Revista presei

28 februarie 2019

Protest al profesorilor de la sindicatul Spiru Haret în fața Prefecturii Timiș

Profesorii de la Sindicatul Spiru Haret protestează în stradă, la Timișoara. Cadrele didactice cer, printre altele, drepturile și sporurile bănești. Membri ai sindicatului Spiru Haret din Timiș sunt în fața Palatului Administrativ, sediu al Instituției Prefectului Timiș.

Profesorii cer acordarea unor sporuri și drepturi bănești. Pe lângă acordarea sporului de suprasolicitare neuropsihică de 10 la sută întregului personal didactic din învățământul preuniversitar, cadrele didactice cer și stoparea restrângerilor de activitate la unitățile de învățământ tehnologic și plata, în regim de urgență, a tuturor sumelor rezultate din sentințele judecătorești definitive, anterioare datei de 31 decembrie 2018.

 

Pachetul legislativ în domeniul educaţiei urmează să fie elaborat până la 31 martie

Pachetul legislativ în domeniul educaţiei urmează să fie elaborat până la 31 martie 2019, pentru a putea fi lansat în dezbatere publică, a precizat Ministerul Educaţiei Naţionale într-un comunicat remis presei, în contextul protestului organizat de Federaţia Sindicatelor din Educaţie “Spiru Haret” în faţa instituţiei.

Potrivit MEN, costul standard per elev/preşcolar pentru cheltuielile cu salariile, sporurile, indemnizaţiile şi alte drepturi salariale în bani, stabilite prin lege, precum şi pentru contribuţiile aferente acestora pentru unităţile de învăţământ, inclusiv stabilirea valorii costului standard pentru coeficientul 1, creşte de la 4.413 lei (în anul 2018), la 5.384 lei, în anul 2019.

Principalii furnizori globali la nivel internațional de e-book-uri pentru învățământul superior

Manualele digitale reprezintă o componentă importantă a reformei educaționale bazate pe tehnologie. E-book-urile și instrumentele multimedia destinate învățământului superior reprezintă mai ales cărțile și prelegerile în format digital. Acestea se află pe primul loc în dezvoltarea noului sistem educațional de nouă generație.

Principalii furnizori de e-book-uri sunt Amazon, Barnes & Noble Booksellers, CourseSmart, Coursera Inc., Chegg Inc., Inkling, McGraw-Hill Education, Macmillan Education, Elsevier, Pearson Education Inc.

Acest raport privind piața mondială a produselor E-book și multimedia în învățământul superior este dezvoltat de un grup de analiști profesioniști în domeniul cercetării de piață, având ca obiectiv prezentarea scenariilor actuale ale pieței educaționale și susținerea creșterii economice.

Uniformele şcolare ar putea redeveni obligatorii! Cum comentaţi ideea ministrului Ecaterina Andronescu?

Uniformele şcolare ar putea redeveni obligatorii, a afirmat, într-o emisiune televizată, ministrul Educației, Ecaterina Andronescu.

Ministrul a precizat că aceste uniforme ar fi mult mai utile și datorită faptului că în unitățile școlare intră diferite persoane, fără să fie observate de paznicii din școli. Uniformele purtate de elevi ar face ca intrușii să fie mult mai repede identificaţi, iar siguranța elevilor să fie mai mare.

Concentrarea, autocontrolul și capacitatea de a planifica, la copii: Jocuri care dezvoltă funcțiile executive la copiii până în 5 ani

Primii ani din viață sunt fundamentul pe care ne clădim viața de adult, iar abilitățile dezvoltate în această perioadă ne ghidează întreaga viață. Cu toții știm importanța acestor ani și totuși simțim provocarea de a umple cu sens timpul copiiilor noștri, folosindu-ne de ferestrele lor de oportunitate pentru a-i ajuta să dobândească abilități esențiale.

Pe lângă creativitate, abilitatea de a rezolva probleme, dezvoltarea funcțiilor executive reprezintă o prioritate pentru toți părinții și educatorii care își doresc să crească copii capabili să se concentreze, sa prioritizeze, să își atingă obiectivele și să își auto-regleze emoțiile.

A da sau a nu da teme? I-am scris unei învățătoare din Finlanda ca s-o întreb ce teme pentru acasă le-a dat elevilor ei

S-au scris cărți, s-au făcut cercetări, lumea întreaga și-a pus întrebarea: la ce folosesc temele pentru acasă?

Înainte însă de a vorbi despre ce se petrece după școală sau înaintea ei trebuie să ne gândim la ce se petrece la școală, în timpul orelor. O diferență uriașă între cum se desfășoară lecțiile în România și cum se desfășoară ele în Finlanda constă în felul în care copiii își petrec timpul la școală.

N-o să vedeți vreodată în Finlanda profesori la nivel preuniversitar sau (mai grav) la nivel universitar dictând ore în șir. La fel, nu veți vedea table întregi umplute de profesori sau elevi. Din afară, pare că nu există prea multe învățare în clasele din Finlanda. Dar învățarea este un act social, iar ceea ce se petrece în timpul orelor permite elevilor și profesorilor să interacționeze mai mult în funcție de nevoile fiecăruia. Lucrul în echipă sau în perechi la școală, și temele sau proiectele de grup sunt ceva firesc atât în școlile, cât și în universitățile finlandeze. Asta explică și de ce nici nu-ți dai seama când trece timpul atunci când ești la școală/universitate.

Cărțile despre tehnologie pe care Bill Gates ți le recomandă

Atunci când vrei să înțelegi ceva mai bine este recomandat să citești, să te documentezi. Cititul este metoda favorită a lui Bill Gates de a se informa despre un anumit subiect, iar aceste sunt cărțile despre tehnologie preferate ale lui.

Life 3.0 de Max Tegmark este o carte care ar trebui să fie pe lista oricui este interesat de inteligența artificială. Max Tegmark vorbește în carte despre ce efect va avea inteligența artificială asupra societății, asupra crimelor, justiției și asupra umanității.

Should we Eat Meat? de Vaclav Smil nu este o carte împotriva carnivorilor, ci mai mult o evaluare a rolului pe care carnea îl are în alimentația umană, consecințele pentru mediu și cât de sănătos este consumul acesteia.

I Contain Multitudes de Ed Yong se uită la microbi și la cât de importanți sunt pentru supraviețuirea noastră. Bill Gates spune că este fascinat de microbi și crede că intestinul uman ar putea conține secretul rezolvării mai multor probleme medicale cu care ne confruntăm în prezent.

Când ora de fizică devine o poveste cu un profesor pentru viitor: Liliana Grigoriu

Profesorul ar trebui să fie o figură de referinţă în viaţa unui elev, iar Liliana Grigoriu este un astfel de dascăl. Ştie cum să le capteze atenţia copiilor, este atentă la nevoile lor şi le este aproape. De altfel, a ajuns la catedră tocmai datorită unui astfel de profesor.

Când le dau o temă, mă gândesc dacă fetele mele ar fi avut aşa o temă, ar fi avut timpul necesar să o facă? Pentru că eu vedeam ce lucrează acasă, era volumul de lucru foarte mare. Şi atunci încerc cumva să îmi dozez ceea ce le dau de lucru astfel încât să nu fie împovărătoare temele astea.

Cineva mă întreba cum trebuie să fii ca să vrei să fii profesor. Şi eu i-am spus să nu fii răzbunător, să nu te gândeşti în fiecare moment să îl terorizezi pe elev, să fii autoritară cu forţă.

Inovarea în învățare

Ce aduce nou inovarea în învățare?

În ciuda tuturor rezultatelor prezente deosebite care se înregistrează în învățământul superior, în centrele de inovație academică, subiectul privind inovația în învățare este adesea tratat fragmentar și superficial. Activitatea practicienilor în inovarea învățământului este în mare parte fragmentată prin burse de inovare, care rămân centre pilot de studiu.

Școlile sunt foarte bune la dezvoltarea acestor proiecte pilot pentru inovarea învățării, dar nu există prea multă înțelegere a impactului acestor proiecte pilot și a factorilor care fac posibilă trecerea la o scară mai largă a rezultatelor studiilor pilot.

Liceele și universitățile sunt foarte motivate să găsească modalități de îmbunătățire a rezultatelor învățării (inclusiv întârzierilor și a timpului până la absolvire), abordând, de asemenea, problemele legate de costuri și accesibilitate. Dar ele nu au pot fgace prea multe pentru a schimba cadrele sistemice și metodologiile.

Un domeniu academic creează și difuzează cunoștințe, oferind în același timp un cadru pentru dezvoltarea domeniului, în timp ce antrenează următoarea generație de practicieni și cercetători. 

Aceia dintre noi care aprofundăm temele de inovare din domeniu suntem conștienți de faptul că există puține acorduri majore privind soluțiile sau abordările pentru viitorul învățământului superior. De asemenea, devine la fel de important și faptul că nu există prea multă atenție și deschidere în ceea ce privește întrebările, preocupările și abordările care pot oferi răspunsuri  despre viitorul învățământului superior.

Copyright © 2018 DCIMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională