Revista presei

2 septembrie 2020

UVT deschide sesiunea de toamnă a admiterii online

UVT ofertează în această sesiune de admitere și 11 programe de studii universitare de masterat noi, aprobate prin hotărârea adoptată de Guvernul României în cea mai recentă ședință a sa (31 august 2020), dintre care 5 programe de studii universitare de masterat didactic (dedicate exclusiv formării cadrelor didactice din învățământul preuniversitar, în domeniile Biologie, Chimie, Educație Fizică și Sport, Fizică și Geografie). Celelalte programe de studii universitare de masterat recent acreditate de UVT sunt:

– în domeniul de studii universitare de masterat Arte vizuale, programe de studii universitare de masterat profesional:

  • Design interior și de produs;
  • Patrimoniu, restaurare și curatoriat în artele vizuale;
  • Sculptură și ceramică;

– în domeniul de studii universitare de masterat Drept

  • Drept fiscal (formă de învățământ cu frecvență redusă);

– în domeniul de studii universitare de masterat Geografie

  • Geographic Information Systems (program de studii universitare de masterat de cercetare, în limba engleză);

– în domeniul de studii universitare de masterat Management

  • Global Entrepreneurship, Economics and Management (program de studii universitare de masterat de cercetare, în limba engleză).

Rectorul Universității de Vest din Timișoara, prof. univ. dr. Marilen Gabriel Pirtea, subliniază formatul, adecvat perioadei, în care se desfășoară această nouă sesiune de admitere la UVT: „După prima sesiune de admitere, pe care am organizat-o în iulie 2020, în noul format online, când și-au confirmat înscrierea peste 4500 de noi studenți, anunțăm acum noua grilă de locuri disponibile pentru procesul de admitere de toamnă, dar și lansarea a șase noi programe de studii universitare de masterat de specialitate (dintre care două în limba engleză, de cercetare, și unul la formă de învățământ cu frecvență redusă), și a programelor de studii universitare de masterat didactic ce acoperă cinci domenii de studii principale. Suntem mobilizați în această perioadă, odată cu organizarea noii sesiuni de admitere, analizăm toate evoluțiile locale și restricțiile generale legate de condițiile epidemiologice și pregătim cadrul adecvat începerii anului universitar. Dascălii și cercetătorii comunității academice din UVT, dar și studenții, își doresc reluarea activităților față în față, în formatul cel mai favorabil pentru educația universitară. Sperăm ca evoluția epidemiologică să ne permită reluarea activităților clasice la cursuri, seminare și laboratoare, cu respectarea tuturor măsurilor de precauție anti-coronavirus. Deciziile punctuale cu privire la desfășurarea programului primei perioade a noului an universitar vor fi adoptate de către Senatul UVT în cursul acestei luni.”

GHID pentru gimnaziu și liceu: Pauze de 5 minute pentru ca profesorii să schimbe clasa, elevii au doar 2 sau 3 discipline simultan

Pauzele dintre ore vor fi de 5 (cinci) minute, numai pentru schimbarea claselor, de către cadrele didactice, iar orele vor fi de 55 de minute. Profesorii vor înregistra notele și absențele în agende proprii, iar orarul va fi structurat astfel încât, într-o perioadă, elevii să aibă câte două ore pe zi, în fiecare zi, la o disciplină. La discipline cu un număr mare de ore pe săptămână se organizează câte două, trei sau patru module pe semestru, se arată în ghidul pentru învățământul gimnazial și liceal publicat marți de Ministerul Educației pe site-ul educatiacontinua.edu.ro

În acest interval de 55 de minute, fiecare clasă, conform unei organizări la nivel de palier (zona deservită de o toaletă) va avea o pauză de 10-15 minute.

Pauzele vor fi organizate astfel încât să nu se intersecteze elevii de la clase diferite și folosirea toaletelor să fie făcută în condiții de distanțare.

Pentru elevii care nu merg la toaletă, în aceste pauze individualizate pentru fiecare clasă, cadrul didactic va organiza activități recreative în clasă sau, dacă este posibil, fără intersectarea cu alte clase, în aer liber, activități care să includă mișcare;

 

Personalul didactic și nedidactic va supraveghea circulația elevilor și a cadrelor didactice pentru respectarea distanțării fizice și a tuturor măsurilor, astfel încât să nu existe apropiere între elevi din clase diferite, respectiv cadre didactice și elevi în afara sălilor de clasă;

În pauzele comune, de 5 (cinci) minute, este permisă numai circulația profesorilor pe holuri, de la o clasă la alta. Elevii rămân în sălile proprii de clasă;

În cazul folosirii unor cabinete sau laboratoare, pauzele comune de 5 minute sunt destinate dezinfectării acestora pentru noile clase/grupe care le vor folosi. Deplasarea elevilor către și dinspre aceste săli se face la începutul și la sfârșitul orelor de 55 de minute, însoțiți de către cadrul didactic;

Toate cadrele didactice vor folosi cataloage proprii (agende), unde vor înregistra notele și absențele elevilor. Transferul acestor înregistrări în cataloagele claselor se face după un program stabilit la nivelul unității de învățământ, pentru reducerea riscurilor asociate unei aglomerări de cadre didactice în cancelarii și a atingerii cataloagelor de către diferite cadre didactice pe parcursul aceleiași zile.

Pe cât posibil, se va folosi comunicarea la distanță pentru informarea profesorilor diriginți și a părinților sau, unde este posibil, catalogul electronic.

Alexandru Rafila: Părinții să-și încurajeze copiii să meargă la școală. Îmbolnăvirile cu noul coronavirus vor continua ani mulți

Alexandru Rafila, președintele Societății Române de Microbiologie, a declarat astăzi că îi încurajează pe părinți să îi trimită pe copii la școală, la cursuri față în față. “Indiferent cum va fi situația epidemiologică în septembrie, octombrie, noiembrie, această epidemie va continua. Îmbolnăvirile cu noul coronavirus vor continua ani mulți de-acum încolo și va trebui să învățăm să trăim în această situație”, a afirmat pentru Digi 24 reprezentantul României la Organizația Mondială a Sănătății (OMS).

Eu chiar încurajez părinții să facă în așa fel încât să se informeze – și cred că școlile sunt dornice și ele să furnizeze toate informațiile părinților legate de modul în care s-au organizat – să își încurajeze copiii să meargă la școala. Școala e de făcut față în față cu copiii“, a declarat Rafila.

În cadrul unei intervenții la Digi 24, președintele Societății Române de Microbiologie a susținut că “problema este următoarea: indiferent cum va fi situația epidemiologică în septembrie, octombrie, noiembrie, această epidemie va continua. Îmbolnăvirile cu noul coronavirus vor continua ani mulți de-acum încolo și va trebui să învățăm să trăim în această situație. Va trebui să organizăm activitatea didactică, dar și activitatea para-didactică, adică accesul în școală, dezvoltarea circuitului sanitar, organizarea în școli trebuie să țină cont de faptul că atât infecția cu noul coronavirus, cât și gripa se pot preveni dacă avem un sistem funcțional. Îngrijorarea mea este legată de funcționalitatea acestor măsuriAceste măsuri trebuie verificate, pilotate, astfel încât orice punct slab să fie identificat și copiii să se ducă în siguranță la școala, dar și cadrele didactice, pentru că trebuie protejate”.

 

Târg educațional online pentru viitorii studenți, în perioada 4-5 septembrie. Peste 20 de universități își prezintă oferta academică la HE.RO Virtual Exhibition, printre care și UVT

Peste 20 de universități de top din România, printre care Universitatea din București, Universitatea Politehnică din București, UNArte București, Universitatea de Arhitectură și Urbanism Ion Mincu și Universitatea de Vest din Timișoara își vor prezenta oferat de studii online, în perioada 4 – 5 septembrie, în cadrul târgului educațional online HE.RO Virtual Exhibition, organizat de compania de consultanță educațională HIGH EDU, potrivit unui comunicat de presă. Este a doua ediție a târgului care atrage în jur de 10.000 de tineri interesați să-și continue educația în mediul academic.

De asemenea, printre vizitatori vor fi și peste 50 de agenții de consultanță străine interesate de a propune studenților programele de studiu din România. Accesul vizitatorilor în platforma online este gratuit și se face prin înregistrare aici, pe www.vefromania.ro.

La târgul educațional online, universitățile vor prezenta programele de studiu pentru toate nivelurile (licență, master, doctorat, cercetare), iar asociațiile de studenți, elevi și educatori vor expune proiecte extracurriculare, internship-uri și activități de voluntariat.

Cursuri universitare care vor începe în 14 septembrie, cu laboratoare “faţă în faţă” și seminarii online – anunțate de Universitatea de Agronomie și Medicină Veterinară din Iași

Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iași a anunțat că anul universitar 2020-2021 va începe în data de 14 septembrie, pentru toate formele de învăţământ, potrivit ziaruldeiasi.ro.

La toate facultățile, studenții de la ciclul de licență învăţământ cu frecvenţă vor participa la cursuri doar on-line. Doar activitățile practice vor fi organizate cu prezența fizică a studenților, acolo unde este cazul. Spre exemplu, în primele şapte săptămâni din semestrul I, studenţii de la ciclul de licenţă, învăţământ cu frecvenţă, de la Facultăţile de Agricultură, Horticultură şi Zootehnie, din anii I şi II vor efectua activităţi didactice practice (laboratoare/seminarii) faţă în faţă, în timp ce studenţii din anii III şi IV vor efectua aceste activităţi didactice doar on-line.

În ceea ce privește învățământul la distanță, acesta se va realiza majoritar on line, studenții urmând a fi convocați de 2-3 ori la sediul facultăților pentru activități față în față.

Și la Masterat toate activităţile didactice se vor desfăşura on line, cu excepţia unor lucrări practice care se vor desfăşura faţă în faţă pe baza unei programări aprobate de conducerile facultăţilor.

La Doctorat, cei din anul I vor participa la cursuri doar on line. Însă, doctoranzii din anii II şi III vor desfăşura activităţi de cercetare, în laboratoare, câmpuri didactice, ferme etc. conform unui plan individual de pregătire.

Ministerul Educaţiei şi Cercetării lansează educatiacontinua.edu.ro, instrument online de informare privind reluarea activităţii în sistemul naţional de învăţământ

Ministerul Educaţiei şi Cercetării lansează portalul de informare educatiacontinua.edu.ro, instrument online dedicat tuturor celor interesaţi de contextul educativ şi sanitar în care se va desfăşura activitatea în anul şcolar/universitar 2020-2021, ca urmare a evoluţiei pandemiei de COVID-19.

Anunţul a fost făcut de ministrul educaţiei şi cercetării, Monica Anisie, în cadrul unei conferinţe de presă desfăşurate astăzi, 1 septembrie, cu prilejul deschiderii anului şcolar 2020-2021.

Portalul educatiacontinua.edu.ro facilitează accesul direct la informare pentru actorii din sistemul naţional de învăţământ: elevi, studenţi, părinţi, cadre didactice, precum şi pentru alte categorii de public. Acesta va cuprinde toate documentele emise de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi Ministerul Sănătăţii pe această temă: norme, ghiduri, regulamente, metodologii, dar şi alte documente din acelaşi spectru tematic, grupate pe arii de interes, respectiv cicluri de învăţământ.

Ministerul de Interne înființează Poliţia Siguranţă Şcolară, care se va ocupa de prevenirea şi combaterea delincvenţei juvenile şi a bullyingului în școli

“Ministrul Afacerilor Interne a luat decizia înfiinţării unei structuri distincte în cadrul Poliţiei Române. Această structură va îmbunătăţi parteneriatul MAI-şcoală-autorităţi locale în vederea dezvoltării unui proces educaţional antiinfracţional şi antivictimal”, a declarat Despescu

De asemenea, Despescu a promis “o prezenţă mult mai mare a poliţiştilor în mediul şcolar şi în procesul educaţional”, susținând că poliţiştii vor avea legături permanente cu reprezentanţii şcolilor, ai ONG-urilor şi ai autorităţilor locale.

Evaluarea comparativă a universităţilor pe domenii de studii, realizată de o echipă de cercetători

Evaluarea comparativă a universităţilor pe domenii de studii, realizată de o echipă de cercetători, coordonată de prof. univ. dr. Mihai Păunescu

Studiul, realizat de şase personalităţi universitare si ale cercetării ştiinţifice din România prezintă rezultatele unei evaluări comparative a performanţelor universitare dintr-un set de programe de studii. Studiul se află online AICI.

Învăţământul superior, cu precădere în activitatea de cercetare şi inovare, este un domeniu supus evaluărilor multiple. Fie că ne referim la evaluări instituţionale sau la cele pentru alocările de granturi de cercetare, dar şi la (auto-)evaluări pe care universitarii înşişi le fac cu privire la profilul, vizibilitatea şi impactul propriilor acivităţi academice, învăţământul superior este înalt competitiv.

Evaluarea comparativă a programelor de studii (benchmarking) este tot mai larg utilizată în mediul academic, fiind un instrument care permite diverşilor actori interesaţi (studenţi, viitori studenţi, finanţatori etc.) să facă alegeri fundamentate cu privire la aceste programe.

Folosind datele publice disponibile, autorii studiului au realizat experimental un exerciţiu de evaluare, pentru următoarele domenii de studii: Fizică, Inginerie Civilă, Sociologie, Ştiinţe Politice, Ştiinţe Economice (fără Cibernetică, Statistică şi Informatică economică), Psihologie şi ştiinţe comportamentale, Filosofie şi Istorie.

Metodologia folosită cuprinde şase indicatori:

1. Calitatea resursei umane
2. Impactul activităţii ştiinţifice
3. Performanţa activităţii ştiinţifice
4. Fondurile pentru cercetare ştiinţifică
5. Capacitatea instituţională
6. Capacitatea de cercetare

Pentru fiecare domeniu sunt prezentate tabele ce conţin datele fiecărei universităţi pentru fiecare indicator, atât ȋn valori absolute, cât şi în valori standardizate. De asemenea, în tabele este prezentată şi clasa în care se încadrează fiecare universitate în domeniile de studii selectate.

Sursa datelor utilizate pentru calcularea valorilor indicatorilor o reprezintă baza de date gestionată de Consiliul Naţional de Finanţare a Învăţământului Superior (CNFIS). Datele sunt cele declarate de universităţile din România conform Metodologiei utilizate de CNFIS şi au ca an de referinţă anul 2017.

ABONARE - Dacă ai primit Revista Presei UVT din bunăvoința unui prieten și ai regăsit aici informații utile, te poți abona oricând accesând link-ul de mai jos

Copyright © 2018 DCIMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională