Revista presei

16 septembrie 2020

Internet gratuit pentru 3.000 de școli din România

Începutul acestui an școlar a scos mai mult ca niciodată în evidență lipsurile școlilor din România. Mulți copii vor fi nevoiți să învețe online, însă nu toate școlile sunt echipate corespunzător pentru a asigura aceste transmisii. La sfârșitul lunii august, peste 5000 de școli nici măcar nu aveau internet. Companiile de telecomunicații au reușit însă, în cadrul unui program voluntar, să echipeze mai bine de jumătate dintre ele, iar Guvernul promite să găsească soluții ca toate să aibă această dotare până la sfârșitul anului.

Valentin Popoviciu,vicepreședinte Digi | RCS & RDS: Și industria telecom dorește să participe la un efort al comunității. Aceste conectări, e foarte important de spus, se vor realiza prin rețele de fibră optică astfel încât atât școlile, cât și elevii să aibă acces la internet de tip broadband, de mare viteză, care să le permită ca acel proces educațional să se desfășoare în condiții bune. După cum știți, conexiunile de care au nevoie ei sunt conexiuni video și atunci doar conexiunea prin fibră optică ar fi putut să asigure viteza necesară simultan pentru un număr de elevi și profesori astfel încât ei să își desfășoare orele așa cum trebuie.

Jean Badea, consilier al ministrului Educației: Am beneficiat de o mare deschidere din partea operatorilor de a susține educația. Toate lucrările de conectare care se întâmplă la momentul acesta sunt cu titlu gratuit, mai mult decât atât, operatorii și-au asumat și furnizarea serviciilor, tot gratuit, pe o perioadă de 12 luni. Gvernul va interveni cu măsuri, astfel încât ne-am asumat ca până la sfârșitul anului să extindem rețeaua de internet în toate comuniățile dezavantajate.

Companiile de telecomunicații spun că rețelele lor de internet nu au ajuns în anumite zone din cauza birocrației privind autorizarea. Speră ca autoritățile să simplifice aceste proceduri, după modele europene, astfel încât la începerea semestrului al doilea, internetul să nu mai fie o problemă în nicio școală din țară.

 

Reportaj: Experimentul primei zile de școală în vremea pandemiei

„Hai, ai grijă, nu te împiedica, ia florile și vezi intrarea din școală, da? Te duci până acolo, te așteaptă învățătoarea să te preia, da? Când intri, te dezinfectezi și le spui cum te cheamă. Așa, stai, nu fugi, să te pup”, îi spune mama unui băiat de clasa pregătitoare care se trage rușinat din îmbrățișare și o ia la fugă în curtea școlii. „Paaa!”, strigă femeia în urma lui. Cel mic îi face cu mâna în timp ce aleargă spre scările de la intrare. În urma lui, părinții unei fetițe de aceeași vârstă o așează și pe ea la rând, la intrarea în curte, de unde pornesc elevii unul după altul, în primii pași spre școală, ca la linia de start de la un maraton.

„De ce nu putem să-i ducem până la intrare?”, întreabă o mamă grupul de părinți. „A mea e mică, nu știe cine e doamna învățătoare, cine sunt colegii, dacă nu se descurcă?”. „Se descurcă, lăsați, eu i-am zis băiatului să nu uite cum îl cheamă la intrare că greșește clasa”, îi răspunde un tată amuzat. „Acum, sper că n-a greșit clasa, dar măcar e în școală”, a adăugat el resemnat.

Pe măsură ce se apropie ora 8.00, tot mai mulți părinți se înghesuie la singura intrare din școală și îmbulzeala devine atât de mare încât reprezentanții școlii ies grăbiți să-i împrăștie. „Vă rog, păstrați distanța, cei mici nu au cum să intre în aglomerația asta, faceți un culoar, știu că vă este greu să-i lăsați, dar vă rog să înțelegeți că avem reguli de urmat, nu se poate așa”, le spune o profesoară în glasul căreia se simte disperarea situației.

Părinții nemulțumiți se retrag și comentează între ei mai departe. „Nu înțeleg de ce nu ne lasă în curte, dacă ne lăsau nu ne îmbulzeam așa pe trotuarul ăsta mic!”, „Astea sunt regulile, nu avem voie cu ei în școală, ziceți mersi că nu sunt în prima zi de grădiniță și nu plâng, eu nu știu dacă-l mai duceam în condițiile astea”, comentează un alt părinte.

 

Cum va arăta noul an universitar? Rectorii a trei mari universități - UVT, UBB și UB - la HotNews LIVE: Trăim într-o perioadă în care nu avem soluții ideale / Pericolul de a sta ascunși în spatele ecranului există

Noul an universitar nu va începe cu amfiteatrele goale, ci cu ele pline, din când în când, în condiții de siguranță, afirmă Daniel David, rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, invitat marți la interviurile HotNews Live, alături de rectorii universităților București și de Vest din Timișoara, Marian Preda și Marilen Pirtea. Studenții acestor universități vor învăța, în general, online, însă sunt și facultăți care au optat pentru scenariul hibrid. “Îi îndemn pe studenți să fie curajosi, optimiști și să aibă răbdare. Facultățile sunt ale lor. Ceea ce e diferit nu e întotdeauna mai rău”, spune rectorul Universității București.
Cele mai importante declarații:

Cum va începe anul universitar?

Daniel David:
  • Nu aș spune că noul an universitar va începe cu amfiteatrele goale, ci cu ele pline, din când în când, în condiții de siguranță.
  • Deși voiam să începem în regim clasic, condițiile de siguranță sunt fundamentale.
  • Din start, numărul locurilor în cămin s-au redus de la 6.700 la 2.000. Clujul este un oraș scump și noi trebuie să șinem cont de câți studenți putem caza în campusul UBB.
  • Și atunci, am distribuit aceste locuri pe care le putem asigura studenților în campusul universității spre facultățile UBB, lăsând decanii să decidă ce strategie vor avea, în funcție de locurile pe care le primesc în cămine, în condiții de pandemie, de profilul facultății, în funcție de spațiile și resursele pe care le au.
  • La UBB, studiile la nivel doctoral se vor face în regim clasic, cu cazarea doctoranților în campusul UBB. Și studenții străini vor fi, de asemenea, cazați în campusul UBB.
  • La licență și masterat însă, unele facultăți au ales o variantă hibridă – de obicei, cursurile vor fi făcute online, iar seminariile și lucrările vor fi față în față. Cel puțin o parte din seminarii vor fi făcute în regim clasic, inclusiv în regim modular, împărțind grupele de studenți.
  • În această variantă hibridă s-au proiectat mai degrabă facultățile vocaționale și cele experimentale. Mai precis, Fizica, Chimia și Ingineria chimică, Biologia și Geologia, Știința și Ingineria Mediului, Facultatea de Teatru și Film și Facultatea de Educație Fizică și Sport. Au ales această variantă și cele 4 facultăți de Teologie, pentru că unele au și infrastructura mai dezvoltată și mai puțini studenți.
  • Suntem însă foarte flexibili și pregătiți să trecem, dacă va fi cazul, la varianta clasică, îmbogățătă online, dar și la varianta exclusiv online și la aceste facultăți, dacă lucrurile se înrăutățesc.
  • Le-aș spune părinților, chiar în cazul facultăților care încep online, nu hibrid, dacă și-au planificat să susțină copiii în Cluj, să le plătească chirie, să nu renunțe la planul acesta. Mulți spun <<bine, dar merită să plătești chirie în Cluj, unde e atât de scump, pentru ca copilul meu să stea în cămin și să se uite la cursuri și seminarii de acolo?>>.
  • Lucrurile nu stau chiar așa, viața universitară înseamnă mai multe lucruri. Da, cursurile și seminariile vor fi ținute online, dar facultățile vor avea viață academică, vor cercuri studențești, întâlniri și dezbateri. Viața studențească nu înseamnă doar cursuri și seminarii.
  • Vom vedea cât ne vor ține aceste scenarii și când va trebui să facem primele modificări.
Marian Preda:
  • Anul universitar la UB va arăta bine și normal în condițiile date. Nu va fi nimic excepțional față de alte universități.
  • Noi am avut cam 1.000 de studenți cazați în căminele noastre în perioada verii.
  • Am redus, desigur, numărul de locuri în cămine, dar suntem pregătiți cu aproape 3.000 de locuri pentru cazarea în cămin, față de 5000 și le vom oferi studenților care au nevoie, care, de exemplu, nu au condiții să studieze acasă online.
  • Nu știm exact câți vor fi cazați în cămin, bănuim că până la 3.000.
  • O bună parte dintre studenții noști vor fi în activități online.
  • Mâine vom avea un vot în Senatul Universității și va deveni oficial: 7 facultăți vor avea activități excusiv online, iar celelalte 12 facultăți vor avea și activități mixte. În general, însă, vor fi activități online.
  • Facultățile de stiinte vor avea activități preponderent față în față.
  • Esențial este să avem educație de calitate. Îi rog pe studenți să înțeleagă că putem asigura condiții decente de educație respectând regulile de igienă, de prevenție.
  • Trebuie să fim înțelepți, trăim într-o perioadă în care nu există soluții ideale.
  • Trebuie să facem compromisuri mici, cum ar fi faptul că nu ne putem întâlni față în față, că vom lucra pe formațiuni mai mici, că vom avea trasee clare în universitate și nu se va mai putea sta în spațiile comune. E un compromis la care ne obligă contextul.
  • E foarte important să încercăm să îmbunătățim și noi profesorii conținutuile și tehnologia, dar și studenții să se implice și să aibă o prezență bună.
  • Vor fi limitate cursurile clasice, în general vor fi online, dar studenții care vor avea activități față în față, vor putea primi cazare în cămin.
  • Dacă vor opta pentru cazarea în cămin, trebuie să-și plătească costurile pentru cămin. Avem soluții alternative la cămine private. Nu știu cât costă cazarea în căminele private. În căminele noastre costurile vor fi aceleași ca în semestrul anterior. Dacă vor vrea să stea la gazdă, sunt liberi să o facă.
  • La camerele de 4 locuri putem caza 3 studenți, pentru că sunt camere mai mari, al treilea doar dacă sunt cereri mari, în camerele de 3 locuri vor fi cazați 2 studenți, iar în camerele de două locuri, vor fi în continuare cazați 2 studenți.
  • Avem un etaj întreg pe care îl păstrăm pentru cazurile de izolare în situațiile de îmbolnăvire. Cred că vor fi condiții mult mai sigure în căminele universității decât la gazdă.
  • Nu am avut în cămin cazuri de îmbolnăvire în perioada verii, cu o excepție – cineva care lucra și care a contractat boala la serviciu și s-a izolat.
  • Dacă avem 3 cazuri, închidem clădirea respectivă pentru o perioadă.
Marilen Pirtea:
  • Universitatea de Vest a optat pentru abordări diverse, de la specializare la specializare, de la facultate la facultate.
  • Vor face cursuri online, în primul semestru, facultăți precum Economie și Administrarea Afacerilor, Drept, Litere, Teologie, Psihologie, Filosofie, Sociologie, Științe politice, Informatică.
  • Vor urma scenariul hibrid facultăți vocaționale, cu grupe reduse, precum Arte și Design, Muzică și Teatru, Educație Fizică și Sport, Chimie, Fizică, Biologie. Aici vor fi laboratoare, lucrări practice față în față, în spații amenajate conform regulilor impuse de pandemie. Alte ctivități de cursuri vor fi online
  • Această strategie este pentru semestul I, pentru semestrul II vorm regândi lucrurile.
  • La cămine, sunt camere cu 1,2,3 studenți, în funcție de suprafața acestora. Am păstrat și două cămine, unul pentru izolare, în situații în care apar cazuri de COVID, și unul pentru activități ocazionale și pentru cazări temporare. Din cele 3050 de locuri în cămine, în acest an ocupăm 1.250 de locuri, prioritate având studenții care desfășoară activități față în față și cei internaționali.
  • Peste vară au fost cazați în căminele universității în jur de 700 de studenți și nu a fost niciun caz de coronavirus.
  • Încurajăm și noi studenții să vină în Timișoara, să își poată lua chirii, dacă nu vom avea locuri în cazare, pentru că sunt multe activități culturale și educaționale. Contăm pe studenții noștri.
  • Pentru studenții din primul an, vom avea zile ale porților deschise, vor putea fi cazați în cămine 2-3 zile, astfel încât să poată avea contact cu universitatea. Vom avea astfel de activități în tot semestrul 1, la toate facultățile.
 

Statul a iniţiat un proiect pentru o bibliotecă digitală care va fi gata peste doi ani

Agenţia de Administrare a Reţelei Naţionale de Informatică pentru Educaţie şi Cercetare (ARINIEC) a iniţiat o licitaţie pentru realizarea unei biblioteci virtuale educaţionale numită EduLib. Proiectul este estimat la 182,99 milioane de lei şi va fi finanţat din fonduri europene, potrivit profit.ro.
Platforma digitală EduLib se va adresa în principal elevilor de gimnaziu, uşurând accesul la manuale electronice, precum şi alte resurse educaţionale online precum jocuri sau materiale auxiliare, mai arată profit.ro.   „Obiectivul general al proiectului PLATFORMĂ DIGITALĂ CU RESURSE EDUCAŢIONALE DESCHISE (EDULIB) (Biblioteca virtuală) este crearea unui mediu coerent integrat, administrat şi protejat, centralizat, pentru a răspunde nevoilor specifice utilizării resurselor de e-content, de interes educaţional ca resurse critice pentru procesul educaţional modern”, se arată în anunţul licitaţiei.    Proiectul va fi gata după 18 luni de la data semnării contractului iar ofertele vor fi deschise în a doua parte a lunii octombrie.

Învăţătoare de la un liceu din Timişoara, confirmată cu COVID. Alte trei colege, la izolare

O învăţătoare de la Liceul ”W. Shakespeare” din Timişoara a fost confirmată cu noul coronavirus, iar alte trei colege care au intrat în contact cu ea sunt în izolare la domiciliu.

 Şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Timiş, Marin Popescu, a declarat pentru News.ro că a fost confirmat un caz de coronavirus în rândul cadrelor didactice din Timişoara, la o învăţătoare de la Liceul ”W. Shakespeare”, acesta urmând acasă tratamentul. Alte trei colege ale acesteia, care au intrat în contact cu ea, se află în izolare la domiciliu.
 
Totodată, o altă învăţătoare de la aceeaşi unitate de învăţământ este izolată la domiciliu, după ce soţul ei a fost confirmat cu COVID-19.
 
“O singură învăţătoare e confirmată, restul de 4 sunt în izolare pentru că au fost contact. Doamna învăţătoare nu a fost la şcoala nici ieri (luni – n.r.), iar o altă colegă dintre cele izolate n-a fost nici ea la şcoală. Copiii stau acasă, nu are cine să stea cu ei în şcoală, însă toţi fac ore online, de acasă”, a declarat Marin Popescu.
 

„Stop. Pagina mea.” 11 rockeri completează Oracolul la Școala9

Am prins unsprezece rockeri, i-am îmblânzit și i-am rugat să ne scrie în oracol. Sperăm ca răspunsurile lor să-ți stârnească o singură reacție: L.O.V.E. (Cum de unde? De la Luminile Orașului Veghează Etern, desigur!). Cine sunt ei? Adrian Despot – Vița de vie, Daniel Boiangiu – Cardinal, Dan Amariei – OCS, Marieta Manolache – Blue Velvet, Emil Luca – Aeon Blank, Răzvan Diaconu – Kryptonite Sparks, Ștefan Matei – Les Elephants Bizarres, Doru Trăscău – The Mono Jacks, Doru Pușcașu – Om la lună, Nick Făgădar – Luna Amară, Florin „Crivăț” Țibu – Bucovina.

Stop. Pagina mea! Dacă ai prins școala în anii ’80-’90, e foarte probabil să fi completat măcar o dată un oracol. Cu versurile lor stângace și paginile împodobite cu sclipici, staniol, frunze uscate, ori câte un colț îndoit al unei file care ascundea un „Te iubesc” scris tremurat cu fonturi înflorate, oracolele au fost modalitatea Generației X de-a se cunoaște mai bine, un fel de protocomunicare naiv artistică și minim intruzivă din perioada adolescenței.

11 rockeri au făcut pentru noi un exercițiu de imaginație și au răspuns sincer la 16 întrebări serioase despre cum arăta viața lor în timpul școlii. Iată ce a ieșit.

1. Ai avut vreo poreclă în timpul școlii?

2. Care era materia ta preferată? La ce învățai cu plăcere/erai mai talentat și la ce nu?

3. Ai vreun profesor căruia vrei să-i mulțumești în mod special?

4. Cine era colegul tău preferat?

5. Ce muzică ascultai?

6. Cum te îmbrăcai?

7. Citeai mult în adolescență? Ce anume?

8. Aveai vreun idol (muzică, film etc.)?

9. Ce făceai în timpul liber? De-a ce te jucai?

10. Colecționai ceva? (Timbre, surprize, șervețele etc.)

11. Ce visai să ajungi când te faci mare?

12. Să trecem la întrebări mai serioase. Aveai iubit/ă în adolescență?

13. La ce vârstă te-ai sărutat prima oară?

14. Cum o chema pe profa de care te-ai îndrăgostit? 

15. Ai făcut prostii în timpul școlii?

16. Părerea ta despre posesorii acestui Oracol.

 

Adrian Despot, Vița de Vie

1. „Leul” mi se spunea în clasă, pentru că aveam părul lung ca o coamă, iar la Arad mi se spunea „Bucu”, de la București.

2. Ah…

3. Am avut o profă de chimie absolut genială. O scorpie 🙂 Uram chimia, dar pe ea o iubeam necondiționat. O chema Ghica.

4. Horia Palade, dar era la altă clasă.

5. Beatles, cel mai mult. Apoi, am dat în ’89 peste Maiden și viața mea s-a schimbat.

6. Ridicol.

7. Mult și de toate. Nu existau device-uri electronice pe vremea aia.

8. Nu.

9. Castel, 7 pietre, Lapte gros, fotbal, fotbal de picior și multe-multe țevi cu cornete.

10. Cutii goale de bere, am trecut și prin timbre, surprize de la gumă and all that jazz.

11. Nu îmi aduc aminte. Cred că gunoier.

12. Da. Aceeași fată care îmi este azi soție.

13. Printr-a VIII-a.

14. Era educatoarea de la grădi. Nu mai știu numele.

15. Da, toate cele enumerate mai sus and then some!

16. Sunt OK. Cred că am avut și eu unul.

ABONARE - Dacă ai primit Revista Presei UVT din bunăvoința unui prieten și ai regăsit aici informații utile, te poți abona oricând accesând link-ul de mai jos

Copyright © 2018 DCIMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională