Revista presei

20 octombrie 2020

Premiera la Timisoara. Initiativa pentru sustinerea tinerilor artisti, absolventi ai Facultatii de Arta si Design

In premiera, la Timisoara se organizeaza EMERGING ARTISTS AWARDS 2020, o initiativa de sustinere si promovare a tinerilor artisti, absolventi ai Facultatii de Arta si Design. Vor fi expuse 30 de lucrari de arta contemporana (pictura, sculptura, instalatii, ceramica, grafica).

Expozitia isi deschide portile in 22 octombrie, de la orele 18.00 in Galeria Calpe (Bastion Theresia), Timisoara.

„Evenimentul EMERGING ARTISTS AWARDS 2020, organizat de Expose Architecture, este unul laudabil si vine sa imbogateasca peisajul cultural timisorean. O societate sanatoasa si progresista isi recunoaste si promoveaza valorile. Gian Pietro Serra prin EAA 2020 vizeaza exact acest aspect important si tot mai dificil in contextul actual. (…) De asemenea EAA 2020 constituie un moment fertil pentru perspectiva anului 2023 când Timisoara va performa pe podiumul excelentei internationale prin titlul de Capitala Culturala Europeana. Parteneriatul dintre UVT, Facultatea de Arte si Design si Expose Architecture este unul onorant pentru ambele institutii si speram sa fie consolidat pe parcursul timpului. impreuna, vom putea lasa o amprenta identitara substantiala in istoria culturala a orasului nostru.„, spune prof. univ. dr. Camil Mihaescu, Decan Facultatea de Arte si Design – Universitatea de Vest Timisoara

„Ca artist aflat la inceputul carierei profesionale, pe care o visezi a fi „de succes”, sa fii remarcat dintr-un numar insemnat de absolventi ai unei facultati de arta te pune intr-o postura mai mult decât onoranta. si aceasta, din mai multe considerente.
(…) A fi artist contemporan inseamna, in fond, a fi un martor al timpului tau, capabil sa investgheze, sa observe, sa simta, sa inteleaga si sa-i ofere societatii un „portret in oglinda”. Un alt considerent, dar nu si cel din urma, ar fi convingerea ca „investitia” pe termen lung intr-ale artei, cu orice efort, merita creditata.”, spune prof. univ. dr. Adriana Lucaciu, artist vizual.

Artistii care vor expune sunt: Mirela-Madalina Cerbu, stefan Curelici, Sanziana Gheorghe, Vlad Jelmarean, Silviu Preda, Alexandra-Daniela Satmari, Decebal Gabriel Taroi

Expozitia va ramane deschisa pana la 30 octombrie 2020.

Două școli din Timișoara, înfrumusețate prin picturi murale de mari dimensiuni

Zidurile a două școli din Timișoara au fost transformate în operă de artă datorită unui program care are ca scop integrarea unor categorii minoritare într-un mediu armonios. Picturile de mari dimensiuni s-au născut în urma mai multor interacțiuni între părinți români și cei de etnie romă.

Operele de artă au fost realizate pe fațada Școlii Gimnaziale nr. 1 și pe cea a Liceului Teoretic „Grigore Moisil” din Timișoara. Semnificația picturilor este una aparte – aceea de a sensibiliza societatea cu privire la integrarea categoriilor minoritare într-un mediu armonios, lipsit de prejudecăți față de apartenența etnică.

„Suntem mulțumiți de rezultatul artistic obținut prin acest proiect, realizat în parteneriat greco-româno-italian, care în România este coordonat de către UVT. Locațiile alese sunt deosebit de ofertante pentru cele două picturi murale de mari dimensiuni, exterioarele celor două școli fiind spații generoase, aflate permanent în proximitatea elevilor, cei care se află în diverse etape de formare a percepțiilor despre spațiul public, binele comun și participarea la viața comunitară”, spune Marilen Pirtea, rectorul UVT.

Lucrările au fost realizate de artiștii Corina Nani și Flaviu Rouă. Picturile sunt finanțate de Uniunea Europeană în cadrul proiectului Common Spaces for Integration of Roma. Inaugurarea celor două creații artistice va avea loc în luna noiembrie a acestui an.

Anchetă Salvați Copiii: Peste un sfert dintre elevi nu au acces la educația online, 43% dintre profesori spun că nu au resursele materiale necesare pentru învățământul online

Mai mult de 1 din 4 elevi și 2 din 5 profesori nu sunt pregătiți pentru școala online, potrivit unei anchete Salvați Copiii. Organizația atrage atenția că aceste date vin în contextul în care peste 20% dintre unitățile școlare din România și-au modificat scenariul inițial în care au început noul an școlar, 28% dintre copii și 43% dintre cadrele didactice nu dețin sau nu dețin toate resursele materiale necesare învățământului online.

  • După aproximativ o lună de la debutul anului școlar 2020-2021, peste 20% din unitățile școlare incluse în eșantion își schimbaseră scenariul stabilit inițial, majoritar în sensul trecerii de la scenariul verde la scenariul galben sau roșu;
  • Schimbarea scenariului a afectat aproximativ un sfert dintre copii și părinți (23%) și 14% dintre cadrele didactice. Probabilitatea schimbării scenariului de debut al anului școlar corelează direct cu ciclul educațional, liceele având o probabilitate de aproape două ori mai ridicată de schimbare a scenariului inițial (25%), în comparație cu instituțiile preșcolare (14%). Ponderea schimbării scenariului înregistrată în mediul rural (24%) a fost mai ridicată decât în urban (17%). Regiunile în care au fost înregistrate probabilități mai ridicate de schimbare a scenariului sunt: București-Ilfov (33%), Nord-Est (28%) și Centru (27%).
  • Scenariul galben este scenariul cu cea mai mică rată de agravare măsurată la nivelul tuturor partenerilor educaționali, din ambele medii de rezidență (urban, rural), pentru toate cele patru cicluri de învățământ.
  • Într-o unitate de învățământ din 5 în care se desfășurau ore fizic, în perioada culegerii datelor, numărul elevilor prezenți real în clasă, în același timp, depășea 20 de persoane, situație în care nu putea fi asigurată distanțarea fizică de cel puțin 1,5 m între elevi, conform recomandărilor specialiștilor din domeniul medical. Această situație este prezentată similar de toți partenerii educaționali, din ambele medii de rezidență. În învățământul preșcolar, ponderea claselor cu peste 20 de elevi prezenți în același timp este mult mai scăzută (7%). Cea mai ridicată pondere a fost înregistrată în învățământul liceal (21%);
  • Participarea la decizia privind modalitatea de debut a anului școlar a fost ridicată în rândul cadrelor didactice (77%), medie la nivelul părinților (50%) și scăzută la nivelul elevilor (25%);
  • Percepția privind respectarea regulilor de igienă în școală este foarte ridicată în rândul cadrelor didactice (93% răspuns pozitiv), ridicată în rândul elevilor (81%) și peste medie (69%) în rândul părinților. Aprecierile pozitive sunt similare în mediul urban și rural, mai ridicate în cazul învățământului primar (84%) și mai scăzute în cazul învățământului liceal (77%);
  • 50% dintre părinți declară că responsabilitatea achiziționării măștilor și a dezinfectanților pentru copii le aparține. 26% din cadrele didactice sunt în această situație, pentru majoritatea acestora măștile și dezinfectanții fiind asigurate de administrația școlii/ localității. Ponderea contribuției individuale (sau a familiilor) este mai ridicată în mediul urban (42%), decât în cel rural (34%), este mai ridicată în cazul liceelor (46%) decât al învățământului  preșcolar (24%). Peste 70% dintre actorii educaționali  apreciază  că  regula purtării măștii e respectată la școalăș
  • 28% dintre copii și părinții cu copii în școală declară că nu dețin resursele materiale necesare învățământului online. Situația este similară pentru 43% dintre cadrele didactice. Deficitul este cu 10% mai ridicat în mediul rural decât în mediul urban și cu peste 10% mai mare în cazul învățământului primar și preșcolar decât în al celui liceal;
  • Deficitul de competențe necesare învățământului online este similar, 28%, la nivelul tuturor partenerilor educaționali, cu 5% mai scăzut în rural decât în urban și cu 23% mai scăzut în cazul educației preșcolare decât liceale;

 

Ministerul Educatiei: Reprezentantii inspectoratelor scolare si ai sindicatelor vor monitoriza desfasurarea activitatilor didactice

Ministrul Educatiei si Cercetarii, Monica Anisie, s-a intalnit, luni, cu presedintele Federatiei Sindicatelor din Educatie “Spiru Haret”, Marius Ovidiu Nistor, si cu presedintele Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamant, Simion Hancescu, cu acest prilej fiind facuta o analiza a aspectelor cu privire la organizarea eficienta a procesului educational in conditiile desfasurarii activitatii didactice in sistem online.

Potrivit unui comunicat de presa al MEC, in cadrul intalnirii s-a decis monitorizarea de catre reprezentantii sindicatelor din cadrul fiecarui judet/municipiului Bucuresti, impreuna cu inspectoratele scolare si conducerile unitatilor de invatamant, a desfasurarii in conditii optime a activitatilor didactice atat in sistem online, cat si fata in fata si asigurarea consilierii cadrelor didactice in vederea imbunatatirii actului educational, informarea de catre Ministerul Educatiei si Cercetarii a tuturor unitatilor de invatamant in privinta securizarii si utilizarii optime a platformelor educationale G suite for Education si Microsoft Office 365 A1.

Angajamentul celor doua federatii reprezentative din invatamantul preuniversitar de a sustine demersurile Ministerului Educatiei si Cercetarii, astfel incat toate cadrele didactice sa utilizeze cu incredere tehnologia in activitatile de predare-invatare-evaluare in sistem online.

Ministrul Educației despre situația din București: „Cel mai probabil, de marți vor fi suspendate cursurile față în față”

Monica Anisie, ministrul Educației, a declarat duminică, la Digi24, că școlile din București vor fi închise „cel mai probabil” marți, prin decizie a Comitetului Municipal pentru Situații de Urgență, după ce Capitala a depășit pragul de trei cazuri la mia locuitori.

Orele se vor desfășura exclusiv online, a mai precizat ministrul. 

„De mâine (luni – n.r.) copiii merg la școală”, a declarat ministrul Anisie, precizând că, deși pragul de trei cazuri la mia locuitori a fost atins în București, decizia de închidere a școlilor o ia Comitetului Municipal pentru Situații de Urgență, după informarea primită de la Direcția de Sănătate Publică.

„DSP va prezenta situația epidemiologică Comitetului pentru Situații de Urgență. În funcție de situație și de numărul focarelor din școli, Comitetul pentru Situații de Urgență București poate decide suspendarea temporară pentru 14 zile a cursurilor”, a explicat ministrul care este procedura, la Digi24.

Monica Anisie anticipează că soluția Comitetului va fi de închidere a școlilor din București și trecerea la învățământ exclusiv online.

 

Școala online în zonele defavorizate din București: copiii devin și mai vulnerabili

Școlile din București intră de marți în scenariul roșu, al predării exclusiv online. Capitala stă cel mai bine din țară la capitolul infrastructurii necesare orelor online, însă experții avertizează că doar aparatura în sine nu rezolvă nimic.

Autoritățile consideră că totul este pregătit pentru orele online, dat fiind faptul că Ministerul Educației a distribuit necesarul de 8.057 de tablete către școlile unde se află elevi care nu au posibilitatea tehnică de a participa la ore online. Luni, în București, rata de infectare cu Covid-19 la mia de locuitori a ajuns la 3,19, calculată la nivelul ultimelor două săptămâni, așa că autoritățile au declanșat scenariul roșu.

Toate școlile sunt pregătite să înceapă învățarea integrală în format online, astfel încât școala să poată continua”, a declarat pentru Europa Liberă Roxana Cercel, purtătoarea de cuvânt a Inspectoratului Școlar al Municipiului București.

Situația nu este nici pe departe rezolvată, explică însă pentru Europa Liberă George Roman, director de programe al fundației „Salvați Copiii”.

Omagiu naţional la universitatea Sorbona pentru profesorul decapitat de un islamist

Ancheta antiteroristă privind asasinarea prin decapitare a unui profesor, vineri, în apropierea Parisului, avansează. 15 persoane sunt déjà în arest preventiv, printre ele numărându-se şi 4 elevi ai şcolii unde preda victima. Din surse citate de presa franceză, profesorul ucis a fost desemnat, arătat cu degetul, de elevi din şcoală cărora teroristul, un islamist cecen de 18 ani, le-ar fi dat nişte bani în prealabil. Pe plan politic, omagiile au continuat atât la Paris cât şi la Bruxelles. Senatul francez şi Parlamentul european au păstrat momente de reculegere în memoria profesorului Samuel Paty, asasinat  în mod barbar după ce le arătase elevilor caricaturi cu profetul Mahomed. In fine, preşedinţia franceză a anunţat că un omagiu naţional îi va fi adus profesorului decapitat miercuri în curtea universităţii Sorbona.

Alegerea de a aduce la Sorbona un omagiu profesorului Samuel Paty a fost făcută „de comun acord cu familia defunctului” precizează Palatul Elysée. Ceremonia va avea loc miercuri, începând cu ora 7 seara. O ceremonie care, din surse prezidenţiale citate de presa franceză, ar urma să fie „scurtă, solemnă şi plină de simplitate republicană.”

Cotidianul Le Figaro ne anunţă că „preşedintele Emmanuel Macron va ţine un discurs axat pe libertatea de conştinţă ca libertate a progresului.” Un discurs aşadar ca un ecou la moartea lui Samuel Paty, ucis de un islamist după ce le-a arătat elevilor caricaturi cu profetul Mahomed în cadrul unei lecţii despre libertatea de expresie.

Raport al CE: România are cele mai mari inegalități în rezultatele elevilor din școala primară

România are cele mai mari discrepanțe în ceea ce privește rezultatele elevilor din școala primară în relație cu finanțarea publică per elev, care este cea mai mică. Datele au fost analizate dintr-un set de mai multe țări din UE dar și din afara Uniunii. Raportul privind echitatea în educația școlară în Europa a fost publicat de Comisia Europeană și analizează mai multe date din ani diferiți.

Peste 40% dintre elevii români de peste 15 ani, conform datelor din sondajul PISA din 2018, au rezultate slabe la citire și matematică. Un procentaj de peste 40% au îregistrat și Bulgaria, Albania, Bosnia și Herțegovina, Muntenegru și Macedonia de Nord. Elevii de 15 ani din Cipru stau la fel de prost la capitolul citire.

România se află la mijlocul clasamentului în ceea ce privește legătura dintre caracteristicile mediului de acasă și numărul de cărți prezente raportat cu performanțele elevilor de 15 ani la citire și matematică, conform datelor din 2018.

România stă cel mai slab la cheltuielile per educația unui elev/student exprimate în relație cu puterea de cumpărare, potrivit datelor Eurostat de la începutul anului.

Conform datelor din 2016, România se află printre țările cu cele mai mici cheltuieli personale din totalul cheltuielilor publice în educație.

 

ABONARE - Dacă ai primit Revista Presei UVT din bunăvoința unui prieten și ai regăsit aici informații utile, te poți abona oricând accesând link-ul de mai jos

Copyright © 2018 DCIMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională