă că doar 68% dintre copii au acest acces, ceea ce înseamnă că rămân pe dinafară un procent semnificativ, 32%, proporție substanțial mai mare decât procentul indicat de MEC de doar 9%”.

Principalele concluzii ale studiului IRES – Școala în stare de urgență, accesul copiilor școlari din România la educația online:

  • 32% dintre copiii înscriși în învățământul preuniversitar din România nu au acces individual la un dispozitiv dedicat funcțional (ex. laptop, tabletă, desktop) pentru școala online.
  • 12% dintre copiii din România nu au conexiune de internet suficient de puternică pentru a putea suporta derularea cursurilor online.
  • Peste un sfert dintre părinții care nu au un dispozitiv pentru fiecare copil pe care să îl poată utiliza pentru școala online nu ar plăti deloc ca să achiziționeze un astfel de echipament.
 

Premiile jurnalistice - Superscrierile lunii aprilie

Pentru realizarea topului avem câte un invitat special (membru al juriului/comunității Superscrieri) care scanează aparițiile cu însemnătate din presa noastră și le adună în topul Superscrierile Lunii.

Invitata specială a lunii aprilie este Cristina Lupu, Director Executiv al CJI – Centrul pentru Jurnalism Independent. Coordonează programe privind diversitatea în presă și programe pentru presa locală.

 Îi super mulțumim pentru recomandări! 

Cristina Lupu:„De când a fost declarată starea de urgență provocată de pandemia Covid-19, autoritățile au încercat constant să restrângă informarea noastră doar la acele comunicări oferite de Grupul de Comunicare Strategică și la declarațiile oficialilor. Au blocat legea accesului la informații de interes public, au refuzat să răspundă la întrebările jurnaliștilor, au amenințat cu dosare penale oamenii din spitale care îndrăzneau să vorbească. «Informați-vă doar din surse oficiale» și oximoronul «știri oficiale» au devenit mantra comunicării publice a autorităților.
De aceea, noi, la CJI, am vorbit despre cum informațiile salvează vieți iar pentru a marca Ziua Mondială a Libertății Presei (3 mai) am decis să ne lansăm o provocare: «dacă v-ați fi informat doar din surse oficiale, ați fi ratat:…» Am adunat, și încă adunăm, o colecție de jurnalism curajos care spune întreaga poveste.

Mi-a fost imposibil să aleg doar 8 articole într-o lună în care jurnalismul bun a fost mai important și mai mult ca aproape niciodată. Ele spun povestea din spatele cifrelor oficiale, arată corupția, degringolada, nepăsarea față de cetățeni. Mi-aș fi dorit să fie o listă mai veselă, dar este totuși o listă care mă face să fiu recunoscătoare că acești jurnaliști, împreună cu sute de alți colegi, și-au făcut în fiecare zi meseria.”

Poți primi lista cu cele mai însemnate 8 apariții din presă direct pe newsletter, în fiecare zi de 8 din fiecare lună. Te invităm să le urmărești, oriunde ai fi, și să-ți inviți cunoscuții să o facă.

Guvernul a alocat 150 de milioane lei pentru tablete destinate elevilor din medii defavorizate

Guvernul a adoptat în ședința de joi hotărârea prin care alocă Ministerului Educației suma de 150 de milioane de lei, care vor fi cheltuiți pe tablete pentru elevii din mediile defavorizate.

“Suma alocată va fi utilizată pentru achiziția de dispozitive electronice conectate la internet, necesare dotării unităților de învățământ preuniversitar de stat. Obiectivul Ministerului Educației este să asigure accesul la activitățile didactice la distanță elevilor din medii defavorizate, înmatriculați în unitățile de învățământ preuniversitar”, arată un comunicat al Ministerului.

„Am solicitat inspectoratelor școlare să centralizeze situația elevilor care nu dispun de echipamentele necesare participării la cursurile online, în contextul pandemiei COVID-19. În acest moment, în România, numărul estimat de elevi care au nevoie de aceste dispozitive electronice este de 250.000. Odată cu achiziționarea acestora, va fi facilitată învățarea la distanță și pentru copiii din mediile defavorizate”, a declarat Monica Anisie, ministrul educației și cercetării.

Criteriile de repartizare sunt stabilite prin ordin de ministru, în baza propunerilor unităților de învățământ preuniversitar de stat.

Primăria Timișoara anunță că achiziționează tablete pentru elevii săraci. Chiar după ce guvernul a alocat banii necesari

Peste 1.000 de elevi din Timișoara care beneficiază de burse sociale ar urma să primească, cu împrumut, tablete cumpărate cu bani de la primărie. Anunțul primarului vine la scurt timp după ce Guvernul României a alocat deja banii necesari pentru achiziția de astfel de gadgeturi.

Guvernul României a adoptat, joi, 7 mai, o hotărâre privind suplimentarea bugetului Ministerului Educației cu 150 de milioane de lei. Banii vor fi folosiți pentru achiziția de „dispozitive electronice conectate la internet, necesare dotării unităților de învățământ preuniversitar de stat”. Cu aceste dispozitive se va asigura accesul la activitățile didactice la distanță elevilor din medii defavorizate, înmatriculați în unitățile de învățământ preuniversitar, menționează reprezentanții ministerului.

La o zi după ce guvernul a alocat banii necesari pentru gadgeturi necesare elevilor care nu au acces la internet și la două luni de când elevii fac școala online a venit și un anunț al primarului Timișoarei. Potrivit acestuia, municipalitatea va aloca banii necesari pentru ca școlile să poată cumpăra tablete pe care să le dea cu împrumut elevilor care primesc burse sociale.

Cum va fi admiterea la facultate în acest an?

  Generația digitală nu este nici ea atât de bine pregătită pentru a învăța intensiv online. Nu au fost pregătiți nici studenții, nici profesorii să lucreze online pe scară largă, iar situația de acum este una de tranziție, generată de războiul cu pandemia, spune rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Daniel David. “Unele lucruri vor române, dar nu aceasta este forma unui învățământ de calitate pe care dorim să-l facem”, a afirmat Daniel David, la întâlnireile HotNews. ro #deladistanță. Am discuta cu rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Daniel David, cu rectorul Universității București, Marian Preda, și cu rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, despre efectele pandemiei asupra învățământului universitar – despre predarea online, despre cum vor susșine elevii examenele în noile condiții și despre modificările la examenele de admitere din acest an.

Copyright © 2018 DCIMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională