Revista presei

7 septembrie 2020

UVT deschide în 7 septembrie sesiunea de toamnă a admiterii online

Universitatea de Vest din Timişoara, cea mai importantă universitate din vestul României, deschide în 7 septembrie sesiunea de toamnă a procesului de admitere online, integrând într-o singură adresă web toate datele necesare pentru informare, înscriere, clasificare a candidaților și confirmare a locurilor, pentru toate programele de studii ale celor 11 facultăți componente.

Pe platforma admitere.uvt.ro este disponibilă lista completă a locurilor finanțate de la bugetul de stat și a celor cu taxă, pentru toate programele de studii universitare de licență, masterat și doctorat oferite în această sesiune de admitere (anexăm grila cu alocarea locurilor pentru procesul de admitere de toamnă la UVT).

În plus, UVT ofertează în această sesiune de admitere și 11 programe de studii universitare de masterat noi, aprobate prin hotărârea adoptată de Guvernul României în cea mai recentă ședință a sa (31 august 2020), dintre care 5 programe de studii universitare de masterat didactic (dedicate exclusiv formării cadrelor didactice din învățământul preuniversitar, în domeniile Biologie, Chimie, Educație Fizică și Sport, Fizică și Geografie). Celelalte programe de studii universitare de masterat recent acreditate de UVT sunt:

– în domeniul de studii universitare de masterat Arte vizuale, programe de studii universitare de masterat profesional:

  • Design interior și de produs;
  • Patrimoniu, restaurare și curatoriat în artele vizuale;
  • Sculptură și ceramică;

– în domeniul de studii universitare de masterat Drept

  • Drept fiscal (formă de învățământ cu frecvență redusă);

– în domeniul de studii universitare de masterat Geografie

  • Geographic Information Systems (program de studii universitare de masterat de cercetare, în limba engleză);

– în domeniul de studii universitare de masterat Management

  • Global Entrepreneurship, Economics and Management (program de studii universitare de masterat de cercetare, în limba engleză).

Copiii care fac școala de acasă vor avea parte de o educație mai slabă. Ghidurile nu sunt conectate la realitate

Mai avem o săptămână până la începerea școlii și profesorii se simt mai nepregătiți ca niciodată. La fel de debusolați sunt și elevii, care nu știu cum vor învăța anul acesta, dacă vor fi printre cei care învață de acasă ori se duc la școală. Invitată la emisiunea În fața ta, de la Digi 24, Cristina Tunegaru, profesor de Limba Română la o școală din București, spune că până la discuțiile despre orele online ar trebui să avem aparatura care să le facă posibile.

Unele școli au reușit să discute cu părinții și să realizeze chiar și sondaje, sunt puține școli care au făcut lucrul acesta și au luat decizii în funcție de rezultatul acestor sondaje. În multe cazuri pe care le cunosc eu au fost luate decizii în consiliile profesorale și s-au luat decizii care fie au fost anunțate părinților, fie vor fi anunțate în perioada următoare”, a spus Tunegaru.

Există multă confuzie și în rândul profesorilor, profesorii nu știu cum o să gestioneze situațiile. Ghidurile acelea nu sunt deloc conectate la realitatea noastră, a școlilor, a profesorilor, a copiilor. Prima mea reacție a fost că aici este o înșiruire de bazaconii. Sistemul hibrid presupune două lucruri, lucrezi cu copii din față și în același timp lucrezi cu copiii de acasă. Ori lucrezi cu toți în față, ori cu toți online, nu poți să fii în același timp în două locuri”, a mai spus ea.

Tunegaru adaugă că multe școli nu au nici dotările necesare pentru cursuri online.

 

În clase nu avem aceste dispozitive, nu avem camere web, în clase abia dacă avem laptop, sunt școli care au un singur laptop. Dacă implementăm sistemul hibrid, asta înseamnă că avem nevoie de un laptop sau o tabletă la fiecare clasă. Cei de acasă vor avea parte de o educație mai slabă, nu vor participa în egală masură”, spune ea.

Profesoara adaugă că mulți dintre profesori nici nu doresc camere web.

Din discuțiile pe care le-am avut cu colegii mei, sunt profesori care refuză ideea de a fi înregistrațși nu doresc să existe o cameră video în clasă”, spune Tunegaru.

Reiterez invitația aceasta pe care am adresat-o doamnei ministru să meargă în orice școală și să încerce să susțină o oră în sistem hibrid”, adaugă ea.

Cele mai bogate state ale lumii se confruntă cu probleme legate de competențele copiilor în materie de citit și matematică, bunăstarea mintală și obezitatea acestora

Un nou raport plasează Țările de Jos, Danemarca și Norvegia pe primele locuri între statele membre ale UE și ale OCDE în privința bunăstării copiilor, relevând totodată pericolele majore ce amenință această bunăstare în contextul pandemiei de COVID-19.

Rezultate-cheie ale raportului

Sănătate mintală: În majoritatea țărilor, mai puțin de patru cincimi dintre copii se declară mulțumiți de propria viață. Turcia înregistrează cea mai mică rată a satisfacției în viață, și anume 53%, fiind urmată de Japonia și Regatul Unit. Copiii care au parte de susținerea familiei în mai mică măsură și cei care sunt victime ale bullying-ului au o sănătate mintală mult mai fragilă.

Lituania raportează cea mai ridicată rată a suicidului în rândul adolescenților – una dintre principalele cauze de deces în cazul adolescenților din țările bogate cu vârste cuprinse între 15 și 19 ani, urmată de Noua Zeelandă și Estonia.

Sănătate fizică: Rata de obezitate și rata de supraponderabilitate înregistrate în rândul copiilor au crescut în ultimii ani. La nivelul tuturor țărilor, în jur de 1 din 3 copii este fie obez, fie supraponderal, înregistrându-se o creștere simțitoare a acestor rate și în Europa de Sud. În peste un sfert dintre țările bogate, mortalitatea infantilă depășește în continuare raportul de 1 la 1.000.

Competențe: În medie, 40% dintre copiii din toate statele membre ale OCDE și ale UE nu dețin competențe de bază în ceea ce privește cititul și matematica la vârsta de 15 ani. Copiii din Bulgaria, România și Chile se descurcă cel mai slab. Estonia, Irlanda și Finlanda stau cel mai bine la acest capitol. În majoritatea țărilor, cel puțin 1 din 5 copii nu are încredere în abilitățile sale sociale de a-și face noi prieteni. Încrederea cea mai scăzută în această privință se remarcă la copiii din Chile, Japonia și Islanda.

Raportul conține și date privind domeniile în care se înregistrează progrese clare în ceea ce privește bunăstarea copiilor. În medie, 95% dintre copiii de vârstă preșcolară sunt actualmente cuprinși în programe de educație formală, iar numărul tinerilor de 15-19 ani care nu sunt nici angajați, nici cuprinși într-o formă de învățământ sau instruire a scăzut în 30 dintre cele 37 de țări. Totuși, aceste progrese importante riscă să fie anulate din cauza impactului pandemiei de COVID-19.

Țările sunt clasificate și în funcție de politicile lor în domeniul bunăstării copiilor și de alți factori, inclusiv factori referitori la economie, societate și mediu. Norvegia, Islanda și Finlanda ocupă primele locuri în ceea ce privește contextul și politicile favorabile bunăstării copiilor. În medie, țările cheltuie sub 3% din PIB pentru politici dedicate familiilor și copiilor.

„Atât în perioade de criză, cât și în perioade de calm, familiile au nevoie de guverne și locuri de muncă care să le ofere sprijin pentru a putea crește următoarea generație de cetățeni fericiți și sănătoși”, a afirmat Fayaz King, director executiv adjunct al UNICEF. „Investiția în copii reprezintă o investiție directă în viitorul nostru”.

PIAȚA MUNCII - Tot mai mulți români vor să lucreze de acasă

Joburile care pot fi desfășurate de acasă continuă să fie în topul preferințelor pentru angajații care caută un loc de muncă. Doar în august, au fost aproape 100.000 de căutări pentru joburi în care activitatea de zi cu zi poate fi desfășurată de oriunde, potrivit unui sondaj realizat de platforma de recrutare online BestJobs.

Conform BestJobs, numărul total de aplicări pentru joburi noi a crescut cu 34% în august, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

Cele mai căutate locuri de muncă au fost în domenii precum transport – peste 18.000 de căutări, inginerie – peste 17.000 de căutări, contabilitate – peste 12.000 de căutări și resurse umane – peste 10.000 de căutări.

În contextul epidemiologic actual, mai bine de jumătate (52,2%) dintre angajați consideră că recrutarea în perioada următoare se va face în cea mai mare parte sau chiar integral online, arată datele celui mai recent sondaj realizat de platforma de recrutare online BestJobs, în perioada 1-20 august 2020, pe un eșantion de 866 de utilizatori.

În același timp, 42% dintre angajați cred că în procesul de recrutare vor fi necesare, pe lângă CV-ul clasic, și alte metode de diferențiere, cum este video-ul de prezentare, iar 37% subliniază că recrutarea se va face în principal pe bază de recomandări de la angajații existenți. În plus, 19,3% dintre respondenți se șteaptă să fie introduse și teste mai amănunțite de aptitudini.

CARTE - Consumul de carte nu e cuprins în coșul zilnic

Una dintre căile prin care elevii de toate vîrstele își pot cultiva discernămîntul și afectivitatea este cititul cărților. Calculatorul poate să le ofere numeroase răspunsuri, dar are o lipsă esențială: nu are suflet.

Cititul cărților a devenit o corvoadă pentru elevi și o crasă indiferență pentru adulți. Odată cu apariția internetului și a telefoanelor mobile, mintea copiilor s-a calibrat pentru o lume virtuală, pe care marile companii producătoare o fac tot mai acaparatoare prin noi și noi ispite pentru copii și chiar pentru adulți. Clasicii literaturii române cuprinși în programele școlare sunt categorisiți ca aparținînd unor alte vremuri pe care le-au trăit părinții și bunicii. 

Pe de altă parte, calculatorul și telefonul mobil țin locul timpului liber pe care părinții ar trebui să și-l petreacă împreună cu copiii lor, să le cultive interesul de a dezlega împreună răspunsurile la o mulțime de întrebări pe care cei mici le poartă cu ei, ca pe o povară mult prea timpurie. Sînt întrebări fundamentale despre viață, pe care calculatorul nu le poate rezolva din motivul că nu are suflet. Dacă ar avea, ar trebui să răspundă sutelor de mii de întrebări pentru sutele de mii de copii a căror afectivitate e diferită de la unul la altul. Putem vorbi, fără a generaliza, de o absență dramatică a părinților din viața copiilor, care au nevoie să se minuneze de tot ce îi înconjoară pentru a așeza lucrurile în poveste. În povestea lor, pe care o vor purta toată viața.

ECONOMIE - O companie din Cluj digitalizează aeroporturile din întreaga lume: AirportLabs

Dacă v-ați întrebat vreodată, în calitate de pasageri, care sunt motivele pentru care în unele aeroporturi din lume operațiunile de la sol se desfășoară fără cusur, iar în altele nu, răspunsul are același numitor comun: orașul Cluj-Napoca.

O companie fondată aici în 2015 a contribuit în ultimii ani la eficientizarea operațiunilor în peste 140 de aeroporturi cu singurul scop de a face tehnologia accesibilă tuturor entităților care formează ecosistemul unui aeroport și să creeze astfel o platformă unitară de comunicare digitală. Pe scurt, compania propune o abordare digitală, față de o abordare analogică, iar marele avantaj îl aduce modelul de business: tot ceea ce înseamnă proprietate intelectuală aparține companiei, chiar dacă unele proiecte sunt dezvoltate în parteneriat cu aeroporturile.

Povestea AirportLabs începe cu Ligiu Uiorean, fondatorul și directorul firmei. Absolvent de Informatică la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Ligiu a ajuns în lumea arabă în plină dezvoltare și a lucrat o perioadă ca manager de proiect de infrastructură informatică pentru noul aeroport din Abu Dhabi. Acela a fost momentul când a realizat care sunt dificultățile unui aeroport nou care se vrea modern și ce oportunități are în zona furnizorilor. După ce a epuizat această experiență s-a întors în Cluj unde în 2015 a început să adune o echipă cu background solid în inginerie și tehnologie și să creeze soluții pentru aeroporturi.

DIGITALIZARE - Interviu Răzvan Atim – UiPath / A rata acum digitalizarea și automatizarea înseamnă a merge împotriva curentului

Pentru România a venit momentul (adică „ceasul al doisprezecelea”) care o constrânge pur și simplu la digitalizare și automatizare: criza Covid, alături de creșterea competiției și riscul de-a fi incompatibil cu lumea din jur, reclamă implementarea unei strategii care să înceapă mai întâi cu administrația. Pentru că mediul privat are grijă singur să țină pasul pentru a rămâne în piață.

Răzvan Atim, managerul general al operațiunilor UiPath în Europa de Est, explică, alături de sursa succesului companiei, cum poate trece România, în fine, la un alt nivel. Sau – cine știe? – poate chiar într-o altă ligă.

Început de an școlar în pandemie. Directorii pregătesc școlile cum pot, profesorii se tem că „vor cădea precum muștele” în fața virusului

​​​​​​​Începutul anului școlar se învârte în jurul lui „nu știm” și „așteptăm alte informații”. Directorii și profesorii resimt puternic presiunea pe umerii lor și încearcă să pregătească școlile cum pot, cu resursele pe care le au, astfel încât elevii să aibă cât mai puțin de suferit.

Dascălii recunosc cu jumătate de gură că se tem să nu se îmbolnăvească, mai ales că, de regulă, spun ei, profesorii tineri sunt puțini. Cercul slăbiciunilor este completat și de alte lipsuri: în cele mai multe școli personalul necalificat, care trebuie să asigure curățenia claselor și a spațiilor comune, este insuficient.

Nici măștile nu sunt suficiente. În unele școli, există deocamdată sub formă de rezervă, unele sunt rămase de la examenele naționale, și pot fi folosite doar în cazul în care elevii își uită masca lor acasă, li se rupe elasticul sau o scapă pe jos. Și pentru profesori sunt valabile aceleași condiții: nu sunt măști pentru toată lumea, iar școlile așteaptă ajutor de la primării, asociații și de la părinți, cei care sunt cei mai dispuși să bage mâna în buzunar pentru a asigura o măsura de siguranta suplimentara pentru copiii lor.

Multe dintre școlile din România nu sunt pregătite pentru a face față noii situații, atrage atenția George Roman, directorul de programe al Organizației Salvați Copiii, „nu doar pentru că lucrurile nu s-au făcut în ultimele două luni, dar și pentru ceea ce pare să ne ajungă din urmă”.

El dă exemplul lipsei condițiilor decente de învățare în sute de școli din mediul rural, al claselor supraaglomerate din școlile din mediul urban, absenței unei forme integrate a programei care să permită învățarea online, al lipsei condițiilor igienico-sanitare, lipsei cabinetelor medicale din unitățile de învățământ, în special la țară.

Astfel că școala începe diferit pentru copii: „pentru unii dintre ei va începe în condiții de siguranță, acolo unde directorii de școală și autoritățile locale și-au asumat responsabilități și le-au respectat, adică s-au asigurat că vor avea spațiile salubre, că vor avea tablete pentru copii și dezinfectanți pentru spațiul școlar. Însă pentru mulți alți copii, școala nu va fi acel mediu sigur și de calitate. Mă gândesc, în primul rând, la copiii din mediul rural, la comunitățile uitate, care nu au bugete suficient de mari încât să acopere toate nevoile actuale și pentru care nu văd niște măsuri legale”, a argumentat, pentru Europa Liberă, George Roman.

ABONARE - Dacă ai primit Revista Presei UVT din bunăvoința unui prieten și ai regăsit aici informații utile, te poți abona oricând accesând link-ul de mai jos

Copyright © 2018 DCIMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională