Revista presei

28 octombrie 2020

Toate universitățile, somate să introducă datele privind studiile de licență, master și doctorat, în 30 de zile, în Registrul matricol unic al universităților din România – Ministerul Educației

Toate instituțiile de învățământ superior sunt obligate ca, începând cu data de 2 noiembrie, în termen de 30 de zile, să introducă în Registrul matricol unic al universităților din România (RMUR), seriile și numerele actelor de studii întocmite și eliberate pentru absolvenții celor trei cicluri de studii universitare (licență, master, doctorat), precum și ale altor forme de studii. Un apel în acest sens a fost dat astăzi de ministrul Educației, Monica Anisie, la 9 ani după ce Legea educației prevedea înființarea RMUR. De asemenea, vor fi introduse și date cu privire la numele conducătorului/conducătorilor de doctorat sub tutela căruia/cărora au fost/sunt organizate studiile, pentru fiecare student doctorand, se arată într-un comunicat al Ministerului Educației.

Legea educației din 2011, în vigoare și astăzi, prevede la articolul 201 că “(1) Se constituie Registrul matricol unic al universităților din România, denumit în continuare RMUR. RMUR este o bază de date electronică în care sunt înregistrați toți studenții din România din universitățile de stat sau particulare acreditate ori autorizate să funcționeze provizoriu, precum și studenții-doctoranzi din Academia Română. Registrele matricole ale universităților și al Academiei Române devin parte a RMUR, asigurându-se un control riguros al diplomelor”.

Tezele ar putea fi eliminate. Schimbările anunţate de Monica Anisie

Monica Anisie a vorbit, vineri, despre un ordin ce prevede reducerea drastică a materiei, renunţarea la anumite capitole de la diferite materii, adaptarea programei pentru predarea digitală, scurtarea orarului pentru elevi astfel încât să nu mai petreacă multe ore în faţa calculatorului, dar şi predarea multidisciplinară.
“Vom lua măsurile care se impun în funcţie de situaţia creată, etapă cu etapă. Dacă va fi necesar, vom lua măsuri. Exact cum am făcut şi în primăvară, când am luat decizia de a elimina tezele pentru că nu exista posibilitatea de a susţine aceste examene”, a declarat ministrul Educaţiei pentru Ştirile ProTv.   Monica Anisie susţine că ar putea fi posibilă realizarea orelor în tandem, pentru reducerea timpului petrecut de elevi în faţa calculatorului şi a dat exemplul orelor de limba română, ce ar putea fi combinate cu cele de engleză.   Ministrul Educaţiei a precizat, de asemenea, că cele 250.000 de tablete pentru elevii care nu deţin echipamente electronice ar putea ajunge la şcolari în decembrie. 

Ligia Deca, consilier prezidențial: Suntem în discuție cu Ministerul Educației și cu Ministerul Fondurilor Europene cu privire la alinierea priorităților de finanțare pentru următorul exercițiu financiar 2021-2027, pentru Planul Național de Reziliență / Bani or să fie

Corelarea resurselor de finanțare centrale, europene și locale cu nevoile din școli și din comunități – aceasta este una dintre cele mai mari provocări pentru Educație, a spus Ligia Deca, consilierul prezidențial pe Educație la conferința SuperTeach din 24 octombrie “Revoluția mentalității în educație – Leadership în educație”. “Suntem în discuție de ceva vreme deja cu Ministerul Educației și cu Ministerul Fondurilor Europene cu privire la alinierea priorităților de finanțare pentru următorul exercițiu financiar 2021-2027, pentru Planul Național de Reziliență, pentru alte fonduri care toate vor trebui să intre pentru a rezolva problemele sistemului: dotări, stimulente pentru profesorii și directorii merituoși, personalizarea Educației – cum facem ca procesul să arate altfel”, a declarat Ligia Deca.

Ligia Deca a mai spus că “bani or să fie”, după ce a enumerat mai multe surse de programe europene prin care zona educației s-ar putea finanța.

“Ați menționat de Planul pentru Reziliență, dar nu sunt singurii bani pe care îi avem. Sigur, sunt bani mulți, sunt bani care vin mai repede, dar în acest moment noi avem multe surse de finanțare care nu sunt corelate. Avem Programul Operațional Educație și Ocupare care se planifică acum, care adresează aproape exclusiv zona de resursă umană. Ceea ce noi trebuie să facem clar este să știm care este harta nevoilor strategice după care să vedem de unde luăm banii. Bani or să fie”, a explicat consilierul rezidențial.

Aceasta a mai spus că școlile uneori nu se descurcă în atragerea de fonduri nerambursabile, iar aici a enumerat posibile cauze.

“Sunt puține școli care se descurcă în a aplica și a accesa fonduri europene. Sigur că vina nu este a unei singure unități, poate că este vorba despre prea multe proceduri birocratice, poate că este vorba că nu sunt suficienți oameni angajați în școli care să facă această chestiune, poate că nu este aliniată linia de finanțare cu nevoia școlilor, cert este că fără a avea un feedback, fără ca oamenii să încerce să ia banii respectiv și să spună de ce nu au reușit, nu vom reuși niciodată să facem conexiunea asta între banii de la nivel central și nevoia de la nivelul școlii sau de la nivel local. Și aici este vorba și despre acea conexiune numită autoritatea publică locală”, a declarat Ligia Deca.

“Atunci când discutăm despre leadership și management școlar, că am discutat în proiectul România Educată, avem un raport tehnic, avem un policy-brief elaborat cu experții de la OECD am ajuns la concluzia că descentralizarea, așa cum ne imaginăm, poate, mulți dintre noi, nu poate veni decât treptat, odată cu creșterea capacității.

Avem exemple de școli care înfloresc atunci când le dai mai multă autonomie, avem exemple de școli care rămân blocate în proiect ca să mă exprim așa. Așteaptă un ghidaj cu care sunt obișnuite. Terminând științe politice, eu, la doctorat, îmi aduc aminte că era vorba despre cum e sistemul de guvernanță istoric al țării: sistemul de guvernanță birocratică dar și sistemul de guvernanță al Educației, al școlilor l-am luat de la francezi. Care au un sistem bine mobilat instituțional, dar foarte centralizat. Peste asta am suprapus timp de 50 de ani un sistem comunist și mai centralizat. Aceste două centralizări sau această centralizare la puterea a doua nu are cum să nu lase urme, adică deja devine partea unei mătci culturale pe care noi în ultimii 30 de ani încet, încet o schimbăm pentru că este clar că sistemele în care dăm autonomie mai multă profesorului, directorului, școlii, regiunii sunt sisteme de succes pentru că se pot adapta mult mai repede la schimbare. Pot să răspundă nevoilor comunității. Asta ne dorim și noi, însă cred că trebuie să fim realiști și să investim în creșterea capacității din această autonomie, treptat, în așa fel încât să nu sufere beneficiarul.”

Ministerul Educației a introdus declarații pe propria răspundere pentru școala online, spune Consiliul Național al Elevilor. „Sunt redundante și inutile”

Consiliul Național al Elevilor spune că Ministerul Educației vrea ca părinții, elevii și profesorii să semneze declaraţii pe propria răspundere în care aceștia se obligă să nu înregistreze sau să distribuie cursurile online.

„Astăzi, Ministerul Educației și Cercetării a lansat două declarații pe proprie răspundere, pentru elevi și părinți, respectiv pentru cadrele didactice. Declarația pentru elevi și părinți invocă două articole din Legea Educației și Ordinul 5545/2020 al ministrului Educației, precum și Codul Penal. Consiliul Național al Elevilor își exprimă indignarea față de prioritățile Ministerului Educației și Cercetării, în timp ce din ce în ce mai unități de învățământ trec în scenariul roșu, fără a avea, însă, infrastructura necesară predării online. Considerăm că aceste declarații sunt redundante, întrucât aspectele menționate în cuprinsul lor sunt extrase din lege, care e, inerent, obligatorie pentru toți actorii sistemului de învățământ”, au transmis reprezentanții elevilor, marți seară, într-un comunicat remis presei.

Ei solicită astfel Ministerului Educației „eliminarea acestor declarații inutile și monitorizarea îndeaproape, prin inspectoratele școlare județene, a activității didactice online a profesorilor, de multe ori inexistentă”.

„În timp ce situația epidemiologică se agravează de la o zi la alta, fapt care va conduce în mod cert spre tranziția către educația online a multor unități de învățământ, Ministerul Educației și Cercetării devine campion național la plimbat hârtii. Aceste declarații sunt complet inutile, întrucât aspectele legale menționate în cadrul acestora sunt deja obligatorii pentru elevi, profesori și părinți. E mult mai ușor să ne facem că facem, decât să rezolvăm problemele concrete din teritoriu. Sunt curios câți elevi care nu au acces la internet vor completa această declarație”, a spus Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor, citat în comunicat.
 
Ministerul Educației introduce două declarații pe propria răspundere pentru școala online, una pentru profesori și alta pentru părinți și elevi, în care toți „se obligă” să nu înregistreze sau să distribuie imagini din timpul cursurilor pe net și să ia toate măsurile pentru a preveni astfel de acțiuni – a scris marți publicația Edupedu.ro.

World Vision România: Unu din trei sate în care activăm are zone cu semnalul slab sau inexistent

Şcoala online este în continuare o utopie pentru elevii din mediul rural din România. Un studiu al World Vision România, arată că 40% din copiii din mediul rural nu au participat la şcoala online în prima perioadă a pandemiei.
Peste 61% din cele 87 de comune din şase judeţe în care activează World Vision România (Iaşi, Vaslui, Dolj, Ialomiţa, Vâlcea şi Cluj) au în componenţă sate cu zone cu semnalul slab sau inexistent.    ”Astfel, din cele 313 de sate în care World Vision România derulează proiecte şi sprijină copii din medii vulnerabile, peste 31%  au zone cu semnalul slab, foarte slab şi/sau inexistent: în 99 de sate din 313, utilizatorii au probleme cu semnalul. Practic, în 1 din 3 sate în care activăm există zone cu semnal slab sau inexistent, lucru care îi afectează direct pe elevii care fac eforturi să-şi continue studiile”, potrivit unui comunicat WVR.  „Semnalul e tare prost pe aici. La şcoala online am mai participat, dar nu intens pentru că… semnalul. Dacă vreau să vorbesc la telefon trebuie să mă duc mai în deal, pe aici prin spatele casei, după ce trec de pădure”, povesteşte Georgiana (17 ani), din judeţul Vaslui.    Anamaria, o elevă de 16 ani din judeţul Cluj, povesteşte: „Ca să pot face ore online am stat mai mult pe la bunica, pe celălalt deal, unde am semnal mai bun la telefon. Cu învăţatul m-am descurcat mai greu, în lipsa semnalului. Nu am putut să fiu prezentă tot timpul la ore. Sora mea are 9 ani, nu a făcut nicio oră online, doar lecţiile pe care le făcea cu mine sau mama.”    „A fost foarte grea perioada aceasta de pandemie pentru mine. Cu învăţatul în mod special. Foarte greu pentru ca nu avem internet. Făceam temele noaptea. Eu nu am semnal aici, acasă. Uneori prind internet când stau afară, însă noaptea mai mult. Doar că deja e frig noaptea ca să mai pot sta afară. Când intru în casa nu merge”,  spune Cristina (16 ani), elevă din Vaslui în cadrul programului „Vreau în clasa a noua”. 

EDUCAȚIA ÎN LUME. Un profesor din Napoli face lecții sub balconul elevilor

Un profesor din Napoli îi face pe elevii lui să se simtă mai puțin singuri, acum că școlile sunt din nou închise, prin lecțiile pe care le face la balconul celor mici. Un nou studiu care a inclus 191 de țări arată că nu există o legătură clară și semnificativă între deschiderea școlilor și cum evoluează numărul de infectări. 

În regiunea italiană Campania, școlile au fost din nou închise din cauza creșterii numărului de infectări cu noul coronavirus. Cei mai mulți elevi s-au întors la învățământul online de acasă, cu laptopul sau tableta. Însă în capitala regiunii, orașul Napoli, un profesor aplică o altă metodă: învățarea de la balcon. Asta după ce, în plină stare de urgență, italienii au cântat împreună de la balcon. 

Profesorul își desfășoară orele în plină stradă sub privirile copiilor care stau la balcon, iar părinții și vecinii li se alătură celor mici. Astfel, lecția devine o bucurie colectivă, scrie publicația italiană La Repubblica

În timpul orelor, Tonino Stornaiuolo le-a citit recent copiilor „Telegrama“ sau „Evadarea lui Pulcinell“, două texte care abordează tema libertății, scrise de Gianni Rodari.

„Situația actuală este delicată și gravă, dar trebuie să le arătăm copiilor că dificultățile, împreună, pot fi depășite”,  a scris pe Facebook Tonino Stornaiuolo.

ABONARE - Dacă ai primit Revista Presei UVT din bunăvoința unui prieten și ai regăsit aici informații utile, te poți abona oricând accesând link-ul de mai jos

Copyright © 2018 DCIMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională