Revista presei

15 noiembrie 2019

ASTĂZI, LA UVT - Cei pasionați de film sau istorie sunt invitați la avanpremiera filmului „Cardinalul”

Vineri, 15 noiembrie, de la ora 19.00, cinefilii sunt invitați la proiecția filmului „Cardinalul” semnat de Nicolae Mărgineanu, după un scenariu de Bogdan Adrian Toma, în Aula Magna a Universității de Vest din Timișoara. La finalul proiecției va avea loc o sesiune de întrebări și răspunsuri cu regizorul Nicolae Mărgineanu și actorul Radu Botar. Invitații vor fi prezentați de conf. Florin Lobonț, decanul Facultății de Științe Politice, Filosofie și Științe ale Comunicării, și de Ramona Băluțescu, jurnalist. Intrarea la eveniment este liberă.

Filmul „Cardinalul” spune o parte din viața episcopului greco-catolic Iuliu Hossu, câteva scene de la Marea Unire și perioada încercării de convertire forțată în penitenciarul Sighet. În 1948, regimul sovietic interzice existența altei biserici în afara celei ortodoxe, iar conducătorii Bisericii Greco-Catolice sunt arestați și închiși în penitenciarul de la Sighet. În fața torționarilor se ridică episcopul Iuliu Hossu, care, prin curaj și verticalitate, devine o călăuză pentru ceilalți preoți.

“Now What? – sau cum îi sprijină UVT și DGASPC Timiș pe tinerii care părăsesc sistemul de protecție a copilului

Universitatea de Vest Timișoara și Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Timiș au prezentat, miercuri, rezultatele proiectului ERASMUS+ “Now What?: Preparing and Empowering Youth Leaving Care”.

Parteneriatul este format din opt instituții și organizații, din patru țări europene: Universitatea de Vest din Timișoara (România – coordonatorul proiectului), Organizația “The Smile of the Child” (Grecia), Athens Lifelong Learning Institute (Grecia), University of Lusofona (Portugalia), University of Tirana (Albania), Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Timiș (România), SOS Satele Copiilor (România) și SOS Villages Albania (Albania).

Proiectul oferă sprijin tinerilor în vârstă de 16-19 ani care sunt fie în îngrijire în sistemul de protecție a copilului, fie au părăsit sistemul.

Daniel David: Clujul și Transilvania ar trebui să aibă o structură de cercetare cum e laserul de la Măgurele! Toți rectorii universităților înțeleg acest lucru și este o tendință de a crea o astfel de structură.

Daniel David este profesor de ştiinţe cognitive clinice la Universitatea Babeş-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca, profesor adjunct la Școala de Medicină Icahn din Muntele Sinai din New York și director de cercetare la Institutul Albert Ellis din New York.

Prorectorul UBB, psihologul Daniel David a declarat pentru Citynews.ro, la emisiunea Servus, Cluj! că Transilvania și Clujul nu au o structură academică de cercetare cum este proiectul de cercetare Danubius sau laserul de la Măgurele. 

Toate structurile academice mari de cercetare paneuropene au fost concentrate în Sudul țării. Acolo avem laserul de la Măgurele și avem proiectul Danubius. Transilvania, și Moldova, dar eu vorbesc despre Transilvania, a rămas fără o astfel de structură. Deci nouă ne trebuie o structură academică în jurul  căreia să vină apoi componenta economică, componenta socială, care să reprezinte pentru Transilvania ceea ce este laserul pentru Sudul țării. Că toată lumea aude de laserul de la Măgurele. Și avem nevoie de o astfel de structură. Și dacă nu o facem, eu cred că Transilvania va pierde avantaje competitive importante în lumea globalizată în care trăim. Toți rectorii universităților înțeleg acest lucru și este o tendință de a crea o astfel de structură. Nu înseamnă că toate universitățile, institutele și-ar pierde autonomia, dar haideți puțin să ne coordonăm pe o temă care să ne dea o forță mai mare. De exemplu de ce să cumpărăm trei RMN-uri și la noi și la UMF și la altă universitate pe când dacă tu de la UMF cumperi RMN îl accesez și eu iar eu cumpăr altceva ce tu nu ai ca să îl poți accesa și tu. Și astfel avem o infrastructură de cercetare mult mai puternică”, a subliniat prorectorul UBB la emisiunea Servus, Cluj! Pe de altă parte, el a identificat și o platformă de cercetare.

 

 

„Profesorul trebuie să construiască alături de elev”

Numărul de ore la gimnaziu şi liceu s-ar putea să scadă cu cinci ore, întrucât se doreşte realizarea unui nou plan-cadru, a anunţat ministrul Educaţiei, marţi, la europa FM. „E vorba de regândit modul în care disciplinele s-ar putea preda. Că nu e vorba de tăiat ore, ci de tăiat discipline”, a declarat Monica Anisie.

„Toţi vorbim despre calitate în Educaţie dar nu facem nimic în sensul acesta”, a spus noul ministru al Educaţiei, Monica Anisie. Aceasta a vorbit despre regândirea lucrurilor din Educaţie într-un mod operaţional şi despre angrenarea unor eforturi comune din partea actorilor din Educaţie.    Ministrul a mai spus că este necesară refacerea modului în care se predau acum disciplinele. „Vă cer măcar puţină îngăduinţă şi încredere că putem să facem şi lucruri bune împreună. Există o lege deja în Parlament prin care se diminuează numărul de ore. În funcţie de fiecare ciclu, se ajunge până la 25 de ore pe săptămână. E vorba de regândit modul în care disciplinele s-ar putea preda. Că nu e vorba de tăiat ore, ci de tăiat discipline”, a mai precizat Anisie.  

DIGITALIADA - Învățare și testare online

Secțiunea Învățare și testare online este structurată pe patru niveluri de acces, fiind dedicată atât directorilor, cadrelor didactice din toată țara, indiferent de materia predată, cât și părinților și elevilor.

 În această secțiune:

  • Directorii au posibilitatea să înscrie toate cadrele didactice din școala lor, părinți și elevi și să comunice cu aceștia printr-un sistem de notificare online. De asemenea, directorii pot identifica în timp real situația de la nivelul școlii: teste, rezultate, activități. Detalii în Ghidul de utilizare pentru Cont Director Școală;
  • Profesorii de învățământ primar sau gimnazial, de orice materie, pot crea teste personalizate pentru clasele lor și da teme pentru acasă. De asemenea, ei pot monitoriza progresul fiecărui elev pe semestru/an școlar. Profesorii de matematică beneficiază atât de o parte teoretică (pentru fiecare lecție în parte și pentru fiecare an școlar gimnazial), cât și de o parte practică de exerciții, pe diferite grade de dificultate, pe care le pot utiliza pentru consolidarea și recapitularea cunoștințelor elevilor. Detalii în Ghidul de utilizare pentru Cont Profesor;
  • Elevii pot parcurge materia, primesc teste și teme și le rezolvă, chiar și atunci când lipsesc de la școală. Detalii în Ghidul de utilizare pentru Cont Elev;
  • Părinții primesc programarea testelor și a evenimentelor școlare (ședinte, festivități) și rezultatele obținute de elevi la acestea. Detalii în Ghidul de utilizare pentru Cont Părinte.

RAFTUL CARȚILOR / Democrația sub asediu

Iliberalismul a învățat lecția comunismului, realizând imposibilitatea controlului întregii societății, preferând doar „să controleze acele noduri ale vieții sociale care determină restul“.

Analiza politică la cald nu este atât de facilă precum am putea-o considera la o privire superficială, observând șleahta de pseudo-analiști politici promovați de mai toate televiziunile române, habarnişti desăvârşiţi. Pentru a fi avizat în receptarea fenomenelor politice din prezent este nevoie de un mix cultural complex, de cunoștințe solide de istorie, de geografie, literatură, psihologie și, evident, de buna cunoaştere a două-trei limbi de circulație internațională. Condiții care sunt îndeplinite cu asupra de măsură de către toți cei care au contribuit la volumul editat* de prestigioşii profesori Armand Goşu și Alexandru Gussi. În mod paradoxal, România nu este singura care cunoaşte o accentuată erodare a democraţiei. Nu că ne-ar încălzi acest aspect foarte mult. Este democrația sub asediu? În prea multe țări din partea central-estică a Europei răspunsul nu poate fi decât pozitiv, iar noi am experimentat-o pe propria piele. Aparent ne-a trecut glonțul pe la ureche (pentru a parafraza un fost minstru, intrat în dizgrație), dar procesul de asanare măcar instituțională (căci morală, nici nu se pune problema) nici măcar nu a început. Munca va fi lungă şi destul de complicată, căci este mult mai uşor să distrugi decât să clădeşti. Primul studiu este cel scris de profesorul Alexandru Gussi, în care este disecată cu mare luciditate situația din România. „Am ieșit din iluzia confortului, din mirajul că apartenența la Uniunea Europeană ne oferă automat garanția faptului că regimul politic este sau devine spontan un regim democratic, stabil, previzibil.“ Dar poate că și societatea românească, trecând prin crizele provocate de coaliția PSD-ALDE de după 2017, a căpătat o maturitate care o face foarte atentă la viitoarele derive autoritare. Din acest punct de vedere măcar, societatea românească pare a sta puţin mai bine decât altele din zonă, care nu au cunoscut însă crunta dictatură național-comunistă a lui Ceaușescu.

Copyright © 2018 DCIMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională