Revista presei

6 august 2020

Klaus Iohannis: Majoritatea elevilor vor merge fizic la școală. Descentralizare pentru începutul noului an școlar. Școlile se deschid după trei scenarii – verde, galben și roșu, în funcție de numărul de cazuri din localitate

Școlile se vor deschide pentru noul an pe 14 septembrie, iar modul cum se va întâmpla acest lucru depinde de situația epidemiologică locală. Decizia pentru redeschiderea școlii va fi descentralizată și vor fi aplicate trei scenarii după care autoritatea locală va decide cum se va desfășura procesul de învățare, în funcție de numărul de cazuri de Covid înregistrate în localitate. Așa a anunțat, miercuri seară, președintele Klaus Iohannis. Cea mai importantă întâlnire la nivel înalt pe Educație a avut loc azi la Palatul Cotroceni, cu o lună înaintea începutului anului școlar 2020-2021.  Președintele Klaus Iohannis a organizat o conferință de presă cu jurnaliștii acreditați. Edupedu.ro a fost prezent la Cotroceni și a transmis LIVE TEXT și VIDEO declarațiile președintelui.

Pe 14 septembrie începe noul an preuniversitar, pentru majoritatea elevilor asta înseamnă că vor merge efectiv fizic la școală. Pentru a ține cont de impactul pandemiei în fiecare școală, în fiecare localitate au fost au fost elaborate trei scenarii în funcție de numărul de bolnavi din localitate. Aceste criterii sunt mai general valabile, nu doar pentru școli, dar ele vor fi folosită și pentru a evalua impactul pandemiei asupra școlilor.

Aceste trei scenarii sunt: scenariul verde care înseamnă că în localitatea respectivă e mai puțin de o persoană în medie, în ultimele 14 zile, detectată cu Covid 19.

Scenariul doi care înseamnă scenariul galben, între unu și trei persoane detectate în medie pe zi între 1:14 zile.

Scenariul 3 când apar mai mult de 3 bolnavi pe zi în localitatea respectivă

Foarte important, felul în care va funcționa fiecare școală va fi decis local. Deci decizia se descentralizează. Și în funcție de situația concretă, locală, se va decide dacă unitatea școlară va funcționa după scenariul verde, cu risc mic sau deloc, După scenariul doi care e mediu galben, sau după scenariul roșu al treilea în care se închide școala

Pentru fiecare școală, comandamentul județean de urgență va lua decizia daca se merge pe scenariul verde – toți merg la școală, sau se merge pe scenariul roșu – când nimeni nu merge – sau scenariul 3

Cum văd elevii începutul noului an – rezultatele unei consultări naționale / 40% vor școală față în față, 30% – școală hibrid

Doi din cinci participanți la o consultare extinsă inițiată de Consiliul Național al Elevilor spun că doresc reluarea cursurilor în format fizic în noul an școlar, dacă pot fi respectate măsurile de siguranță, iar aproape o treime doresc sistemul hibrid. Cei mai puțini doresc reluarea cursurilor în sistem exclusiv online și în sistem hibrid prin împărțirea claselor în grupe.

La consultare au participat peste 12,500 de elevi în mai puțin de 24 de ore, potrivit unui comunicat al organizației.

CNE prezintă și propunerile pe care le înaintează în discuțiile privind modul cum va începe anul școlar:

 
  • “Pe termen scurt, este esențială realizarea unei formări de bază a cadrelor didactice în domeniul tehnologiei și informației, pentru a putea deprinde un set minim de cunoștințe necesare operării dispozitivelor conectate la internet. Pe termen lung, includerea unui modul comprehensiv de educație digitală în formarea continuă a profesorilor și-a dovedit necesitatea, întrucât aceste competențe s-au dovedit a fi indispensabile pentru toți actorii din sistemul educațional.
  • Realizarea, în regim de urgență, a unei noi analize privind numărul de elevi care nu au acces la internet, folosind indicatori realiști, pentru a avea un set de date clare în ceea ce privește necesarul de dispozitive conectate la internet care vor fi achiziționate de către Guvernul României.
  • În cazul începerii cursurilor într-un format care presupune prezența fizică a elevilor la cursuri, solicităm modernizarea infrastructurii sanitare din unitățile de învățământ, astfel încât riscul de infectare să fie micșorat prin implementarea măsurilor preventive, precum igienizarea constantă a mâinilor.
  • Dotarea sălilor de clasă cu infrastructură audio-video care să permită atât realizarea orelor de curs online – offline simultan, cât și înregistrarea acestora, pentru a putea fi vizionate de către elevi ulterior.
  • Realizarea, de către experții din cadrul Ministerului Educației și Cercetării, a unei platforme de e-learning, care să permită comunicarea elev-profesor și să conțină resurse educaționale accesibile tuturor elevilor, conform art. 70 din Legea Educației Naționale nr. 1/2011.
  • Elaborarea unui set de standarde de calitate pentru predarea online, a căror respectare să fie monitorizată de către Ministerul Educației și Cercetării, prin intermediul Inspectoratelor Școlare Județene.”

Asociatiile Elevilor le cer autoritatilor sa ia rapid masuri pentru asigurarea accesului la educatie: "Doamna ministru, ati putea sa le predati elevilor de pe un telefon mobil?"

Reprezentantii Asociatiilor Elevilor din tara le solicita imperativ autoritatilor sa garanteze respectarea dreptului la educatie. Ei sustin ca vor depune plangere penala daca in cel mai scurt timp posibil nu se vor lua masuri pentru asigurarea accesului tuturor elevilor la educatie. “Legea nu se negociaza, iar educatia trebuie sa continue si pe timp de pandemie”, potrivit unui comunicat al reprezentantilor.

Asociatia Elevilor din Constanta (AEC), Asociatia Elevilor din Bucuresti si Ilfov (AEBI), Asociatia Elevilor din Maramures (AEM) si Asociatia Valceana a Elevilor (AVE) precizeaza, in documentul citat, faptul ca, desi Ministerul Educatiei promoveaza demersul “Scoala de acasa” ca fiind un garant al educatiei pentru anul scolar 2020-2021, “problema este pe departe de a fi rezolvata si nu pare ca se vrea a fi rezolvata”.

In luna iulie a fost adoptata Legea nr. 109/2020 de completare a Legii educatiei nationale, prin care se impune obligativitatea Ministerului Educatiei si Cercetarii de a asigura, la cerere, fiecarui cadru didactic si fiecarui elev un laptop sau o tableta, conectat la internet. Achizitia de dispozitive fiind urmatorul pas pe care autoritatile ar fi trebuit sa il faca.

Reprezentantii elevilor sustin ca autoritatile amana inceperea achizitiei publice, solicitata de asociatiile de elevi inca din luna martie, incalcand astfel prevederile Legii 109/2020, care, de altfel, nu necesita norme de aplicare pentru a putea fi pusa in aplicare. Documentul mentionat anterior impune conditia prin care doar elevilor ce nu detin un dispozitiv ce se poate conecta la internet in familie li se pot acorda tablete. Totodata, nu se mentioneaza numarul de tablete/laptopuri din cele 250.000 alocate cadrelor didactice.

“Ne exprimam profunda indignare cu privire la conditia de a primi un dispozitiv, deoarece exista cazuri in care parintii detin un telefon mobil, dar pe care elevii nu il pot folosi la orele de curs din mediul online. Cazurile in care mai multi copii impart un telefon nu reprezinta o metoda prin care elevii sa isi poata desfasura eficient activitatea din online si sa se poata asigura accesul la educatie”, se precizeaza in comunicat.

Reprezentantii elevilor considera ca Ministerul Educatiei nu are scuze pe care sa le poata invoca si ca in cazul in care nu se vor lua masuri, elevii nu vor putea participa la orele de curs, dreptul constitutional la educatie fiind incalcat.

“Doamna ministru, ati putea sa le predati elevilor dumneavoastra de pe un telefon mobil? Ce facem cu elevii ai caror parinti pleaca cu smartphone-ul din cauza caruia nu vor putea beneficia de un laptop, la munca? Daca in martie am mai tolerat organizarea deficitara, fiind o premiera predarea online, acum, la 5 luni de la suspendarea cursurilor si cu inceperea anului scolar ce bate la usa, chiar nu vom accepta jumatati de masura”, sustine presedintele Asociatiei Elevilor din Constanta, Andreea-Sabina Spatariu.

Reprezentantii elevilor sustin ca in contextul in care autoritatile nu au prezentat nici in momentul de fata un scenariu pentru inceperea scolii, asigurarea dispozitivelor pentru elevi si profesori este indispensabila, tinand cont de probabilitatea foarte mica de a merge la scoala in mod traditional.

“Facem apel la constiinta doamnei ministru sa nu discrimineze elevii si sa inceapa procedura de achizitie pentru numarul real de elevi fara acces la un dispozitiv propriu. Elevii reprezentanti vor depune plangere penala pe numele Monicai Anisie, daca in cel mai scurt timp nu se vor lua masuri pentru asigurarea accesului la educatie si vor contesta in instanta ordinul 4738/2020”, se precizeaza in comunicat.

Sindicat: 80% dintre tinerii cercetători de la laserul din Măgurele își caută deja locuri de muncă în străinătate

Aproximativ 80% dintre tinerii cercetători de fizică nucleară din cadrul laboratorului de laser de mare intensitate de la Măgurele își trimit în prezent CV-urile la angajatori din străinătate, nemulțumiți de sabotarea activității institutului de cercetare, a declara vicepreședintele pentru Cercetare Științifică al Federației Sindicale Hermes, George Epurescu, la finalul protestului organizat de organizația sindicală în fața sediului Ministerului Educației. Câțiva zeci de angajați ai Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară Horia Hulubei (IFIN-HH) și ai laboratorului de laser de mare intensitate de la Măgurele (Extreme Light Infrastructure – Nuclear Physics – ELI-NP) au solicitat ministrului Educației să reacționeze față de stilul de management al conducerii IFIN-HH, scrie Agerpres.

Citește mai mult la: https://www.profit.ro/stiri/social/sindicat-80-dintre-tinerii-cercetatori-de-la-laserul-din-magurele-isi-cauta-deja-locuri-de-munca-in-strainatate-19442322

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Vicepreședintele Federației Sindicale Hermes a menționat că manifestanții au cerut oprirea abuzurilor directorului general al IFIN-HH, Nicolae Zamfir. “A fost o acțiune a Federației pentru intrarea în legalitate la IFIN-HH cu privire la numirea directorului general și stoparea abuzurilor acestuia. Aici (la IFIN-HH, n.r.) lucrurile au degenerat în abuzuri de neimaginat. Avem această situație de ocupare ilegală a postului (de director general, n.r.), iar alți oameni, care îndeplinesc condițiile, trebuie să aibă dreptul să se înscrie la concurs, să poată accede la funcția de director general, că nu e funcție pe persoană fizică. Este o funcție într-o instituție publică și se ocupă conform legii. Și atunci de ce să fie alți cercetători competenți degrevați de posibilitatea de a accede la o astfel de funcție?”, a comentat George Epurescu.

Citește mai mult la: https://www.profit.ro/stiri/social/sindicat-80-dintre-tinerii-cercetatori-de-la-laserul-din-magurele-isi-cauta-deja-locuri-de-munca-in-strainatate-19442322

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

STUDIU: Românii ar fi dispuși să repete restricțiile stării de urgență, în cazul unui al doilea val de Covid-19

Aproape 60% dintre români se declară de acord să treacă prin aceleaşi restricţii dacă s-ar produce o situaţie similară sau va veni al doilea val de coronavirus, reiese din datele unui studiu Novel Research, la iniţiativa Provident Financial România, transmite Agerpres.

În acest context, peste 46% dintre respondenţi cred că munca de acasă va fi principalul mod de desfăşurare a activităţii şi în următorul an, în timp ce o treime (33%) spun că intenţionează să-şi ţină copiii acasă şi să nu-i trimită la şcoală sau grădiniţă. Totodată, aproape 21% dintre cei chestionaţi au menţionat că se poziţionează la polul opus din acest punct de vedere.

În ceea ce priveşte situaţia financiară, doar 6% dintre români spun că veniturile actuale le permit un trai fără griji şi doar puţin peste 14% ţin o evidenţă scrisă a cheltuielilor.

Aproape 40% dintre respondenţi afirmă că veniturile curente sunt suficiente doar cât să le asigure un trai decent, fără să-şi poată permite lucruri mai scumpe, iar aproape un sfert subliniază că banii pe care îi câştigă le asigură doar lucrurile esenţiale. În acelaşi timp, aproape 9% spun că banii nu le sunt suficienţi nici măcar pentru bunurile de strictă necesitate.

Pe de altă parte, peste un sfert dintre respondenţi nu acordă prea multă atenţie cheltuielilor şi modului cum îşi împart veniturile, iar restul de 75% sunt atenţi la gestionarea veniturilor şi cheltuirea banilor. Cei mai chibzuiţi, din acest punct de vedere, sunt românii cu vârste cuprinse între 45 şi 64 de ani, iar în ce priveşte distribuţia pe tipul de localitate de reşedinţă orăşenii sunt mai atenţi la modul în care îşi împart banii decât locuitorii din zona rurală.

În acest moment, aproape 60% dintre locuitorii ţării au un card de debit şi mai bine de o treime deţin un card de credit sau de cumpărături.

Saracie, pandemie si scoala

Intr-o tara in care aproape jumatate dintre copiii ei traiesc in saracie sau in risc de excluziune sociala- 41,7% in 2017, potrivit ultimelor date Eurostat-, subiectul acesta ar trebui sa fie printre primele pe agenda publica. Saracia ar trebui sa faca agenda guvernelor, partidelor politice, institutiilor centrale si locale, autoritatilor.

Saracia e o nuca tare si nu presupune doar lipsa banilor, precaritatea financiara a unei persoane, familii sau comunitati. Ea nu vine singura, e ca un cerc concentric in care, strat peste strat se aseaza precaritatea sau lipsa educatiei, a calitatii vietii, a starii de sanatate, excluziunea si discriminarea, afectand perspectivele la o viata mai buna.

Saracia are fetele ei dure, uneori e greu de privit cu ochii larg deschisi. De inteles, poate si mai greu. Si nu e nevoie sa te duci la tara, in cine stie ce catun uitat de lume, ca sa o vezi in ochii tristi ai copiilor. O poti vedea si in cele mai mari orase, prin ghetourile lasate prada mizeriei, violentei, retelelor de trafic sau clanurilor- ca tot ne uitam la ele cum se lupta in plina strada, ziua in amiaza mare. Fara interventii sistemice, de durata si croite pe masura nevoilor locale, saracia se transmite inter-generational.

Un copil care se naste intr-o familie saraca, cu venituri foarte mici spre zero, este condamnat sa duca in continuare aceasta povara daca nu va primi sprijin la scoala prin profesori buni si un program de educatie adaptat nevoilor lui de invatare, daca nu va beneficia de masuri de protectie sociala si de servicii de sanatate adecvate. Daca familia lui nu va primi sprijin pentru a sti mai bine cum sa fie companion in viata propriului copil, sa il incurajeze sa mearga la scoala si sa se formeze. Daca propria-i comunitate nu va fi invatata cum sa se dezvolte, cum sa se ajute sigura pentru a inflori si, astfel, sa poata sustine dezvoltarea si drumul spre bunastare al fiecaruia dintre membrii sai.

500 de copiii săraci din județul Iași vor face pentru prima dată duș

Asociația Zi de Bine împreună cu Fundația Bethany demarează campania Microduș în cele mai sărace 13 sate din județul Iași. O dubă a fost transformată într-o cabină de duș pe patru roți. Scopul proiectului este de a trage un semnal de alarmă în privința igienei și condițiilor dificile în care trăiesc aproape 6 milioane de români (aproximativ 30% din populaţia rezidentă a României) care nu au locuinţele alimentate la sistemul public de apă, conform unui studiu realizat de Institutul Național de Statistică.

Microduș pleacă în caravană în satele îndepărtate din județul Iași, unde sărăcia și lipsa educației își spun cuvântul: comuna Vlădeni, satele Broșteni, Vîlcele, Alexandru cel Bun; comuna Liteni, respectiv satele Ulmi și Liteni, comuna Prisăcani, satele Prisăcani și Măcărești, comuna Răducăneni, satele Răducăneni și Trestiana și satul Scobinți, Comuna Movileni, cu satele Epureni și Larga Jijiei, comuna Cotnari – satul Hodora și satul Scobinți din comuna cu același nume.

O echipă de voluntari, dar și un medic vor sta de vorbă cu aproape 500 de copii, dar și cu părinții acestora, despre normele elementare de igienă cât și despre riscurile nerespectării acestora. Pentru mulți dintre ei, spun reprezentanții Asociației Zi de Bine și ai Fundației Bethany acesta va fi primul lor duș, iar experiența are rolul de a le arăta că există și o altă realitate, dincolo de curtea săracă în care trăiesc, și, totodată, să îi motiveze să lupte pentru o viață mai bună. Microduș va fi complet utilat cu prosoape, gel de duș și șampon, și va fi dezinfectat complet după fiecare utilizare. Voluntarii vor crea jocuri interactive cu toți copiii, iar, la finalul experienței, aceștia vor primi inclusiv un mic pachet cu produse de igienă personală .

Cauza lunii august este un proiect nu doar inedit, ci și extrem de necesar, a povestit fondatoarea asociației Zi de Bine. Melania Medeleanu a spus că „ a văzut în perioada asta cât de importante sunt în viața noastră apa și săpunul. Microdușul, această grozăvie pe roți, e construit așa încât să-i atragă pe cei mici în joc. Iar poveștile și activitățile desfășurate de voluntari sunt menite să îi facă să conștientizeze necesitatea acestei acțiuni banale: să te speli pe mâini, pe corp. Știm că poate să pară hilar, dar adevărul este că în multe comunități sărace copiii n-au văzut în viața lor un duș”.

MESAJUL DE DESCHIDERE A REȚELEI UNIVERSITARE „Universitatea Europeană UNITA”, formată din Universidade de Beira Interior, Universidad de Zaragoza, Université de Pau et des Pays de l’Adour, Université Savoie Mont Blanc, Università di Torino și Universitatea de Vest din Timișoara

Universitatea Europeană UNITA, care a fost selectată pentru finanțare de către Comisia Europeană în luna iulie 2020, reprezintă o alianță de șase universități comprehensive de cercetare și educație, din cinci țări de mărimi și cu traiectorii diferite: de la vest la est, Universidade de Beira Interior, Universidad de Zaragoza, Université de Pau et des Pays de l’Adour, Université Savoie Mont Blanc, Università di Torino și Universitatea de Vest din Timișoara. Universitatea europeană UNITA își propune să testeze un nou model de predare colaborativă și intergată, aplicând pedagogii și strategii de cercetare inovative, în vederea elaborării și implementării de soluții creative pentru o dezvoltare regională durabilă. UNITA nu se rezumă doar colaborări în mediul academic, ci este susținută de sectorul socio-economic, autorități publice, organizații civile, care acționează ca parteneri asociați.

Rectorul UVT, prof.univ.dr. Marilen Gabriel Pirtea: „Aderând la UNITA, contribuim la dezvoltarea unei noi idei, cea de universitatea europeană. Aceasta se remarcă prin munca depusă pentru mobilitatea sustenabilă și incluziunea teritoriilor montane și de graniță”.

ABONARE - Dacă ai primit Revista Presei UVT din bunăvoința unui prieten și ai regăsit aici informații utile, te poți abona oricând accesând link-ul de mai jos

Copyright © 2018 DCIMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională