Revista presei

3 decembrie 2019

PISA 2018 a evaluat în premieră și competențele globale, pe lângă cele la citire, matematică și științe. Elevii din România au dat testul pe hârtie

România a participat la Programul pentru Evaluarea Internațională a Elevilor – PISA 2018, dezvoltat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltarte Economică (OECD). Elevii de 15 ani au dat în luna aprilie 2018 un test de două ore, pe hârtie, la fel ca in alte 7 state, celalte 72 de țări care au participat la PISA 2018 susținând testul pe calculator, potrivit informațiilor obținute de Edupedu.ro. Apoi elevii au completat și un chestionar de 30-45 de minute, la fel și profesorii. Eșantionarea a fost făcută științific, participând la teste aproape 5 mii de elevi de 15 ani din clasele a VII-a, a VIII-a și majoritatea din clasa a IX-a, din peste 180 de școli.

Comparativ cu ciclurile anterioare, PISA 2018 a inclus și evaluarea „competențelor globale”. Adică a măsurat și capacitatea unui elev care a trecut prin aproape tot învățământul obligatoriu de a analiza din diferite perspective teme globale sau interculturale, de a înțelege cum diferențele afectează percepțiile, raționamentele și ideile proprii sau ale celorlalți, de a dezvolta interacțiuni și relații adecvate, deschise și eficace cu persoane din diferite culturi, pe baza respectului reciproc pentru demnitatea umană.

Programul PISA este o evaluare internațională care măsoară dezvoltarea competențelor de bază ale elevilor de 15 ani, aflați la finalul învățământului obligatoriu (n.r. în România învățământul obligatoriu se încheie la clasa a X-a), în trei domenii principale: citire, matematică și științe.

Pe lângă datele acestea, Programul PISA 2018 urmărește să ofere răspunsuri la întrebări esențiale de politică educațională, printre care:

  • ​Cât de bine sunt pregătiți elevii pentru viață și pentru inserție pe piața muncii în societăți culturale diverse și într-o lume globalizată?
  • Cât de mult sunt expuși elevii la știri din întreaga lume și în ce măsură înțeleg și analizează critic teme interculturale și globale? Care sunt diferențele majore la nivelul populației, din această perspectivă?
  • Ce abordări sunt folosite la școală astfel ca elevii să fie educați pentru diversitate culturală și cum valorifică școlile diversitatea pentru a forma elevilor „competențe globale”?
  • Cât de bine sunt pregătite școlile să facă față prejudecăților și stereotipurilor?

De ce elevii din Estonia au rezultate atât de bune la testările PISA

Estonia este noua puterea  învățământului din Europa.

Ea depășește marile economii europene, inclusiv Marea Britanie, în privința clasării în cele mai influente teste de educație globală.

Testele Pisa măsoară capacitatea copiilor de 15 ani de a-și aplica abilitățile și cunoștințele în rezolvarea problemelor din viața reală, în lectură, matematică și știință.

OCDE a efectuat testele începând cu anul 2000, la care participă majoritatea țărilor cu venituri medii și mari. Cele mai noi rezultate sunt publicate marți, 3 decembrie.

În rezultatele testelor Pisa, publicate în 2016, Estonia s-a clasat pe locul trei la științe, în timp ce Marea Britanie s-a clasat pe locul 15, iar pentru capacitatea de lectură Estonia s-a clasat pe locul șase – cu mult peste locul 22, ocupat de Marea Britanie.

Cheltuielile Regatului Unit cu educația sunt relativ mari, în comparație cu media din economiile mai mari. Și totuși, Estonia a făcut din învățământul timpuriu de înaltă calitate o prioritate.

Când Estonia și-a recăpătat independența față de Rusia, s-a uitat la Finlanda vecină pentru ideile de educație.

Ministrul Educației și Cercetării, Mailis Reps, spune că au vizat ca model nivelul de echitate nordic, iar acest lucru are un cost.

În afară de grădiniță, părinții nu sunt chemați să contribuie la niciun cost.

“Gratuit în Estonia înseamnă cu adevărat gratuit. Nu se plătesc manuale, nu se plătește masa de școală, nu se plătește pentru transportul școlar.”

 

CULTURA / Astăzi, teatru politic la Teatrul Maghiar de Stat Csiky Gergely Timisoara: „EXIT”, în regia lui Schilling Arpad

Undeva în Marea Britanie câțiva migranți economici sunt închiși în clădirea unui teatru dezafectat. Au sosit din diverse țări din Europa de Est: vor și să iasă de acolo și să intre undeva. Cei de afară le-au promis că totul se va rezolva și le-au spus că tot ce trebuie să facă este să aștepte. Analizăm această așteptare care pare că nu are sfârșit pe parcursul a șapte scene. Această situație de laborator este complet potrivită pentru autoexaminare. Este despre noi, cei din Est, cei din Balcani: imigranții care emigrează. Ce credem despre reflexele și obiceiurile noastre, despre tiparele noastre de comportament moștenit sau dobândit, despre lipsa noastră de încredere, prejudecățile, temerile și dorințele noastre?

Ne asemănăm, cu toții ne dorim dragoste și siguranță. Dar drumul spre aceste dorințe poate fi foarte diferit. Cum facem față unei situații în care suntem închiși? Cum se formează o comunitate? Cum se distrug relațiile vechi pentru a lăsa loc celor noi? Cum ne reformulăm scopurile? Ce facem, ce sacrificăm pentru a supraviețui? Toate aceste întrebări devin cu atât mai interesante în contextul relațiilor maghiaro-române-sârbe. Ce amintiri și fixații determină aceste relații? Cum se suprascriu diferențele culturale pe o situație de criză?

Interpretat în maghiară, română, sârbă și engleză, cu supratitrare în română, maghiară și engleză

Politrucii care au parazitat şcoala românească: „Ai probleme la Inspectorat? Se rezolvă prin cineva de la partid“ (I)

Situaţia învăţământului românesc este dezastruoasă pentru că de ani întregi la vârful inspectoratelor şcolare s-au aflat oameni puşi în funcţii pe criterii clientelare de partid, care s-au rotit în funcţie de interese şi de cine era la putere.

Cei mai mulţi şefi de inspectorate şcolare au fost membri şi simpatizanţi PSD sau apropiaţi ai unor social-democraţi de marcă. Din această postură, au parazitat întregul sistem educaţional din România, aducându-l într-o stare de criză permanentă. Caracatiţa şi-a întins tentaculele nu doar la vârful instituţiilor, ci a pătruns adânc în sistem, infestându-l în întregime, până la ultimul angajat. Numiţi şi susţinuţi politic, prin concursuri uneori trucate sau cu delegări continue, aceşti şefi au ştiut să asculte şi să impună ordinele venite de la partid, au profitat din plin de prieteniile cu potenţii momentului, în beneficiul unor rude apropiate şi au ştiut să-şi umple buzunarele încheind contracte avantajoase cu firme deţinute de rude sau prieteni apropiaţi şi să-şi construiască vile de sute de metri pătraţi în timp ce sute de şcoli au încă WC-ul în fundul curţii. Mai trebuie amintite textele pline de agramatisme distribuite pe Facebook de câte un inspectorat şcolar.

ALBA „Realizările“ şefei ISJ: Pesedizarea şcolilor şi procese pierdute pentru desfiinţarea unor unităţi şcolare.

Funcţia de inspector şef al Inspectoratului Şcolar Judeţean Alba este ocupată din 2015 de către un reprezentant de frunte al organizaţiei judeţene a PSD. Marcela Dărămuş (52 ani – foto sus) conduce organizaţia de femei a partidului şi a obţinut postul prin concurs. La momentul respectiv, instituţia era „pesedizată“ în cea mai mare parte, după ce fostul şef a adus doar inspectori şcolari membri ai partidului. Dărămuş, care la momentul respectiv era inspector şcolar adjunct, a continuat procesul de politizare, astfel încât, în prezent, foarte puţini dintre angajaţii instituţiei nu sunt membri ai fostului partid de guvernământ.

Atelier de jurnalism organizat de UNHCR România și UVT

UNHCR, Agenția ONU pentru Refugiați și Universitatea de Vest din Timișoara, invită comunitatea de mass-media din România să participe pe data de 5 decembrie la Atelierul Media care va aborda subiecte precum: ”De ce și cum să scriem despre problemele refugiaților și migranților?; Jurnalism de investigație sau bazat pe fapte; Breaking News; Europa deschisă sau Fortăreața Europa?”.

Participarea este gratuită și se va face pe baza de selecție, urmând ca participanții să primească la final un certificat. Doritori pot aplica (aici) sau pe link-ul de mai jos. Pe durata atelierului, participanților le vor fi asigurate masa de prânz și pauzele de cafea. Participanților care nu  locuiesc în Timișoara le va fi asigurată și o noapte sau două de cazare, în funcție de itinerariul fiecăruia. 

Link de înscriere: https://forms.gle/tkaJ9uyzGQhNFC4AA

Mai multe detalii aici: http://bit.ly/UNHCRro

EVENIMENT / Conferințele UVT - Timișoara în Revoluție, 10 decembrie, ora 18

Timișoara în Revoluție, 10 decembrie, ora 18

Copyright © 2018 DCIMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională