Revista presei

29 octombrie 2020

Ministerul Educației: Aproape 3.400 de școli și grădinițe sunt astăzi în scenariul roșu, cu 286 mai multe decât ieri / 9.304 unități de învățământ sunt în continuare în scenariul verde

În total, 286 de școli și grădinițe au intrat de ieri și până azi în scenariul roșu, cu predare exclusiv online, potrivit Ministerului Educației. Astfel, de la 3.107 școli câte erau ieri în scenariul 3, astăzi sunt 3.393.

Prin urmare, astăzi, 28 octombrie, în conformitate cu datele transmise de inspectoratele școlare județene (inclusiv al municipiului București), se înregistrează următoarea situație:

–  9.304 de unități de învățământ în Scenariul 1 (S1): participarea zilnică (față în față) a tuturor preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție sanitară.

– 4.959 de unități de învățământ în Scenariul 2 (S2). Acesta presupune participarea zilnică (față în față) a tuturor preșcolarilor și elevilor din învățământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a și a XII-a, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție, respectiv revenirea parțială (prin rotație de una-două săptămâni) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu și liceu, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție.

– 3.393 de unități de învățământ în Scenariul 3 (S3) implică participarea tuturor preșcolarilor și elevilor la activități/lecții online.

Consiliul Local Timișoara a aprobat un schimb de spații în cazul Uniunii Scriitorilor, într-o ședință „de îndată”, aproape secretă

În cadrul unei ședințe de plen “de îndată”, extrem de ciudat convocată, Consiliul Local Timișoara a aprobat un fel de acord prin care se aprobă un schimb de proprietăți în urma căruia Uniunea Scriitorilor din România, filiala Timiș, va rămâne în actualul sediu din strada Augustin Pacha. În urma acordului, noul proprietar al sediului respectiv ar urma să primească la schimb un alt spațiu, în Piața Sfântu Gheorghe, unde funcționează o frizerie.

Ședința a fost convocată atât ”de îndată”, încât anunțul a apărut în ultimul moment pe pagina oficială a Primăriei Timișoara, iar presa nu a fost sub nicio formă anunțată. În plus, consilierii locali care mai sunt încă în funcție au ajuns să fie sunați pe telefon pentru a asigura cvorum pentru trecerea proiectului. Chiar primarul Nicolae Robu apărea pe Zoom ținând în mână două telefoane mobile pe care dialoga și le cerea votul la doi consilieri locali.

Important e că, până la urmă, oamenii au fost strânși și puși să voteze, în așa fel încât să fie bine. Deşi proiectul de hotărâre a fost ţinut ascuns, ce știm la această oră e că pentru spațiul în care funcționa Uniunea Scriitorilor s-a agreat, de ambele părți, cedarea la schimb a unui alt spațiu, plus ceva bani, dacă va fi cazul.

Inițial, pe ordinea de zi era doar propunerea de aprobare a realizării schimbului, nu și o locație oferită la schimb. La momentul oportun Nicolae Robu a intervenit și a anunțat că soluția a fost găsită, cerând introducerea unui amendament care să prevadă schimbul spațiului de pe strada Augustin Pacha nr. 1, cu altul în Piața Sfântu Gheorghe unde funcţionează o frizerie.

Universitatea de Medicină “Carol Davila” lansează un centru de inovație și cercetare, cu atenție pentru soluții digitale, analiză big data și inteligență artificială în sănătate

Universitatea de Medicină și Farmacie “Carol Davila” din București începe să deruleze proiecte printr-un nou Centru de inovație și e-Health (Cieh), anunță instituția într-un comunicat de presă. Centrul are drept scop să dezvolte aptitudini digitale pentru studenți și cadre didactice și să atragă finanțări suplimentare prin proiecte bazate pe fonduri nerambursabile sau cu parteneri privați.

Viorel Jinga, rectorul UMF Carol Davila:

  • „Pe lângă educația și cercetarea în sectorul e-Health, CieH vizează dezvoltarea de aplicații inovative pentru sectorul sănătății digitale, pentru a deservi actorii implicați în domeniul medical. Acesta va susține și transferul tehnologic al soluțiilor viabile și valorificarea rezultatelor acestora”.

Centrul de Inovație și e-Health  are în componență 4 “nuclee”, arată comunicatul de presă:

  • Nucleul pentru soluții digitale și tehnologii inovative;
  • Nucleul pentru analiză big data;
  • Nucleul pentru inteligență artificială în sănătate;
  • Nucleul hub antreprenorial.

Printre primele proiecte demarate în cadrul CieH se remarcă Laboratorul de Printare 3D. Bazele acestuia au fost puse prin colaborarea Asociației Medicale Române de Biomodelare 3D (AMRB 3D) și CieH. Laboratorul are 50 de imprimante ce utilizează tehnologia FDM (fused deposition modeling) sau SLA (stereolitografie). Studenii pot învăța să opereze și noi software-uri de prelucrare a imaginilor de computer tomograf sau de design virtual.

Ministerul Educaţiei vrea să facă "o hartă a şcolilor dezavantajate din România"

Ministerul Educaţiei a anunțat miercuri că începe “dezvoltarea” unei “Hărţi a şcolilor dezavantajate din România”, despre care spune că “va identifica nevoile generale reale şi problemele specifice ale şcolilor, de la lipsa infrastructurii – toalete, apă potabilă -, până la calitatea actului educaţional”. UNICEF atrăgea atenția că pandemia de COVID-19 i-a pus într-o situaţie şi mai vulnerabilă pe copiii deja dezavantajaţi şi pe familiile acestora, în contextul în care 35,8% din cei 3,7 milioane de copii din România – adică peste 1,32 milioane – sunt în risc de sărăcie şi excluziune socială.
 
Ministerul Educației susține că harta va fi un “instrument esențial pentru obiectivul asumat de a promova o educație incluzivă de calitate pentru toți copiii”, care “va avea un rol important în procesul de stabilire a modului și a priorităților de alocare a resurselor și a proiectelor din viitoarea programare financiară 2021-2027, dar și pentru a putea ghida intervenții strategice, realizate de Guvern, menite să reducă și să atenueze clivajele din educație”.

 

Potrivit Ministerului Educației, prin “harta școlilor dezavantajate din România” vor fi identificate “nevoile generale reale și problemele specifice ale școlilor, de la lipsa infrastructurii – toalete, apă potabilă -, până la calitatea actului educațional.

 

Sursa citată precizează că Monica Anisie a invitat o serie de organizații cu activități și rezultate relevante în ceea ce privește asigurarea echității în educație să se alăture demersului. O primă discuție tehnică în acest sens este programată vineri, fiind așteptați să participe reprezentanții UNICEF în România, ai Consiliului Europei, ai Universității din București, ai Institutului Național pentru Statistică și ai Fundației Agenția de Dezvoltare Comunitară „Împreună”.
 
“Avem convingerea că într-un astfel de parteneriat vom reuși să realizăm această hartă a școlilor dezavantajate din România, cu ajutorul căreia să putem interveni punctual și adapta intervențiile de la nivel central, județean și local, în beneficiul fiecărui elev din România”, spune Anisie în invitația transmisă organizațiilor/instituțiilor anterior menționate.

 

UNICEF atrăgea atenția, înainte de începerea noului an școlar, că 400.000 de copii de vârstă şcolară din România nu merg la şcoală, iar peste 50.000 de copii sunt separaţi de familiile lor, în mare parte din cauza sărăciei, violenţei sau abandonului.

Cu teză sau fără teză în acest an școlar? În sistemul online, fraudarea va fi greu de oprit

Elevii ar putea fi „scutiți” de teze, iar ministerul Educației urmează să vină până la finalul săptămânii cu o soluție. Profesorii și reprezentanții elevilor nu cred că este un capăt de țară dacă teza este înlocuită cu un alt tip de evaluare și este scoasă doar pentru a acoperi carențele de predare ale școlii online.

Ministerul încearcă să găsească însă o formulă echitabilă pentru toți elevii, astfel încât fie nu se vor da teze deloc, fie se vor da diferit, în funcție de scenariul după care lucrează școala.

„Ori se elimină, ori se fac diferențiat în funcție de scenariul în care se află școala”, ne-a spus Luminița Barcari, secretar de stat pentru învățământul preuniversitar, care a punctat că deja propunerile ministerului au fost trimise către partenerii sociali – sindicate, federații de părinți, elevi – pentru a lua cea mai bună decizie pentru copii. Luminița Barcari a precizat că până la finalul acestei săptămâni, ministerul va veni cu o soluție, mai ales că perioada tezelor se apropie.

Dacă în școlile din scenariile verde și galben (hibrid), tezele se vor da ca de obicei, în clasă, scenariul roșu pune cele mai multe probleme de organizare pentru că fie nu toate școlile au acces la internet și nu toți elevii au tablete, fie nu este clar cum se poate evita copiatul masiv.

Cum, în continuare, sunt mulți elevi care nu au încă tablete sau nu au posibilitatea de a se conecta la Internet, pentru ei, o astfel de evaluare online „nu ar fi o soluție”, recunoaște Luminița Barcari.

Potrivit datelor Ministerul Educației, marți, erau peste 3.100 de școli în scenariul roșu, aproape 5.000 în scenariul hibrid și 5.980 în scenariul verde.

De aceea, reprezentanta ministerului spune că se caută soluții „de evaluare online pe fiecare disciplină” nu doar din punct de vedere al conținutului, cât și din punct de vedere tehnic, în sensul în care rezolvarea să poată fi făcută fără a se copia și trimisă către profesor în timp real.

„Indiferent că recunoaștem sau nu avem două Românii: una în care se dau teze și una în care școala se reinventează. Trebuie să facem ce e mai bine pentru fiecare categorie, nu există altă soluție”, argumentează, pentru Europa Liberă, Ioana Necula, fondatoarea școlii private Genesis, amintind că „toți actorii sistemului educațional trebuie să pună umărul pentru a rezolva aceste probleme”.

Sărăcia şi pandemia împing Educaţia din România la coada Europei

Raportul Eurydice al Comisiei Europene privind echitatea şcolară în Europa face o analiză privind structurile, politicile şi performanţele şcolare în principal din ţările UE. România stă bine la reglementări birocratice, dar foarte slab la capitolul măsuri concrete de sprijin. Criza COVID-19 pune paie pe foc.
Educaţia din România este profund dezechilibrată, inechitabilă şi, deşi stăm bine la acoperirea cu hârtii, când vine vorba de măsuri concrete luate de autorităţi, acestea sunt inexistente. O arată un raport recent al Comisiei Europene în care se spune că, la noi, există diferenţe foarte mari din punct de vedere al participării la viaţa şcolară şi al rezultatelor, între elevii care provin din familii înstărite, comparativ cu cei care provin din familii sărace şi medii defavorizate. Şi că aceştia din urmă nu sunt sprijiniţi deloc de stat, măsurile fiind aproape simbolice.   Documentul analizează politicile din 37 de state europene şi măsurile luate în diverse segmente ale sistemelor de educaţie, de la modele de finanţare şi până la autonomia şcolară şi structura tipurilor de învăţământ. Criza COVID-19 adânceşte prăpastia Autorităţile responsabile de educaţie din ţările UE sunt cele care ar trebui să asigurare echitatea, astfel încât fiecare elev să-şi atingă potenţialul şi Europa să nu mai irosească talentele preţioase ale generaţiei tinere. Cu toate acestea, mediul socio-economic continuă să influenţeze realizările elevilor, subliniază în document Mariya Gabriel, comisarul pentru Educaţie. „Pentru elevii defavorizaţi, riscul performanţelor slabe şi al părăsirii devreme a şcolii poate fi semnificativ. Criza COVID-19 sporeşte provocările susceptibile de a agrava inegalităţile existente. Este nevoie de eforturi concertate de abordare a situaţiei şi de a sprijini elevii care se confruntă cu dificultăţi”, precizează sursa citată.   Comisarul pentru Educaţie punctează măsurile pe care ţările membre ar trebui să le ia pentru a reduce inechitatea: creşterea finanţării publice, mai ales pentru clasele primare, eliminarea diferenţelor în politicile de admitere la şcoală, reducerea repetenţiei, profilarea elevilor în funcţie de abilităţi.

ABONARE - Dacă ai primit Revista Presei UVT din bunăvoința unui prieten și ai regăsit aici informații utile, te poți abona oricând accesând link-ul de mai jos

Copyright © 2018 DCIMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională