Revista presei

22 noiembrie 2019

Universitatea de Vest din Timișoara dezvoltă primul TEACHING & LEARNING BRAND din învățământul superior românesc

Sunt convins că UVT are resursele și voința să propună studenților săi cel mai inovativ și mai modern proces de învățământ universitar din România. Trebuie să subliniez foarte clar, însă, faptul că la UVT nu preluăm modelul de la UM. În ultimii trei ani, de la nivelul rectoratului și al echipei prorectoratului academic al UVT a fost coordonată activitatea Centrului de Dezvoltare Academică al Universității. Acolo s-au concentrat mai multe resurse de la nivelul facultăților și din proiectele cu finanțare competitivă atrase de colegii implicați în acest demers. În acest Centru, în care echipa de proiect a colaborat strâns cu partenerii de la Universitatea din Maastricht, s-a desfășurat o muncă de cercetare și construcție de lungă durată, în care a fost elaborat proiectul acestui brand educațional specific universității noastre. În această perioadă, au fost implicate peste 340 de cadre didactice și aproximativ 5900 de studenți din UVT, în cadrul studiilor derulate în interiorul universității. Aceste acțiuni de cercetare au căutat răspunsuri la întrebări de genul: Ce practici didactice avem în UVT? Ce concepții și atitudini avem față de activitatea didactică universitară? Ce și cum putem învăța unii de la alții? În ce relație pot fi puse aceste practici, concepții, percepții, atitudini, cu cercetarea și teoria de ultimă oră privind educația universitară?

Consorțiul „Universitaria” – 10 ani, marcați la Universitatea de Vest Timișoara

În zilele de 22 și 23 noiembrie 2019, la Universitatea de Vest din Timișoara, au loc lucrările Consorțiului „Universitaria”, din care fac parte cele mai importante cinci universități din România (Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea din București, Universitatea de Vest din Timișoara și Academia de Studii Economice din București).

Întrunirea de la UVT a reprezentanților Consorțiului „Universitaria” se va desfășura sub semnul aniversării a 10 ani de la înființarea acestui prestigios for de reprezentare universitară, iar lucrările pe comisii de specialitate vor urmări o agendă în care se vor regăsi direcțiile de acțiune ale Consorțiului. Panelurile sunt structurate astfel:

1. Întâlnirea rectorilor din Consorțiul Universitaria

2. Întâlnirea Președinților Senatelor din Consorțiul Universitaria

3. Management financiar, resurse umane, patrimoniu

4. Internaționalizare, comunicare și digitalizare pentru Generația Z: oportunități și provocări

5. Cercetare și inovare

6. Procesul didactic și asigurarea calității

7. Studii doctorale. Probleme vechi, provocări noi

8. Armonizare și bune practici în negocierea contractului colectiv de muncă

9. Activități studențești.

Azi, la UVT, lansarea cărții „Știința veselă”, semnată de Adriana Babeți

În amfiteatrul A11 se va lansa volumul aniversar dedicat doamnei profesoare Adriana Babeti – Adriana Babeti, Stiinta vesela.
Ar fi o bucurie sa va avem pe cat mai multi dintre Dumneavoastra alaturi.

Agresivitatea în şcoli şi bullyingul, cum ne trimitem în fiecare zi copiii spre abuz emoţional şi fizic?

Ce învaţă copilul victimă?  Că nu are pe cine să se bazeze, ca are colegi care tac de frica să nu le vină şi lor rândul, că tot ce obţine este simplă vorbărie. Nu mai are încredere în nimeni, colegi sau profesori, dar, spre deosebire de tine… nu poate demisiona. Şi după îmbrânceli, injurii şi bătaie, el este ascultat de profesori. Se aşteaptă de la el să aibă încredere în sine, să performeze, să îi placă şcoala. Tu, părinte, te aştepţi de la el să îşi construiască sinele, să fie cetăţeanul de mâine, responsabil, voluntar, cu iniţiative. Să aibă încredere în instituţii, să repecte oamenii. Ca părinte, încerci să tranşezi situaţia, faci sesizări şi te trezeşti în situatia „cuvântul copilului tău împotriva cuvântului celuilalt copil”. Şi este dificil mai ales că lucrurile acestea se întâmplă atunci când nu sunt martori, sau când martorii sunt atât de speriaţi, încât nu vor spune nimic.

În fapt, două victime de care nimănui nu-i pasă. Câţi dintre profesori cer ajutor? Câţi dintre ei recunosc faptul ca mulţi copii care, într-un fel sau altul, obţin de la psihologi recomandarea de integrare ar avea nevoie de shadow care să-i asiste la şcoală, astfel încât dreptul la educaţie să fie respectat pentru toată lumea?   Câţi dintre educatori nu sunt la mâna părinţilor influenţi sau a unora cu tupeu nemărginit pentru că nu îşi înţeleg misiunea şi ezită să aplice regulamente şi sancţiuni care i-ar ajuta, de fapt, să câştige autoritate şi respect şi, mai ales, să facă şcolile un loc potrivit pentru educaţie?

Câţi dintre părinţi înţeleg că drepturile copilului lor se opresc acolo unde sunt încălcate drepturile altui copil? Că alţi copii nu au drepturi mai puţine, ci fix aceleaşi drepturi ca şi copiii lor? Ştiu o situaţie concretă în care copiii au filmat şi au predat, cu cea mai bună-credinţă şi încredere, către reprezentanţii instituţiei de educaţie, dovezile unei agresiuni petrecute la intrarea în scoală. În filmare un copil este lovit de un coleg de mai multe ori. Tare. Există mai multe sesizări de agresiune în şcoală care îl nominalizează drept autor pe acelaşi copil. Oare cine răspunde pentru aceste fapte? Şi cum credeţi că se va sfârşi povestea?

 

LISTĂ: 42 de hârtii, comisii, documente și adeverințe sau registre din școli, propuse pentru eliminare de profesori și părinți

Peste 300 de profesori și părinți au spus care sunt documentele pe care le consideră inutile în școli și care birocratizează excesiv actul didactic. Răspunsurile au fost centralizate într-o listă cu 42 de puncte, în urma unui chestionar online lansat de Asociația Human Catalyst, care face parte din Comisia pentru debirocratizarea activității didactice din învățământul preuniversitar, cunoscută sub numele de „Comisia de tăiat hârtii”.

Iată care au fost o parte dintre propunerile pentru eliminarea unor documente/comisii, obținute de Edupedu.ro:

  1. Procese verbale în 3 sau mai multe exemplare
  2. Proces verbal – consiliere părinților
  3. Documentele privind „Laptele și cornul”
  4. Documentele privind „Bani de liceu”
  5. Documentele privind „Programului pentru scoli al României”
  6. Documentele privind bursele sociale și de alte tipuri de burse
  7. Documentele privind „Fiecare copil in grădinița”
  8. Planificări în 3 exemplare
  9. Caietul de observații în învățământul preșcolar
  10. Registrul de prezență
  11. Registrul de serviciu
  12. Comisia SCIM
  13. Comisia CEAC
  14. Comisia PSI și SSM
  15. Raport semestrial
  16. Raport anual
  17. Mapa profesorului / învățătorului
  18. Mapa dirigintelui
  19. Adeverința medicală de intrare in colectivitate a copilului
  20. Rapoartele și procesele verbale de la comisiile metodice

 

Cum se pot dezvolta orașele inteligente în România cu ajutorul programelor europene

Anul acesta, principalele evenimente dedicate dezvoltării orașelor inteligente în România au reușit să iasă de sub „tutela“ industriei IT&C. Astfel, după ce la Dezbaterea Națională Smart City de la Brașov ex-ministrul Marius Bostan a acordat întâietate componentei de administrație publică, cea de a cincea ediție a conferințe naționale Smart Cities of România a abordat subiectul dintr-o perspectivă integrată, punând accentul pe inițiativele europene în acest domeniu.

Abordarea integrată a problematicii orașelor inteligente reprezintă o evoluție firească a conferinței Smart Cities of România, având în vedere că printre organizatori se regăsesc Asociația Română pentru Tehnică de Securitate (ARTS), Organizația Română pentru Implementarea Sistemelor Inteligente de Transport (ITS România) și Comitetul Național Român al Consiliului Mondial al Energiei (CNR-CME).
Însă nu doar securitatea, transportul și energia – în versiunile lor „smart“ – au reprezentat subiectele principale ale conferinței, ci și componenta de cercetare-dezvoltare-inovare. Care trebuie aliniată și racordată la inițiativele și politicile Uniunii Europene pentru a nu rata oportunitățile generate de proiectele internaționale de parteneriat, a argumentat în debutul evenimentului directorul general UEFISCDI, prof. dr. ing. Adrian Curaj: „Pentru noi, ca agenție de finanțare, este important să asigurăm conectarea comunității științifice și tehnologice din România la ceea ce se întâmplă în Europa. UEFISCDI asigură și facilitează prezența activă a comunităților de cercetare locale în mai multe inițiative europene dezvoltate în jurul conceptelor-umbrelă de tipul Smart City, Smart Grid etc. Europa se mișcă și noi evoluăm odată cu ea și, mai mult, suntem în mijlocul acestor lucruri, încerând să ne poziționăm regional și să fim parte activă atunci când se discută de colaborarile cu China, cu țările din America Latină ș.a.m.d.. Am lansat numeroase apeluri de proiecte și vă invit să le acordați atenție pentru că sunt permanent noi oportunități de colaborare internațională. Încercăm astfel să ne pliem pe dinamica extraordinară care se întregistrează la nivel european și este important să facem acest lucru pentru că, prin intermediul parteneriatelor, se creează sinergii de finanțări, dar și de expertiză și cunoaștere.“

Copyright © 2018 DCIMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională