Revista presei

24 septembrie 2020

UVT își întărește poziția pe harta europeană a calculului de înaltă performanță

Universitatea de Vest din Timișoara a lansat, miercuri 23 septembrie 2020, proiectul „Modernizarea infrastructurii de calcul și stocare a Centrului de Cercetare în Informatică al Universității de Vest din Timișoara pentru oferirea de servicii de tip Cloud și servicii de calcul de înaltă performanță – MOISE”.

La conferința de lansare a proiectului au participat, direct sau urmărind evenimentul transmis în mediul online (prin GMeet), peste 50 de persoane interesate de aplicabilitatea serviciilor de calcul de înaltă performanță la nivelul activităților de cercetare științifică și nu numai.

Proiectul implementat de UVT are ca obiectiv general întărirea prezenței UVT pe harta europeană a calcului de înaltă performanță, în contextul în care în Comisia Europeană a anunțat recent că vrea să aloce resurse financiare suplimentare pentru ca UE să își poată menține rolul de lider în domeniul calculului de înaltă performanță (HPC).

Rectorul Universității de Vest din Timișoara, prof.univ.dr. Marilen Pirtea, a subliniat rolul din ce în ce mai mare pe care tehnologiile avansate îl au în arhitectura educațională contemporană:

„Acum aproape 10 ani, la Universitatea de Vest din Timișoara a fost instalat cel mai puternic echipament de calcul din România de la acel timp, super-computerul IBM BlueGene/P, cu o putere de calcul care depășea puterea oferită de o mie de calculatoare obișnuite, cu care a fost echipat Laboratorul de Calcul de Înaltă Performanţă din cadrul Institutului de Cercetări Avansate de Mediu (ICAM), finanţat prin fonduri structurale.

Acum, iată că suntem în fața unei etape de up-grade în infrastructura de calcul și stocare a Centrului de Cercetare în Informatică al Universității de Vest din Timișoara, pentru oferirea de servicii de tip Cloud și servicii de calcul de înaltă performanță, prin care comunitatea noastră academică se integrează în tendința europeană care urmărește obținerea rolului de lider în domeniul calculului de înaltă performanță (HPC).

 

Ordinul ministrului privind desfăşurarea exclusiv online a cursurilor în unităţile de învăţământ cu secţii de votare, trimis la MO

Activitatea didactică ce presupune prezenţa fizică a elevilor şi a cadrelor didactice din unităţile de învăţământ preuniversitar în care sunt organizate secţii de votare se suspendă în perioada 25 – 29 septembrie, cursurile desfăşurându-se exclusiv în sistem online, informează miercuri Ministerul Educaţiei şi Cercetării.

“Activitatea didactică ce presupune prezenţa fizică a elevilor şi a cadrelor didactice din unităţile de învăţământ preuniversitar în care sunt organizate secţii de votare se suspendă în perioada 25 – 29 septembrie. Aceasta se va desfăşura exclusiv în sistem online. Această decizie a fost aprobată de ministrul Educaţiei şi Cercetării, Monica Anisie, printr-un ordin transmis spre publicare în Monitorul Oficial, în urma Hotărârii Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă nr. 46/2020”, precizează MEC.

Potrivit sursei citate, în această perioadă, activităţile didactice în unităţile de învăţământ cu secţii de votare se vor realiza conform metodologiei privind desfăşurarea activităţilor didactice prin intermediul tehnologiei şi al internetului, precum şi pentru prelucrarea datelor cu caracter personal, aprobată prin OMEC 5.545/2020.

Procesul instructiv-educativ, faţă în faţă, va fi reluat pe 30 septembrie, conform scenariilor aprobate de către comitetele judeţe/al municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă, cu respectarea tuturor condiţiilor de siguranţă şi igienă sanitară.

“Această propunere a fost agreată în întâlnirea de lucru de luni, 21 septembrie, pe care ministrul Educaţiei şi Cercetării a avut-o cu reprezentanţi ai Asociaţiei Comunelor din România, ai Asociaţiei Oraşelor din România, ai Asociaţiei Municipiilor din România şi ai Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene din România”, menţionează MEC. AGERPRES

De ce nu vor profesorii școala online: protecția datelor personale, lipsa abilităților și alegerile

Școala online a venit la pachet cu mai multe probleme. În afară de orele „sparte” de hackeri care au compromis relațiile dintre profesori și elevi, există cadre didactice care refuză să intre pe internet nu doar din lipsă de dispozitive sau internet. Ei spun că nu vor să utilizeze platformele pe care le-ar fi colectate ilegal date cu caracter personal. Iar cei care predau online au numeroase probleme tehnice, notează digi.ro. 

Cornelia Popa, vicepreședintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, spune că sunt mai multe motive pentru care profesorii nu vor să predea online.

„Fie nu au dotările tehnice necesare, fie unii s-au confruntat cu situații ciudate în ultima parte a anului școlar trecut, în care unii elevi au dat linkurile altor colegi, care au intrat și au deranjat ora, au fost jigniți profesorii, imaginile au fost puse pe Facebook. Situațiile s-au repetat, iar Ministerul Educației nu a făcut nimic, legislația practic nu susține acuratețea unei lecții, cum participă elevii, ce obligații au și ce se întâmplă dacă nu-și respectă aceste obligații”, a spus ea pentru Digi24.

„Alți colegi spun că, deși au acces la internet, copiii de acasă nu receptează mesajul, nu se aude prin mască și nu reușesc să lucreze simultan și cu elevii din clasă și cu cei de acasă și atunci caută soluții. Și desigur, mulți țin la faptul că nu și-au dat acordul pentru difuzarea imaginii”, a adăugat ea.

Rareș Voicu, președintele Consilului Național al Elevilor, spune că i-au povestit mai mulți colegi din țară că sunt profesori care nu vor să predea online pentru că nu au primit infrastructura necesară și nu vor să vină cu laptopurile și tabletele de acasă.

Ministerul Educaţiei: 303 unităţi de învăţământ fac doar cursuri online, 4.408 sunt în scenariul galben

Ministerul Educaţiei şi Cercetării a publicat marţi, 22 septembrie, noi date referitoare la felul în care se desfăşoară cursurile în unităţile de învăţământ. Dinamica scenariilor de funcţionare este influenţată de evoluţia situaţiei epidemiologice din fiecare judeţ.
”Prin urmare, astăzi, 22 septembrie, în conformitate cu datele transmise de inspectoratele şcolare judeţene (inclusiv al municipiului Bucureşti), se înregistrează următoarea situaţie:   –  12.945 de unităţi de învăţământ în Scenariul 1 (S1): participarea zilnică (faţă în faţă) a tuturor preşcolarilor şi elevilor în unităţile de învăţământ, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie sanitară   – 4.408 de unităţi de învăţământ în Scenariul 2 (S2). Acesta presupune participarea zilnică (faţă în faţă) a tuturor preşcolarilor şi elevilor din învăţământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a şi a XII-a, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie, respectiv revenirea parţială (prin rotaţie de una-două săptămâni) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu şi liceu, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie   – 303 de unităţi de învăţământ în Scenariul 3 (S3): participarea tuturor preşcolarilor şi elevilor la activităţi/lecţii online”, se precizează în comunicatul MEC.   Consiliile de administraţie de la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ adoptă propunerile de scenarii şi, implicit, schimbarea acestora, în funcţie de analiza situaţiei epidemiologice efectuate de către direcţiile de sănătate publică şi Institutul Naţional de Sănătate Publică, de infrastructura şi de resursele existente în fiecare unitate de învăţământ.   Potrivit ordinului comun al ministrului educaţiei şi cercetării şi al ministrului sănătăţii nr. 5.487/1.494/01.09.2020, criteriul epidemiologic în baza căruia unităţile/instituţiile de învăţământ stabilesc unul dintre cele trei scenarii de funcţionare este rata incidenţei cumulate, respectiv: numărul total de cazuri noi din ultimele 14 zile raportat la 1.000 de locuitori.

Cum împinge votul școala în online. De ce „este o brambureală totală”

Alegerile locale dau încă un brânci educației, și așa dată peste cap de pandemie: pentru dezinfecția și organizarea secțiilor de vot din instituțiile de învățământ, toate cursurile se mută online trei zile. Nu se putea altfel, pentru ca votul să aibă loc în siguranță. Dar se putea evita haosul.

Școlile din București și din mai multe județe din țară unde vor fi organizate secții de vot la alegerile locale din 27 septembrie au fost trimise inițial să-și facă online cursurile încă de joi, 24 septembrie, prin decizii ale comitetelor pentru situații de urgență locale, iar restul au fost anunțate de ministrul Educației, Monica Anisie, să-și trimită elevii acasă de vineri, 25 septembrie.

Astăzi, o nouă hotărâre la nivel central a dat școala peste cap: toate școlile din România unde vor fi secții de vot își vor face cursurile online, timp de trei zile în preajma alegerilor locale: vineri, luni și marți. Școala se reia după cele trei scenarii ale pandemiei de Covid-19, de pe 30 septembrie.

Măsura este necesară, motivează autoritățile, pentru a igieniza și dezinfecta incintele secțiilor de vot. Rareș Voicu, președinte al Consiliului Național al Elevilor și licean în Brăila, este de acord că măsura era necesară: „Înainte de apariția pandemiei, școlile aveau nevoie de cel puțin o zi pentru a organiza secțiile de votare în interior. Cu o zi înainte se sigilează secția de votare, nu mai poate intra nimeni. Are sens deci să se facă igienizarea de pe 25 pe 26”.

Totuși, ce nu era necesar era haosul creat de autorități și anunțul făcut de pe o zi pe alta. „Problema este că măsura a venit foarte târziu la nivel național, adică tocmai astăzi. În contextul în care mai multe comitete județene pentru situații de urgență din țară și cel din București au dat hotărâre pentru suspendarea cursurilor și pentru ziua de joi, 24. Așa că există un haos generalizat, oamenii nu știu ce să mai creadă. Este o brambureală totală”, explică Rareș Voicu, pentru Europa Liberă.

AmCham: Opt propuneri pentru transformarea digitală a României

Șansa României de a se dezvolta într-un ritm mai rapid decât majoritatea statelor europene cu economii dezvoltate constă în adoptarea tehnologiei și o adaptare rapidă a modelului economic național la cerințele și specificul economiei digitale, consideră reprezentanții AmCham.

Aceștia au formulat un set de recomandări, incluse într-un document de poziție pe tema transformării digitale, propuneri ce ar fi putea fi utile guvernanților în vederea implementării reformei digitale.

Recomandările se axează pe câțiva piloni centrali: crearea unui nation wide cloud, interoperabilitate, comunicații și infrastructură, identificarea electronică și cartea de identitate electronică, competențe, securitatea cibernetică, soluții emergente în sectorul public, bugete.

Nation Wide Cloud (Cloud Național)

În ultimul deceniu, cloud-ul a devenit o componentă necesară pentru aproape fiecare strategie de transformare digitală, permițând organizațiilor să acceseze cele mai noi tehnologii și procese performanțe, de la practic orice furnizor, până la reimaginarea proceselor de afaceri și a ecosistemelor. Totodată, guvernele care au adoptat infrastructura și serviciile cloud au beneficiat de o serie de avantaje.

Ținând cont de toate aceste aspecte, reprezentanții AmCham recomandă crearea unui cloud guvernamental care presupune ca toate serviciile IT ale Guvernului și ale instituțiilor publice subordonate să fie operate pe baza unui serviciu de tip cloud guvernamental de tip hibrid, ce ar presupune ca:

– serviciile cele mai sensibile și critice să fie găzduite pe o structură de tip cloud privată, cu politici stricte pentru securitatea și urmărirea circulației datelor,

– sarcinile de servicii mai puțin importante sau care se află în diverse stadii de dezvoltare să fie plasate în unul sau mai multe clouduri, pentru a beneficia de serviciile diverșilor furnizori de cloud.

Specialiștii Camerei de Comerț Româno-Americane au formulat câteva recomandări specifice pentru implementarea cloud-ului guvernamental, care vizează:

  • construirea soluții care automatizează conectivitatea rețelei și asigură o gestionare consecventă a politicilor pentru diferitele tipuri de infrastructuri utilizate,
  • implementarea unei arhitecturi de tip spine-leaf pentru infrastructura de rețea cloud privată, având în vedere cerințele actuale și viitoare în materie de viteză, latență și conectivitate,
  • implementarea unei platforme unice pentru gestionarea multi-cloud,
  • adoptarea unei bune practici a Serviciului Central de Securitate din SUA, NSA, respectiv punerea în aplicare a unei strategii de whitelisting (aprobare) a aplicațiilor care să permită doar tipare de comunicare specifice și care să împiedice mișcarea laterală a potențialilor atacatori,
  • implementarea unei strategii de monitorizare a performanței aplicațiilor,
  • utilizarea containerelor și micro-serviciilor care oferă flexibilitate și portabilitate pentru a muta datele și sarcinile de lucru în și din diferite cloud-uri, pentru a implementa mai rapid și pentru a gestiona aplicațiile și datele în diverse medii.

În ceea ce privește migrarea către acest cloud național, guvernanții trebuie să aibă în vedere că aceasta trebuie pregătită din timp, pe cel puțin patru piloni: efectuarea, încă de pe acum a unor mutări în cloud, pentru a contribui la mutarea fluxurilor de lucru și a serviciilor; evaluarea impactului global al cloudului; dezvoltarea încă de pe acum a unor aplicații pentru cloud, pentru ca pe viitor să poate fi generate aplicații native cloud și pentru a crea suite moderne de aplicații cloud.

ABONARE - Dacă ai primit Revista Presei UVT din bunăvoința unui prieten și ai regăsit aici informații utile, te poți abona oricând accesând link-ul de mai jos

Copyright © 2018 DCIMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională