Revista presei

18 martie 2020

Rezumatul celor mai importante măsuri adoptate prin Decretul semnat de Președintele României, privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României

Administrația Prezidențială a publicat Decretul semnat de Președintele României, domnul Klaus Iohannis, privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României.

Textul integral se găsește aici: www.presidency.ro

Iată principalele măsuri instituite, în selecție și rezumat: 

ORDINE PUBLICĂ:

  • Poliția Locală se subordonează operațional Ministerului Afacerilor Interne.
  • Serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor se subordonează operațional unităților teritoriale de poliție
  • Serviciile voluntare de pompieri se subordonează operațional unităților teritoriale pentru situații de urgență
  • Serviciile publice de ambulanță se subordonează operațional inspectoratelor pentru situații de urgență
  • Ministerul Apărării Naționale sprijină, la cerere, Ministerul Afacerilor Interne
  • Instituțiile din cadrul Sistemului național de ordine publică și securitate națională suplimentează, la nevoie, efectivele și tehnica pentru intervenție
  • Instituțiile din cadrul Sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională

DOMENIUL ECONOMIC:

  • Guvernul poate adopta măsuri de susținere a operatorilor economici din domeniile afectate de COVID-19.
  • Pentru combaterea răspândirii infecțiilor cu COVID-19, autoritățile publice centrale pot rechiziționa unități de producție materiale și echipamente necesare combaterii acestei epidemii.
  • Autoritățile publice centrale precum și entitățile juridice în care statul este acționar majoritar, pot achiziționa în mod direct materiale și echipamente necesare combaterii acestei epidemii.
  • Se menține valabilitatea documentelor eliberate de autoritățile publice care expiră pe perioada stării de urgență.
  • Pe perioada stării de urgență se pot plafona prețurile la medicamente și aparatură medicală, la alimentele de strictă necesitate și la serviciile de utilitate publică

Grupul de Comunicare Strategică: 15 pacienți din spitalul din Timișoara au fost declarați vindecați de coronavirus și externați

Până marți, 17 martie, pe teritoriul României, au fost confirmate 184 de cazuri de persoane infectate cu virusul COVID-19. Grupul de Comunicare Strategică (GCS) transmite că la Spitalul de Boli Infecțioase „Victor Babeș” Timișoara au fost declarate vindecate și externate 15 persoane care au avut coronavirus. UPDATE, ora 18: Alte 33 de persoane au coronavirus, în România. 217 cazuri confirmate în toată țara.

Luni, 16 martie, la Timișoara, toate testele de coronavirus au ieșit negative, iar până marți, 17 martie, în România au fost înregistrate alte 16 noi cazuri de îmbolnăvire: șapte în Iași, două în Suceava, două în Neamț și câte unul în Ialomița, Mureș, Botoșani, Bistrița Năsăud și Vrancea.

În Spitalul de Boli Infecțioase Victor Babeș din Timișoara mai sunt internați, marți, 17 martie, 36 de pacienți care au coronavirus. Doi pacienți au fost externați luni, 16 martie, după două teste negative consecutive, unul din Caraș-Severin și unul din Hunedoara, ridicând numărul celor declarați vindecați la 15.

„De asemenea, din cele 184 de persoane confirmate pozitiv, 16 au fost declarate vindecate și externate (15 din spitalul din Timișoara și unul de la București). În cursul acestei zile vor mai fi externate alte trei persoane de la Institutul Național de Boli Infecțioase Matei Balș”, transmit reprezentanții GCS.

Pe teritoriul României, în carantină instituționalizată sunt 3282 de persoane pentru care se efectuează verificări pentru a depista dacă au contactat virusul COVID-19 (coronavirus). Alte 16610 persoane sunt în izolare la domiciliu și se află sub monitorizare medicală.

 

UPDATE:

Până astăzi, 17 martie, pe teritoriul României, au fost confirmate 217 (184 plus 33) cazuri de persoane infectate cu virusul COVID – 19 (coronavirus). Dintre cei 222 de cetățeni care au contactat virusul, 19 sunt declarați vindecați și au fost externați, conform Grupului de Comunicare Strategică – GCS.

Marți, 17 martie, în a doua parte a zilei, au mai fost confirmate 33 de cazuri noi 26 în București, 5 în Brașov și câte unul în Constanța și Prahova.

 

Cercetătorul Albert - Lászlò Barabási, profesor la Northeastern University, Boston (SUA), fondator al teoriei reţelelor, membru al comunității Universității de Vest din Timișoara prin titlul de Doctor Honoris Causa al UVT, aduce mai multe precizări despre dezvoltarea epidemiei

„În următoarele luni, foarte probabil voi fi printre cei infectaţi. Miliarde de coronavirusuri se vor dezvolta în corpul meu, declanşând o luptă disperată cu celulele mele imune. În absenţa unei boli cronice, fiind în Boston, în proximitatea spitalelor de la Harvard, am încredere că sistemul meu imunitar va câştiga.   Totuşi, sunt foarte îngrijorat de acest virus. E inevitabil să închidem lumea timp de două luni. Nu pentru mine aş face asta, ci pentru mama mea.   În laborator ştim încă din februarie că lumea se va opri la mijlocul lunii martie. Am spus asta multor prieteni în urmă cu câteva săptămâni, cu toate astea şi pentru mine a fost greu de anticipat ce va însemna asta cu exactitate.     Acum putem vedea deja – urmează două luni grele, şi mai e mult până la final.     Ştiam ce se va întâmpla, deoarece la Network Science Institute, acolo unde lucrez, colegii mei reuşesc de ani de zile, cu ajutorul teoriei reţelelor, să prezică cu exactitate răspândirea virusurilor de acum. Au urmărit Zika, Ebola, iar acum chiar coronavirusul e la rând. 

Cum își continuă elevii educația în criza COVID-19. Măsurile Ministerului Educației

Ministrul Educației, Monica Anisie, a impus o serie de măsuri de urgență în școli pentru prevenirea infectării cu coronavirus, printre care se numără suspendarea cursurilor, dar și amânarea examenelor. 

Decizia Guvernului PNL de a închide unitățile de învățământ până pe data de 23-24 martie, cu posibilitatea de prelungire până după Paște, este doar una dintre măsurile preventive, menite să limiteze răspandirea coronavirus.  

O altă măsură luată de către Ministerul Educației este amânarea simulărilor pentru Evaluarea Națională, a examenului național de Bacalaureat, dar și diferite probe practice sau diverse concursuri.

De asemenea, se suspendă desfășurarea tuturor olimpiadelor școlare județene și regionale, precum și a competițiilor sportive. Guvernul a mai anunțat sistarea programelor de studii de tip schimb de experiență și stagii de practică în spitale ale studenților și ale cursanților școlilor postliceale sanitare.

 

Salariile profesorilor se plătesc în continuare așa cum este prevăzut de lege

Ministrul Educației a declarat că salariile profesorilor vor fi plătite conform legii. Monica Anisie a menționat, într-o declarație făcută la TVR 1, că a trimis o notă inspectoratele privind modul în care vor fi salarizate cadrele didactice și personalul din învățământ în această perioadă în care școlile sunt închise și cursurile suspendate.

Monica Anisie, la TVR: „În ceea ce privește salarizarea, Ministerul Educației încă din primele zile în care am luat măsura suspendării cursurilor, a transmis o notă către inspectoratele școlare în care am precizat foarte clar că salariile profesorilor se plătesc în continuare așa cum este prevăzut de lege.”

Este vorba despre nota nr. 79 din 10.03.2020, prin care ministerul Educației a înștiințat Inspectoratele școlare următorul lucru:

Referitor la drepturile salariale, MEC asigură întregul personal din unitățile de învățământ preuniversitar de stat și particular acreditat că nu va fi afectat de măsurile dispuse privitor la suspendarea cursurilor.

COMENTARIU LA ZI - Expert în tehnologii și educația adulților: costuri, opțiuni pentru învățarea continuă “de acasă”

De câteva săptămâni, un singur subiect este pe buzele tuturor: COVID-19, noul coronavirus. Indiferent de atitudinea ta față de acest subiect, este cert că peste tot în lume sunt anulate zilnic seminarii, conferințe, cursuri. Mai puține întâlniri, mai puține călătorii, mai puțin contact personal și, ca rezultat, mai puțină învățare, scrie Piotr Maczuga, specialist polonez în folosirea noilor tehnologii în educație, pe blogul Platformei electronice a Comisiei Europene pentru educația adulților în Europa. 

În situații precum cea actuală, arată el, vine în minte învățarea la distanță, adică tot felul de webinarii, cursuri online și ateliere. Acestea au fost îmbunătățite și au câștigat popularitate în ultimii ani, dar sunt totuși forme virtuale de învățare, așa că au rămas în umbra altor programe care implică un contact față în față. Și acum, pentru prima dată, e-learning are șansa de a se face remarcată, de a conta. Se întâmplă asta pentru că nu ne mai punem întrebarea dacă predarea online este mai bună decât metodele tradiționale. Nici măcar nu te mai gândești dacă cele două diferă. Acum, în aceste momente, poate fi singura opțiune pentru mulți dintre noi, cel puțin pentru un timp. Și trebuie să completați cumva acest timp pentru a supraviețui ca educatori.

Să luăm în considerare ce s-ar întâmpla dacă sunteți forțați să predați/învățați fără a părăsi casa și fără a avea contact față în față cu alte persoane, continuă Piotr Maczuga.

Teoretic, avem multe instrumente la îndemână, deoarece subiectul învățării la distanță nu este nou. Internetul ne-a adus, totuși, soluții cu adevărat eficiente.

Când vorbim de instruire la distanță, ne referim la predare sincronă în primul rând. În acest caz, este dificil să înlocuiești contactul cu profesorul/trainerul cu altceva. Deci, mai întâi, începi să explorezi platforme de tip webinar. La urma urmei, acestea permit lucrul comun pe materiale de instruire, comunicare în timp real folosind audio și video și alte interacțiuni, cum ar fi testele, care pot fi utilizate ca exerciții sau pentru a verifica progresul grupului. Lucrând în grupuri mici compuse din câteva persoane, puteți avea chiar mai multă libertate în comunicarea din ambele sensuri, astfel încât o astfel de pregătire nu trebuie să semene cu o prelegere. Într-un webinar bine conceput, chiar și ciclul de învățare al lui Kolb va funcționa.

Câteva zeci de soluții sunt pe piață, continuă specialistul. Sunt relativ ușor de implementat doar în câteva minute. În cazul grupurilor mici, costul unei astfel de soluții în modelul SaaS (Software as a Service), în care nu trebuie să instalați nimic și accesul la platformă este obținut pur și simplu prin intermediul unui browser web, este de doar câțiva euro pe luna. Deși zilnic multe persoane evită astfel de cheltuieli, într-o situație în care întâlnirea/lecția online devine metoda principală de predare, o astfel de cheltuială pare simbolică. Închirierea unei camere de întâlnire pentru o zi, în medie, costă de 5-8 ori mai mult decât obținerea accesului la o platformă webinar pentru întreaga lună.

Așadar, citind acest paragraf, de ce nu vă apucați cardul de credit, mai ales dacă vă dați seama cât puteți câștiga la un cost simbolic? Ei bine, platformele de învățare online nu sunt tocmai cele mai populare printre consumatori. De asemenea, nu mai au aerul tehnologiilor sofisticate, întrucât în ​​zilele noastre difuzarea în direct pe internet nu impresionează pe nimeni, ci este la fel de comună precum trimiterea unui e-mail. Aceste soluții nu sunt exclusive și nici prestigioase, deci taxele de abonament trebuie să fie accesibile. Oricum, taxele nu au fost niciodată foarte mari. Soluțiile sunt oferite la prețuri rezonabile, deoarece dezvoltatorii și operatorii lor nu suportă costuri foarte mari. Majoritatea operațiunilor sunt automate și simple și, prin urmare, rentabile. Și acest lucru are sens atâta timp cât nu aveți așteptări prea mari la acest serviciu. Teoretic, la prețul unei cărți decente, puteți oferi un număr nelimitat de webinarii pe lună (deși de obicei nu mai mult de unul la un moment dat). Cu toate acestea, dacă se dovedește că numărul real de sesiuni online într-o anumită lună este exprimat ca un număr format din două cifre, iar acesta va fi numărul mediu pentru toți educatorii, nu doar profesorii online de avangardă selectați care fac astfel de activități cu orice preț, modelul de afaceri se poate schimba rapid.

Copyright © 2018 DCIMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională