Revista presei

11 septembrie 2020

Politehnica din București reduce cu 40% numărul studenților din cămine, iar orele se vor face în regim hibrid sau doar online. Căminele de la ASE și SNSPA rămân închise

Căminele Universității Politehnice din București se vor deschide anul acesta, spre deosebire de ASE sau SNSPA, însă numărul studenților care se pot caza va fi redus cu aproximativ 40%, iar cursurile și seminariile se vor face în regim hibrid sau exclusiv online, de acasă, în funcție de evoluția situației, a declarat pentru Edupedu.ro rectorul Mihnea Costoiu.

„Anul universitar la noi începe pe 5 octmbrie, iar în prezent analizăm variantele de scenarii. Vom deschide căminele, dar se vor putea caza maximum doi studenți într-o cameră. Asta înseamnă că vom reduce, practic, cu 40% numărul total de studenți pe care îi putem caza conform normelor de distanțare. Dacă este nevoie și vom avea avizul Direcției de Sănătate Publică, atunci am putea caza și trei studenți într-o cameră, dar trebuie să fie din aceeași grupă. De asemenea, predarea se va faxe mixt, adică online și cu prezență numerică limitată prin rotație, sau doar online, încă nu am decis concret, suntem în analiză. Conform legii, decizia finală o vom anunța cu o săptămână înaintea începerii anului universitar, conform situației epidemiologice de atunci”, a declarat Costoiu pentru Edupedu.ro.

UBB a stabilit cum va începe noul an universitar. VEZI SCENARIUL pentru fiecare facultate

David Daniel, rectorul Universității Babeș-Bolyai, a anunțat cum va începe anul universitar pentru fiecare facultate în parte. 

Modalitățile de începere a anului universitar 2020-2021 au fost alese de fiecare facultate în parte, prin adaptarea condițiilor generale propuse de UBB, de către Consiliile facultăților. 

De exemplu, Facultatea de Matematică și Informatică va începe anul exclusiv online, la fel ca și Facultatea de Drept, Facultatea de Litere și Facultatea de Istorie și Filosofie. În schimb, toate studiile doctorale debutează în regim clasic, combinat, dacă este cazul, cu practici online. Scenariul de începere a noului an universitar pentru fiecare facultate din cadrul UBB poate fi consultat AICI!

„Deși începem cu aceste scenarii, trebuie să fim pregătiți să revenim rapid la scenariul clasic (îmbunătățit unde este cazul cu experiența noastră online), dacă condițiile se îmbunătățesc, sau la scenariul online complet, dacă condițiile se înrăutățesc. Scenariile vor putea fi adaptate pe parcursul semestrului, dacă va fi cazul, cu aprobarea Consiliului de Administrație al UBB”, a transmis David Daniel.

Klaus Iohannis: Decizia de a deschide şcolile, deşi nu e uşoară, e necesară

Preşedintele Klaus Iohannis a declarat că decizia de a deschide şcolile, deşi nu este uşoară, e “corectă şi necesară”.

“Aşa cum ştiţi, şcoala începe pe 14 septembrie, în condiţii cu totul diferite faţă de anii trecuţi. În acest moment, avem doar câteva localităţi în care educaţia se va relua exclusiv online, iar în altele se va desfăşura în sistem hibrid, în funcţie de situaţia epidemiologică şi de condiţiile logistice existente. Autorităţile centrale şi locale, dar şi conducerile unităţilor de învăţământ, au implementat o serie de proceduri pentru a limita riscul de transmitere a COVID-19 în comunitatea şcolară. Dar eficienţa lor depinde în bună parte de colaborarea cadrelor didactice, a părinţilor şi, evident, a elevilor. Nu putem reduce riscul de infectare la zero, dar în acelaşi timp este foarte important să conştientizăm că prin respectarea regulilor de bază fiecare contribuie la siguranţa întregii comunităţi. Limitarea accesului la educaţie are consecinţe negative majore pentru generaţiile tinere şi ne afectează tuturor viitorul, aşadar decizia de a deschide şcolile, deşi nu este una uşoară, este corectă şi necesară”, a spus Iohannis.

El a adăugat că “obiectivul unei educaţii de calitate trebuie să rămână prioritar”, chiar dacă ne confruntăm cu o criză sanitară. “Nu în ultimul rând, mă adresez şi părinţilor, care, în mod firesc, sunt preocupaţi şi îngrijoraţi de modul în car vor evolua lucrurile începând cu 14 septembrie. Vă încurajez să îi trimiteţi pe copii la şcoală şi să le explicaţi că, pentru un timp, şcoala va fi diferită, dar dacă vom respecta cu toţii regulile, vom depăşi cu bine această situaţie”, a afirmat Iohannis. AGERPRES

Mii de profesori fug din sistemul de învăţământ de frica COVID-19

Profesorii care suferă de boli cronice se tem să se întoarcă la catedră. Unii dintre ei ar putea preda online, dar acest lucru nu este posibil, şi cum mulţi au ajuns la vârsta pensionării au cerut să se retragă.
În plus, mulţi dascăli şi-au luat concedii medicale. Conform unor surse, la nivelul ţării, fenomenul este îngrijorător, lucru care adânceşte şi mai mult deficitul de cadre didactice din acest an şcolar.  Ovidiu Nistor, preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret”, susţine că în prezent în sistemul educaţional sunt agrenate 14.000 de cadre didactice care au vârsta de peste 60 de ani. „Chiar dacă nu au vârsta-limită, mare parte dintre aceştia vor să se pensioneze anticipat chiar cu riscul de a încasa o indemnizaţie mai mică. Respectivele cadre didactice fac acest lucru pentru că autorităţile nu au făcut demesurile necesare pentru a convinge că şcoala va fi un loc sigur în această pandemie. Avem o fractură clară între ce cere Ministerul Sănătăţii, ce face Ministerul Educaţiei şi care este realitatea din unităţile de învăţământ”, spune sindicalistul.   Se renunţă la plata „la oră“   Preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret” susţine că acest deficit de cadre didactice va fi şi mai mare pentru că mai există o categorie a profesorilor care vor decide să stea acasă. „Avem foarte mulţi profesori pensionari care funcţionau cu plata «la oră». Pentru că sunt în vârstă, aceşti profesori vor renunţa la ore. În această situaţie sunt mii de cadre didactice. Cel puţin 2.000, dacă nu mai mult. Realitatea va fi percepută cu exactitate pe 14 septembrie, când mulţi elevi nu vor mai avea profesori la ore. Va fi o presiune imensă pe sistemul de învăţământ, mai ales că cei care au ieşit la pensie anul acesta, la limită de vârstă, la fel, nu au mai cerut prelungirea activităţii cu plata «la oră».

Ce se întâmplă cu programul after-school în școlile de stat? Răspunsul ministrului Educației

Părinții își vor putea duce din nou copiii la after-school în școlile de stat, urmând ca până luni ministrul Sănătății să emită un ordin în acest sens, spune ministrul Educației, Monica Anisie.

 

Anisie a fost întrebată, marți seară, la Digi 24, despre programul after-school în unităţile de învăţământ de stat.

 

“Este vorba despre un ordin pe care ministrul Sănătăţii l-a dat înainte de realizarea ordinului comun (privind normele sanitare pentru noul an școlar -n.r.). Am discutat cu dumnealui să revizuim ordinul respectiv pentru a-l pune în acord cu ceea ce prevede ordinul comun. Prin urmare, se pot desfăşura aceste activităţi. Eu sunt convinsă că domnul ministru va realiza acest ordin, îl va revizui până luni”, a declarat Anisie, marți seară, la Digi 24.

Fricile sunt ale părinților, copiii sunt inventivi

Copiii sunt mult mai adaptabili decât adulții la normele de siguranță sanitară. Concluzia îi aparține psihologului Mihai Copăceanu, după publicarea regulilor pe care trebuie să le respecte elevii în clase, odată cu începerea școlii.

Copiii nu vor avea voie să se îmbrățișeze sau să dea mâna, nu pot schimba între ei telefoane, jucării sau instrumente de scris, nu au voie să se joace cu mingea și în general li se cere să nu părăsească, pe cât posibil, sala de clasă.

Ce impact emoțional vor avea toate aceste restricții asupra copiilor? Psihologul Mihai Copăceanu atrage atenția că de multe ori, fricile sunt mai degrabă ale părinților: ”Este cel mai puternic factor de adaptare atitudinea părintelui. Vorbesc cu diverși părinți și teama că un copil nu va putea respira sau nu va putea să facă față, să poarte câteva ore o mască este a părintelui și nu a copilului. Îndemnul meu a fost ca părintele însuși să poarte el masca în casă, în diverse situații sociale, când ies din casă și atunci copilul va avea încredere”.

”Copiii sunt drăguți și inventivi. Am văzut în Occident o serie de exemple de copii, care de la cinci, șase, șapte ani au mers singuri cu autobuzul școlar și au purtat masca și ghiozdanul mare în spate și s-au adaptat. Părinții au foarte multe frici. Dacă atitudinea părintelui este una responsabilă și atentă și care inspiră calm și dragoste copilului și empatie, nu va avea de suferit”, mai spune psihologul blogger la Adevărul.

Școlile nimănui

Fiecare școală ar trebui să comunice astăzi foarte clar părinților, cu avizul Inspectoratelor și al DSP-urilor, cum începe cursurile pe 14 septembrie. În fapt, în multe cazuri, situația este departe de a fi clară, iar autonomia este o glumă proastă.

 

Teoretic e simplu: verde, galben, roșu, în funcție de numărul de cazuri. Practic e altceva. Să vă dau câteva exemple.

Sunt localități mici, care ar putea aduce toți copiii la școală cu distanțarea respectată. Dar sunt în scenariul roșu. După cum a avertizat însă prof. Rafila, nu contează doar numărul sec, ci și sursa cazurilor.

Dacă ai un singur focar, de exemplu un cămin de bătrâni, și doar de acolo îți vin cazurile grupate, este absurd să ții școala în scenariul roșu. Pentru a se justifica acest scenariu e necesar să fie transmitere comunitară, cazuri răspândite.

 

Sau cazul e contabilizat în localitatea de domiciliu, deși bolnavul nu mai stă demult acolo, însă nu și-a schimbat actele. A plecat la oraș, dar el a rămas înregistrat în comuna de origine.

În multe din aceste localități, justificat sau nu roșii, copiii nu au tablete și nici măcar internet. Ce faci cu ei? Mai ales că în mod realist ei ar putea merge la școală.

 

CULTURA DE SECURITATE - RIA sau „Revolution in Intelligence Affairs” începe să devină realitate

RIA sau „Revolution in Intelligence Affairs” începe să devină realitate, scrie Foreign Affairs, într-un material în care zugrăvește viitorul spionajului. Context în care, analiza reamintește o lecție dură a dată de istorie: „Rezistența la schimbare a provocat dezastre în trecut – de exemplu, când Marina SUA a refuzat să înlocuiască cuirasatele cu portavioane, înainte de al doilea război mondial”. Dar unde suntem în acest moment și care sunt liniile de forță ale RIA?

„De-a lungul întregii istorii, oamenii s-au spionat unul pe celălalt. Pentru a afla ce fac sau ce intenționează să facă alții, oamenii au supravegheat, monitorizat și ascultat – folosind instrumente care s-au îmbunătățit constant, dar niciodată nu au fost înlocuiți stăpânii umani. Inteligența artificială (AI) și sistemele autonome schimbă toate acestea. În viitor, mașinile vor spiona mașinile pentru a ști ce fac sau intenționează să facă alte mașini. Munca de informații va consta în continuare în furarea și protejarea secretelor, dar modul în care aceste secrete sunt colectate, analizate și diseminate va fi fundamental diferit.

Futuriștii militari au identificat apariția unei asemenea schimbări, iar unii au numit ascensiunea AI și a sistemelor de arme autonome drept „revoluție în afacerile militare”. Analogul său în munca de informații poate fi înțeles ca o „revoluție în afacerile de informații” (Rvolution in Intelligence Afairs, RIA – n.r.). Prin viitoarea RIA, mașinile vor deveni mai mult decât simple instrumente pentru colectarea și analiza informațiilor. Vor deveni consumatori de informații, factori de decizie și chiar ținte ale altor operațiuni de informații ale mașinilor. Preocuparea supremă a acestor mașini o vor constitui pe mai departe relațiile politice, sociale, economice și militare ale ființelor umane – dar munca informații dusă de mașini va funcționa la o viteză, o scară și o complexitate atât de mari încât inteligența umană nu va mai putea ține pasul. RIA nu poate fi oprită. Forțele inovației tehnologice și ale concurenței au dezlănțuit-o deja. În schimb, comunitatea de informații din SUA trebuie să îmbrățișeze RIA și să se pregătească pentru un viitor dominat de IA – altfel riscă să-și piardă avantajul competitiv.

ABONARE - Dacă ai primit Revista Presei UVT din bunăvoința unui prieten și ai regăsit aici informații utile, te poți abona oricând accesând link-ul de mai jos

Copyright © 2018 DCIMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională