Revista presei

18 septembrie 2020

Conferinţa de prezentare a rezultatelor obţinute în primul an de implementare a proiectului RoRS 337- ROmania Serbia NETwork for assessing and disseminating the impact of copper mining activities on water quality in the cross-border area (RoS-NET2)

Astăzi a avut loc Conferinţa de prezentare a rezultatelor obţinute în primul an de implementare a proiectului “RoRS 337- ROmania Serbia NETwork for assessing and disseminating the impact of copper mining activities on water quality in the cross-border area (RoS-NET2)”, un proiect realizat în parteneriat de către UVT – prin Facultatea de Chimie, Biologie, Geografie -, alături de Grupul Ecologic de Colaborare – Filiala NERA, din Caraş-Severin şi Institutul de Mine şi Metalurgie Bor (Serbia).

Proiectul se derulează pe perioada a 24 de luni, (10.09.2019-09.09.2021) şi are un buget total de 999894 Euro. Prin implementarea acestui proiect sunt efectuate expertize şi teste pentru caracterizarea fizico-chimică şi toxicologică a fluxurilor de apă şi sunt propuse soluţii de remediere a zonelor în care se află actuale sau foste mine. În plus sunt realizate campanii de informare a publicul larg, ONG-urilor, organizaţiilor şi autorităţilor publice, despre situaţia existentă, necesitatea şi mijloacele de rezolvare a problemelor de mediu din zone industriale cu mine de cupru şi de alte categorii.

De asemenea, se realizează o bază de cunoştinţe ca sistem de monitorizare în domeniul protecţiei mediului în zona transfrontalieră, în care sunt prezente activităţile miniere şi sunt organizate evenimente de conştientizare adresate tinerilor cu privire la temele orizontale şi problemele de mediu din spaţiul transfrontalier de graniţă. În cadrul conferinţei de astăzi au fost prezentate rezultatele obţinute în primul an de implementare a proiectului şi componentele planificate să aibă loc în continuare.

Vă invităm să urmăriţi principalele declaraţii în ştirea realizată de către UVT-TV.

Cum se vor desfășura cursurile la UVT, în pandemia SARS-COV2 (COVID19)?

Ca urmare a interesului public deosebit, exprimat des în această perioadă, privitor la modalitatea de desfășurare a procesului educațional la Universitatea de Vest din Timișoara în semestrul I al anului universitar 2020-2021, UVT transmite câteva dintre deciziile luate de facultățile componente.

Acestea au fost stabilite în urma dezbaterilor și consultărilor interne din comunitatea UVT, urmând ca formalizarea acestor serii de decizii să fie adoptată în ședința Senatului UVT ce este programată pentru data de 24 septembrie.

În acest sens, rectorul Universității de Vest din Timișoara a subliniat următoarele:

„Luăm în considerare și dezbatem contextul specific și implicațiile date de schimbarea formatului activităților educaționale, de la varianta clasică, față în față, la variantele de activități didactice desfășurate hibrid sau exclusiv online.

Dezbaterile din comunitatea UVT și deciziile luate de consiliile facultăților au luat în considerare realitățile din fiecare facultate, departament și program de studiu din UVT, iar pe 24 septembrie vom avea o imagine completă, urmând ca deciziile să fie formalizate în ședința Senatului din 24 septembrie, când vom avea o grilă finală și oficială pentru modalitatea de desfășurare a procesului educațional la UVT în primul semestru al anului universitar.

Avem în față un an universitar ce se va desfășura în format atipic, o provocare și un test de adaptare pentru noi toți, dascăli și studenți”.

Luând în considerare evoluția situației epidemiologice la nivel local, național și global și reglementările în vigoare cu privire la organizarea activităților în instituțiile de învățământ în condiții de siguranță pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2, a fost elaborat scenariul de desfășurare a activităților didactice în semestrul I al anului universitar 2020-2021.

 

Banca Mondială: Un copil născut astăzi în România va atinge doar jumătate din potenţialul de productivitate al unui adult complet educat şi sănătos

“Un copil născut astăzi în România va atinge doar jumătate din potenţialul de productivitate a unui adult complet educat şi sănătos”, potrivit celei mai recente actualizări a Indexului Capitalului Uman (HCI) al Băncii Mondiale, care măsoară nivelul de dezvoltare al capitalului uman în perioada pre-pandemică, la nivel global.

Indexul Capitalului Uman (HCI), lansat pentru prima dată în 2018, măsoară nivelul de cunoştinţe şi abilităţi, pe care un copil născut astăzi se poate aştepta să îl obţină până la vârsta de 18 ani, luând în considerare riscurile asociate educaţiei şi sănătăţii precare într-o anumită ţară.

Raportul din acest an include o analiză a dezvoltării capitalului uman, efectuată timp de zece ani, în perioada 2010-2020, în 103 ţări, inclusiv în România. Această analiză arată că un copil născut astăzi în România va avea o productivitate de doar 58%, când va ajunge la maturitate, faţă de cât ar putea avea dacă ar beneficia de servicii de educaţie şi sănătate adecvate. Potenţialul de productivitate din prezent este mai mic decât cel de 60%, din urmă cu 10 ani.

Această valoare este mai mică decât media din regiunea Europa şi Asia Centrală, ce include şi ţările cu venituri ridicate.

HCI este alcătuit din şase indicatori: probabilitatea de supravieţuire până la vârsta de 5 ani; anii de şcolarizare estimaţi ai copilului; rezultatele armonizate ale testelor; calitatea învăţării; rata de supravieţuire a adulţilor şi proporţia copiilor care nu suferă de deficienţe de creştere (datele privind acest ultim indicator nu sunt disponibile pentru România). Datele sunt calculate pentru 174 de ţări ce acopereau 98% din populaţia lumii în martie 2020, oferind o referinţă pre-pandemică cu privire la sănătatea şi educaţia copiilor.

“Valoarea HCI a României reflectă nevoia unor îmbunătăţiri urgente a rezultatelor în sănătate şi educaţie: un copil din România se poate aştepta să finalizeze 11,8 ani de învăţământ preşcolar, primar şi secundar până la vârsta de 18 ani, comparativ cu 12,6 ani în 2010. Un copil în Franţa se poate aştepta să finalizeze 13,8 ani. Atunci când anii de şcolarizare sunt ajustaţi la calitatea învăţării, Banca Mondială estimează că un copil din România beneficiază de doar 8,4 ani de învăţare: un decalaj de învăţare de 3,4 ani faţă de perioada de şcolarizare”, precizează Banca Mondială.

Studenţii Universităţii ”Lucian Blaga” vor începe cursurile în scenariul hibrid

Rectorul Universităţii “Lucian Blaga” din Sibiu (ULBS), Sorin Radu, a anunţat joi, că studenţii vor începe anul universitar în scenariul hibrid, care poate fi modificat în funcţie de evoluţia pandemiei de noul coronavirus.

“Pentru a nu reveni mereu în Senat cu reglementări, noi am validat ca scenariul să fie valabil pentru întreg anul universitar, cu precizarea expresă că se poate schimba fie într-un scenariu verde, în sensul deschiderii totale a universităţii, fie de a trece şi alte activităţi online, în funcţie de context, adică putem reveni într-o lună, în două săptămâni, în trei luni, în funcţie de cum evoluează contextul”, a explicat rectorul ULBS, Sorin Radu.

Concursul de admitere nu s-a finalizat încă la ULBS, aşa că nu se ştie deocamdată cu exactitate numărul de studenţi, însă estimarea este în jurul cifrei de 15.000.

Rectorul ULBS s-a declarat optimist şi le-a transmis studenţilor să aibă încredere că se iau toate măsurile pentru a preveni răspândirea noului coronavirus. AGERPRES

Scenariile de predare de la Universitatea București și condițiile de cazare în cămine

Majoritatea facultăților Universității din București au optat pentru varianta activităților academice derulate în sistem mixt, se arată într-un comunicat de presă al instituției. Este cazul facultăților de Administrație și Afaceri, Biologie, Chimie, Filosofie, Fizică, Geografie, Geologie și Geofizică, Istorie, Jurnalism și Științele Comunicării, Limbi și Literaturi Străine, Psihologie și Științele Educației și Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul”.

În schimb, facultățile de Drept, Litere, Matematică și Informatică, Sociologie și Asistență Socială, Științe Politice, Teologie Baptistă și Teologie Romano-Catolică au optat pentru desfășurarea activităților academice în sistem online.

La Facultatea de Administrație și Afaceri, studiile universitare de licență, anul I și II, cursurile din prima săptămână se vor desfășura față-n față, iar studenții vor fi împărțiți astfel încât să fie respectate normele de distanțare socială. Începând cu a doua săptămână, orele se vor desfășura online.

 

Universitatea “1 Decembrie 1918” din Alba Iulia va opta în primul semestru pentru scenariul cursurilor online

Universitatea “1 Decembrie 1918” Alba Iulia (UAB) va opta, cel mai probabil, în primul semestru al noului an universitar pentru un program educaţional conform scenariului 2, au anunţat reprezentanţii instituţiei de învăţământ superior.

“În consecinţă, în semestrul I, cursurile şi seminariile teoretice de la toate programele de studiu se vor desfăşura, cel mai probabil, preponderent online (licenţă, masterat şi doctorat, toţi anii de studiu), cu excepţia anumitor lucrări practice, laboratoare şi proiecte care presupun, cu necesitate, prezenţa fizică a studenţilor pentru activităţi faţă-în-faţă (în special la programe din arealul ştiinţelor exacte şi inginereşti şi al specializărilor vocaţionale)”, se menţionează într-un comunicat transmis presei.

Comunicatul precizează că UAB a analizat, cu sprijinul DSP, variantele cele mai potrivite pentru desfăşurarea activităţii în primul semestru al anului universitar 2020-2021.

“Ne-am fi dorit cu toţii, fără îndoială, să ne revedem constant în sălile de curs şi în laboratoare, (…), însă, dată fiind situaţia infectărilor cu COVID 19, alarmantă la nivel naţional, UAB va opta, cel mai probabil, în primul semestru al noului an universitar, pentru un program educaţional conform scenariului 2 (…)”, au transmis reprezentanţii Universităţii.

UAB va anunţa oficial cu 7 zile înainte de începerea cursurilor universitare adoptarea scenariului potrivit, în funcţie de evoluţia epidemiologică, urmând a face cunoscut, pe site şi în paginile de social-media, programarea/orarul întâlnirilor faţă-în-faţă, acolo unde este cazul (program modular sau standard), precum şi orarul activităţilor teoretice desfăşurate exclusiv online. Anul universitar va începe în data de 1 octombrie, urmând să se organizeze o Festivitate de deschidere specială (online).

Universitatea de Medicină din București începe cursurile online, pe 5 octombrie

ursurile Universității de Medicină și Farmacie „Carol Davila” vor începe luni, 5 octombrie și se vor desfășura on-line, a anunțat rectorul Viorel Jinga, pe pagina sa de Facebook.

Lucrările practice și laboratoarele se vor desfășura într-un sistem dual, on-line și față în față, după un program adaptat fiecărei discipline de studiu.

Mesajul rectorului Viorel Jinga pentru studenți:

Dragi studenți,

Doresc să vă mulțumesc pentru efortul de a vă proteja pe voi, pe cei dragi, pe colegii și profesorii voștri. Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila” pune pe primul loc siguranța și sănătatea dumneavoastră, luptând totodată pe toate căile pentru atingerea obiectivelor strategice de învățare și dezvoltare în aceste vremuri dificile.

Vă transmit respectul și admirația mea tuturor, pentru maturitatea, răbdarea și perseverența dovedite în momente în care ne confruntăm cu numeroase obstacole și restricții.

Vom începe alături un nou an universitar; nu va mai fi la fel, dar putem folosi ocazia pentru a face lucrurile mai bine. Există multe exemple de descoperiri inovatoare născute în vremuri de restriște. Lucrări istorice ale lui Newton au fost create în condițiile carantinei impuse de epidemia de ciumă a secolului XVII.

Cursurile universității noastre vor începe luni, 5 octombrie și se vor desfășura on-line. Lucrările practice și laboratoarele se vor desfășura într-un sistem dual, on-line și față în față, după un program adaptat fiecărei discipline de studiu.

UE: Preşedintele Xi Jinping urmează să se întîlnească, la Leipzig, cu toţi şefii de stat şi de guvern ai ţărilor membre ale Uniunii Europene. Un comentariu de MATEI VIȘNIEC

În urmă cu zece ani am fost foarte impresionat de o vizită pe care am făcut-o la Muzeul Memorialului pentru Pace de la Hiroshima. Numele dat muzeului contrastează oarecum cu ceea ce vedem înăuntru, pentru că el este de fapt consacrat războiului, mai precis dezastrului provocat de bomba atomică lansată de americani asupra oraşului pe data de 6 august 1945. Dintre multele mărturii expuse în muzeu, cîteva aparţin unor oameni care se aflau, în dimineaţa zilei de 6 august, într-un tren de navetişti. Trenul se îndrepta spre Hiroshima, iar la ora opt şi cîteva minute călătorii puteau vedea pe fereastră, la orizont, contururile oraşului. Trenul a intrat într-un tunel cu cîteva minute înainte de ora fatidică. Bomba a explodat la ora 8 şi 16 minute ora locală. Cînd trenul a ieşit din tunel, Hiroshima nu mai exista.

Mă întreb dacă nu cumva şi noi, cu măştile noastre sanitare pe faţă, nu ne aflăm de fapt într-un tunel. Un tunel ceva mai lung, care s-ar putea să dureze cîţiva ani. Cînd călătorii din trenul de la Hiroshima au intrat în tunel, lumea lăsată în urmă era desfigurată de război, dar avea încă trăsături cît de cît cunoscute. Ieşind din tunel, călătorii de la Hiroshima s-au trezit brusc într-o nouă epocă a umanităţii, cea nucleară.

Vom descoperi oare şi noi, la ieşirea din tunelul epidemiei, că lumea va arăta complet altfel? 

Pe data de 14 septembrie urma să se desfăşoare la Leipzig o reuniune la vîrf importantă între China şi cele 27 de ţări membre ale Uniunii Europene. Germania, ţară aflată în prezent la preşedinţia Uniunii Europene, îşi propusese ca acest summit să fie unul cu adevărat excepţional, de relansare a parteneriatului cu China. Preşedintele Xi Jinping urma să se întîlnească, la Leipzig, cu toţi şefii de stat şi de guvern ai ţărilor membre ale Uniunii Europene, toţi fiind interesaţi de altfel de comerţul şi cooperarea cu China.

Epidemia a perturbat însă scenariul doamnei Angela Merkel şi continuă să perturbe viaţa diplomatică internaţională, precum şi viaţa noastră a tuturor. Unii geopoliticieni avizaţi spun chiar că, în urma acestei epidemii, China se va impune ca un „învingător”, ca primă putere mondială. O ciudată piruetă istorică ar urma deci să se producă: după ce virusul s-a născut în China, după ce a plecat din China, după ce a tulburat întreaga lume, tot datorită lui China ar urma să devină ceea ce ea afirmă de altfel ca obiectiv deschis de cînd a venit Xi Jinping la putere: prima putere militară, economică şi tehnologică a lumii. Actualul război economic dintre Statele Unite şi China este văzut de foarte mulţi specialişti ca o încleştare finală între doi giganţi pentru asumarea leadership-ului planetar. Dacă această teorie se confirmă, noi, cetăţenii de rînd, vom descoperi la ieşirea din „tunel” o lume cu reguli dictate de puterea comunistă de la Beijing, altfel spus de un regim dispreţuind total democraţia, universalismul şi drepturile omului.

ABONARE - Dacă ai primit Revista Presei UVT din bunăvoința unui prieten și ai regăsit aici informații utile, te poți abona oricând accesând link-ul de mai jos

Copyright © 2018 DCIMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională