Revista presei

29 iunie 2020

Curs postuniversitar de Blockchain, la UVT. Premieră în România. Confondatorul Ethereum susţine unul din module

UVT lansează un nou program de studii postuniversitare, în premieră naţională, într-un domeniu de avangardă al aplicaţiilor informatice: Antreprenoriat în Blockchain.

Universitatea de Vest din Timişoara (UVT) lansează un nou program de studii postuniversitare, în premieră naţională, într-un domeniu de vârf al aplicaţiilor informatice: Antreprenoriat în Blockchain. Domeniul ales, dar şi valoarea mentorilor şi a lectorilor care vor susţine disciplinele incluse în cadrul acestui nou program, poziţionează UVT în avangarda universităţilor europene care introduc domeniul Blockchain în aria curriculară şi între preocupările de cercetare avansată pe care le dezvoltă.
 
„UVT se integrează în cercul de elită al universităţilor care şi-au deschis un domeniu special al studiilor universitare şi cercetării prin programe dedicate tehnologiilor Blockchain. Este un nivel de avangardă al programelor de studii dedicate tehnologiilor de criptare, prin care se deschide o nouă eră digitală, cu aplicabilitate în economia reală. UVT, centrul universitar timişorean şi, bineînţeles, România, se alătură astfel cercului universităţilor de prestigiu şi ţărilor în care se studiază domeniul Blockchain, aşa cum sunt prestigioasele Massachusetts Institute of Technology (MIT) şi Cornell University, din SUA, sau IT University Copenhaga şi University of Nicosia, din Europa. Pentru cei interesaţi de tehnologiile viitorului, profesionişti din elita domeniilor IT şi a limbajelor avansate de programare, dar mai cu seamă pentru cei care sunt convinşi că învăţarea este o pasiune continuă, UVT este cea mai oportună alegere”, transmite rectorul UVT, Marilen Pirtea.

Evaluarea Națională 2020: Rezultatele finale pe județe, după rezolvarea contestațiilor

Rezultatele finale la Evaluarea Naţională 2020, după rezolvarea contestaţiilor, au fost afișate pe site-ul evaluare.edu.ro, conform calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.

În premieră, Ministerul Educaţiei şi Cercetării (MEC) a publicat rezultatele elevilor obţinute în urma susţinerii examenelor naţionale cu anonimizarea numelui şi a prenumelui candidatului. Pe pagina dedicată rezultatelor finale de la Evaluarea Națională 2020 apar coduri în dreptul cărora sunt afișate notele și mediile. Fiecare candidat de la Evaluarea Națională a primit anterior afișării rezultatelor codul specific.

MEC a anunțat că “15.275 de contestaţii au fost depuse după afişarea primelor rezultate obţinute de candidaţii prezenţi la probele din sesiunea curentă a Evaluării Naţionale a elevilor de clasa a VIII-a. Numărul contestaţiilor este mai mic decât în ultimii doi ani: în 2019 au fost depuse 21.509 contestaţii, iar în 2018 – 23.761”.

Cele mai multe contestaţii au fost depuse în Capitală (2.861) şi în judeţele Constanţa (806), Dolj (730) şi Prahova (710), iar cele mai puţine – sub 100 de contestaţii – în judeţele Tulcea (76) şi Satu Mare (85).

Soluţionarea lucrărilor contestate a avut loc până vineri, 26 iunie.

Cum sprijină guvernul britanic universitățile: fonduri de 280 milioane de lire, facilități de împrumut, acoperirea majorității pierderilor din segmentul studenților internaționali

Guvernul britanic a anunțat, sâmbătă, un pachet de sprijin pentru universități, instituții pentru care pandemia a produs un șoc financiar masiv și care se confruntau cu incertitudini majore privind evoluția în următorul an universitar. Executivul de la Londra a anunțat că va asigura un pachet de finanțare de 280 milioane de lire sterline, precum și facilități de împrumuturi și compensații pentru pierderile produse de așteptata scădere a numărului de studenți internaționali. Ajutorul este valabil pentru universități active în cercetare.

Primii bani din finanțarea de 280 de milioane de lire, disponibilă pentru instituțiile implicate în cercetare, vor fi puși la dispoziția universităților “imediat”. Ei au drept scop să susțină fondurile alocate prin programul britanic de cercetare și inovare (UKRI) și să ajute la plata salariilor și a altor costuri de cercetare, precum echipamentele de laborator.

Din toamnă, guvernul va asigura universităților de cercetare împrumuturi pe termen lung, cu dobândă redusă. Mai mult, guvernul se angajează să acopere până la 80% din pierderile produse de scăderea numărului de studenți internaționali, pentru anul academic 2020-2021, această categorie de studenți fiind o sursă majoră de venit și de susținere a programelor de cercetare pentru universitățile mari din Marea Britanie.

Noul regulament de organizare și funcționare și componența Consiliului de Atestare a Diplomelor, care s-a redus la jumătate / Care este noua conducere a organismului responsabil cu plagiatele

Ministerul Educației și Cercetării a aprobat, prin ordin, regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU) pentru mandatul 2020-2024. În același timp, a fost finalizată și selecția membrilor CNATDCU pentru mandatul 2020-2024. Din noul Consiliu, care va fi condus de președintele Academiei Române, Ioan Aurel Pop, va face parte și rectorul UBB, Daniel David. Noul Consiliu General al CNATDCU va avea 21 de membri, fiind redus la jumătate.
Primul CNATDCU care își duce mandatul la bun sfârșit are un bilanț amestecat: a făcut unii pași pentru curățenia doctoratelor plagiate, dar a ezitat inexplicabil în cazul unor sesizări în care sunt vizați oameni cu funcții active în stat, a scris PressOne. Actualul CNATDCU nu a dat însă un verdict în cazul unor sesizări de plagiat depuse încă din 2016.

Mandatele membrilor CNATDCU au expirat în 10 iunie.
Noua structură a Consiliului Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare a fost stabilită prin ordinul ministrului Educației.

Principalele modificări ale regulamentului de organizare și funcționare se referă la:
  • a) structura CNATDCU
  • înființarea panelurilor pe domenii fundamentale, care grupează comisiile de specialitate arondate unui domeniu fundamental;
  • reorganizarea comisiilor de Sociologie, științe politice și administrative și Științe militare, informații și ordine publică în Sociologie, științe administrative și științe ale comunicării, respectiv Științe politice, studii de securitate, științe militare, informații și ordine publică;
  • modificarea denumirii unor comisii arondate panelului 2 – Științe inginerești și panelului 5 – Științe umaniste;
  • b) regulamentul de organizare și funcționare
  • delimitarea atribuțiilor generale ale CNATDCU între structuri;
  • metodologiile de evaluare a tezelor de doctorat, tezelor de abilitare, dosarelor de CSI și CSII, sesizărilor de nerespectare a eticii vor fi aprobate ulterior, în scopul eficientizării evaluărilor prin mijloace electronice.

A fost creat un grup de lucru interministerial pentru redeschiderea şcolilor în toamnă

Un grup de lucru interministerial pentru pregătirea redeschiderii şcolilor şi universităţilor din toamnă a fost constituit la Guvern, urmând să fie elaborat un ghid de norme şi reguli.

”La nivelul Guvernului am constituit un grup de lucru pentru a pregăti şcolile şi universităţile în vederea începerii activităţilor educaţionale din toamnă. Pentru a aduce elevii, studenţii şi profesorii în siguranţă în sălile de cursuri şi cămine este nevoie de un efort comun, al mai multor ministere şi instituţii ale statului. Ele vor lucra la un plan de redeschidere predictibil şi care să ofere răspunsuri la posibilele scenarii de evoluţie a COVID-19. La discuţii a fost invitată să participe şi doamna consilier prezidenţial Ligia Deca”, a precizat vicepremierul Raluca Turcan, într-o postare pe Facebook.

Ea a arătat că, alături de ministrul Educaţiei, Monica Anisie, şi de ministrul Sănătăţii, Nelu Tătaru, se va lucra la un ghid de norme şi reguli adaptate la contextul şcolilor. ”Împreună cu Ministerul Dezvoltării şi al Finanţelor, dar şi cu sprijinul ministrului Fondurilor Europene, Marcel Boloş, vom ajuta autorităţile locale să identifice potenţialele probleme din şcoli şi le vom sprijini din punct de vedere financiar şi tehnic să pregătească unităţile de învăţământ pentru începerea anului şcolar. Ministerul Educaţiei a alocat deja bani pentru îmbunătăţirea condiţiilor de igienă în şcoli, construcţia de grupuri sanitare noi în peste 370 de şcoli, au început licitaţiile pentru tablete şi s-au încheiat parteneriate pentru folosirea platformelor de predare/învăţare online. Avem susţinerea preşedintelui Comisiei de învăţământ din Camera Deputaţilor, domnul Sorin Cîmpeanu, şi sprijinul Ministerului Justiţiei pentru a pregăti şi cadrul legislativ necesar, astfel încât să avem legi stabile, predictibile, în avantajul sistemului educaţional ca întreg”, a menţionat Turcan.

ECONOMIE - Topul celor mai bune cărţi de economie în 2020

De la războaie comerciale la viitorul automatizării, Martin Wolf – principalul comentator economic din cadrul Financial Times – oferă o serie a celor mai importante cărţi de economie din 2020.

  • Death of Despair and the Future of Capitalism de Anne Case şi Angus Deaton
  • More: The 10.000 Year Rise of the World Economy de Geoff Crocker
  • The Uncounted de Alex Cobham
  • Poverty is Not Natural de George Curtis
  • Trade is Not a Four-Letter Word: How Six Everyday Products Make the Case for Trade de Fred P. Hochberg
  • Radical Uncertainty: Decision-Making Beyond the Numbers de John Kay şi Mervyn King
  • The Deficit Myth: Modern Monetary Theory and How to Build a Better Economy de Stephanie Kelton
  • Trade Wars Are Class Wars de Matthew C. Clein şi Michael Pettis
  • China and the Future of Globalization: The Political Economy of China’s Rise de Grzegorz W. Kolodko
  • Angrynomics de Eric Lonergan şi Mark Blyth
  • Might Nature be Canadian? de William A. Macdonald
  • Capital and Ideology de Thomas Piketty
  • What’s Wrond with Economics: A Primer for the Perplexed de Robert Skidelsky
  • Economic Dignity de Gene Sperling
  • A World Without Work: Technology, Automation and How We Should Respond by Daniel Susskind
  • The Case for a Job Guarantee de Pavlina R. Tcherneva
  • Fully Grown: Why a Stagnant Economy is a Sign of Success de Dietrich Vollrath
  • Trade and American Leadership: The Paradoxes of Power and Wealth from Alexander Hamilton to Donald Trump de Craig VanGrasstek

ANTREPRENORIAT VERDE - Lângă Lipova, un sat întreg devine o bio-investiție cu trei componente: agroturism, imobiliar şi producţie.

Italianul Osvaldo Martinelli a cumpărat un sat întreg, din judeţul Arad, pe care se pregăteşte să-l transforme într-un paradis imobiliar.
Osvaldo a ajuns la Labaşinţ în 2007, la unul dintre partenerii săi de afaceri, care cumpărase mai multe terenuri în această zonă şi avea o casă de vacanţă. Atunci s-a îndrăgostit de aceste locuri şi a decis să investească şi să dezvolte un proiect cu trei componente: agroturism, imobiliar şi producţie.   „Am venit în România în 2007. Aici era un asociat de-al meu, care din 2002 începuse să cumpere teren. M-am îndrăgostit de această zonă, dar ceea ce m-a făcut să mă decid a fost faptul că, într-o dimineaţă, când îmi savuram cafeaua, am văzut de la geamul meu două veveriţe care se jucau într-un copac. Era un lucru pe care eu nu l-am văzut în toată viaţa mea. Pentru mine e incredibil cum a rămas totul neschimbat şi cât de curată şi de naturală a rămas toată această zonă. Mi-a plăcut totul aici. Aici sunt nişte izvoare naturale de apă extraordinare, iar pentru mine apa este petrolul viitorului. Unde există apă naturală, izvoare, acolo există dezvoltare”, crede Osvaldo.
Labaşinţ se află în judeţul Arad, comuna Şistarovăţ, lângă Lipova. Este o poiană întinsă, între dealuri bogate în păduri luxuriante de stejari şi fagi bătrâni, în care străduţele de pământ şi piatră şerpuiesc printre puţinele case vechi care s-au mai păstrat. Aici mai trăiesc doar trei familii de localnici din comunitatea care, la un moment dat, număra 600 de suflete. Depopularea a început după primul război mondial şi s-a accentuat în perioada comunistă, oamenii fiind atraşi de traiul de la oraşele din apropiere, Timişoara şi Arad. De altfel, apropierea de aceste două mari oraşe a fost şi unul din argumentele care l-au convins pe Osvaldo să demareze proiectul său. “Iniţial, am cumpărat terenuri, toate terenurile din intravilanul localităţii. Am făcut asta pentru a crea un monopol imobiliar. Nu din egosim, ci pur şi simplu e o măsură de protecţie a afacerii, pentru că dacă eu investesc aici milioane de euro şi dezvolt zona, nu poate să vină altcineva să vândă terenul cu preţul cu care vrea el. Am devenit proprietar peste tot ce se putea cumpăra din intravilan, peste 80 de hectare de teren, în total sunt cam 90 de hectare, doar că acum mai suntem în faza de lucru pentru că sunt nişte parcele foarte vechi şi nu se ştie cui aparţin. Primul obiectiv al meu a fost să dezvolt un complex turistic, care are deja 9.7 puncte, pe Booking.com, fără să ne facem niciun fel de promovare, de publicitate. Lucrăm deja cu multe multinaţionale din Timişoara, fără să îi căutăm, ei ne-au găsit pe noi. Este vorba de Bosch, Continental, Honeywell, Valeo, care aici îşi fac teambuildingurile. Pentru mine, acesta fost un indicator că decizia mea de a dezvolta proiectul, aici, a fost una bună”, spune Osvaldo.

ETICĂ ȘI AI. Putem avea încredere în roboți?

mul a vrut să devină creator de „viață” dintotdeauna. Până acum un secol, însă, n-a putut-o face decât imaginar. Și de fiecare dată când a făcut-o, fie că vorbim de „monstrul” lui Frankenstein sau roboții lui Čapek – de fapt, clone mai înrudite cu creația lui Mary Shelley decât cu C3-PO – și-a pus și probleme morale. Care sunt consecințele acestei încălcări a „ordinii naturale”?

Nu-i de mirare deci că primele povestiri care conțin roboți, așa cum îi înțelegem noi, cele ale lui Asimov, s-au învârtit în jurul unor probleme etice. De atunci, mai toată istoria culturală a roboților, are legătură cu alegeri de acest tip, fie că sunt cele făcute de Terminator-ul lui Arnold sau de replicații lui Ridley Scott. 

Lucrurile coboară însă din film în realitate, pe măsură ce apar tot mai mulți roboți și tot mai multe programe de inteligență artificială. Problemele nu mai sunt teoretice, ci cât se poate de practice. Și nu au mereu soluții pe care să le poate rezolva un inginer, cu ajutorul unui algoritm. Filosofia sau, mai precis, latura aplicată a acesteia, este chemată să găsească aceste soluții înainte – sau măcar în timp ce – dăm drumul în lume unor instrumente ce ne vor schimba radical viața.

Am vorbit cu Constantin Vică, doctor în filosofie, lector universitar la Facultatea de Filosofie din cadrul Universității din București, despre dilemele etice ridicate de apariția roboților și inteligențelor artificiale. Printre cursurile pe care acesta le ține la Universitate se numără cele de „Etică în tehnologia informației” și „New Media and Business Ethics”. Este coordonator de programe al Centrului de Cercetare în Etică Aplicată și a fost cercetător în cadrul proiectului „INEMTEC. The Reliability of Moral Intuitions in the Ethical Assessment of New and Emerging Technologies”.

Pe scurt, e specialist în etica inteligențelor artificiale.

TEHNOLOGIE - Top 10 tendinţe tehnologice în 2020 pentru o resetare post-pandemică. Cum va arăta lumea potrivit specialiştilor

Gartner a identificat primele 10 tendințe tehnologice pentru date și analize (Data and Analytics – D&A) pentru 2020, care pot ajuta specialiştii IT să găsească răspunsul și modurile de recuperare pentru COVID-19, dar și să se pregătească pentru o resetare post-pandemică.

„Pentru a inova şi dincolo de o lume post-COVID-19, specialiştii în date și analize necesită o viteză și o scară tot mai mare de analiză în ceea ce privește procesarea și accesul pentru a avea succes în faţa unei schimbări fără precedent a pieței”, a declarat Rita Sallam, vicepreședinte de cercetare la Gartner. Aceştia ar trebui să examineze următoarele 10 tendințe de date și analize pentru a accelera reînnoirea sau recuperarea post-pandemia de COVID-19:

Inteligenţă artificială mai inteligentă, mai rapidă și mai responsabilă

Până la sfârșitul anului 2024, 75% din organizații vor trece la operaționalizarea inteligenței artificiale (AI), ceea ce va duce la o creștere de 5 ori a fluxurilor de date și a infrastructurilor de analiză. În contextul actual al pandemiei, tehnicile de AI cum ar fi învățarea automată (ML), optimizarea și procesarea limbajului natural (NLP) oferă informații vitale și predicții despre răspândirea virusului și eficacitatea și impactul contramăsurilor.

Alte tehnici inteligente ale AI, cum ar fi învățarea de consolidare și învățarea distribuită creează sisteme mai adaptabile și flexibile pentru a face față situațiilor de afaceri complexe. De exemplu, sisteme bazate pe agenți care modelează și simulează sisteme complexe.


Declinul Dashboard-ului

Poveștile de date dinamice cu experiențe mai automatizate și îndreptate spre consum vor înlocui vizualurile și explorarea de tipul “point-and-click”. Ca rezultat, cantitatea de timp pe care utilizatorii o petrec folosind tablouri de bord (dasboard) predefinite va scădea. Trecerea la date dinamice care pot folosi, de exemplu, analize augmentate sau NLP, înseamnă că cele mai relevante informații se vor transmite fiecărui utilizator în funcție de contextul, rolul sau utilizarea sa.

Liceenii

Bogdan Dincă a trăit din spatele camerei tensiunea și bucuria unui Bacalaureat ca niciun altul. Timp de trei zile de examen a stat alături de părinți și elevi la porțile: Colegiului Naţional „Gheorghe Şincai”, Colegiului Tehnic Energetic, Colegiului Național „Gheorghe Lazăr”, Colegiului Național „Iulia Hașdeu”, Colegiului Național „Mihai Viteazul” și Colegiului Național Bilingv „George Coșbuc”.

 

 

Copyright © 2018 DCIMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională