Revista presei

8 iulie 2020

Se redeschid sau nu școlile în septembrie? Când va fi luată decizia

Dacă ajungem la cel mai grav scenariu, acela al unei creșteri exponențiale a cazurilor de coronavirus, e posibil ca școala să nu înceapă la timp, adică la 14 septembrie. Premierul Ludovic Orban îi avertiza săptămâna trecută pe cei implicați în sistemul de educație să fie pregătiți de reînceperea cursurilor doar online. Ministrul sănătății, Nelu Tătaru, a anunțat luni seara la Digi24, când va fi luată o decizie în privința școlilor.

Nelu Tătaru a spus că în gestionarea pandemiei din perioada verii se vor face evaluări pentru fiecare etapă, iar în funcție de rezultatele acestora, autoritățile vor ști ce măsuri trebuie să ia în septembrie, atunci când va începe noul an școlar. Ministrul Sănătății a îndemnat la prudență și a spus că deciziile cu privire la reîncepere activității didactice vor fi luate spre sfârșitul verii

Ministrul sănătății a spus că există un grup de lucru, o comisie mixtă la nivelul Ministerului Educaţiei, sub conducerea vicepremierului Raluca Turcan, care va pregăti măsuri pentru gestionarea începutului anului şcolar.

„Eu am spus încă de la început, ne vom gestiona perioada de vară, vom evalua fiecare etapă, iar în apropierea lunii septembrie vom vedea și cum prognozăm o următoare perioadă, inclusiv începutul anului şcolar. De o săptămână jumătate, sub coordonarea vicepremierului Raluca Turcan, este o comisie mixtă cu Ministerul Sănătății, Ministerul Educaţiei, anumite direcții, care pregătesc reînceperea anului școlar. Avem scenarii, de la cele mai sumbre până la cele adaptate”, a spus Nelu Tătaru.

ANALIZĂ - Cele trei scenarii pentru redeschiderea școlii din septembrie. Cât sunt de fezabile și ce măsuri ratează Guvernul Orban pentru elevi

Școală cu prezența fizică a tuturor elevilor, dar cu reducerea numărului de elevi la clasă. Sau împărțirea claselor în două grupe, cu alternarea 2 săptămâni prezența fizică la școală – 2 săptămâni online. Sau lockdown cu școală 100% online. Sunt cele 3 scenarii pe care Federația Asociațiilor de Părinți le-a transmis ca propunere oficială grupului interministerial condus de Raluca Turcan, care stabilește regulile de redeschidere a școlilor. Cât de fezabile sunt, însă, aceste scenarii și care sunt riscurile cu care vine fiecare propunere?De remarcat că planurile realizate de Federația condusă de Iulian Cristache sunt mult mai favorabile copiilor, școlii, procesului educativ decât măsurile lansate de Ministerul Sănătății la sfârșitul lunii mai și retrase de același minister după ce Edupedu.ro le-a prezentat pe larg. Astăzi, Ministerul Sănătăți se chinuie să ascundă orice decizie până cu vreo 2 săptămâni înainte de începerea școlii (vezi aici declarația lui Nelu Tătaru).

Scenariul I: Revenirea la școală cu prezența fizică 100% a copiilor

Scenariul al II-lea presupune împărțirea claselor în două grupe, cu alternarea două săptămâni prezența fizică la şcoală, cu doua săptămâni online.

Scenariul al III-lea prevede închiderea tuturor școlilor și educație integral online, așa cum am avut din 11 martie.

 

 

COVER STORY - Performanță extraordinară a elevilor profesorului de română Cătălin Zaman, într-o școală rurală

Cătălin Zaman, un profesor de limba şi literatura română, predă la catedră de 14 ani, la aceeaşi şcoală la care a fost şi elev. În fiecare an a avut rezultate excelente. 

Școala din Clondiru, un sat din Buzău, are toaleta în curte, pereții crăpați în unele locuri, ca mai toate școlile din mediul rural, dar copiii vin cu drag, mai ales la orele de limba română. 

4 dintre elevii profesorului Zaman au obţinut în acest an nota zece la Evaluarea Naţională, iar mai bine de jumătate dintre ei au avut note peste nouă, scrie Digi24, care a realizat un reportaj la școala buzoiană. 

Întotdeauna i-a încurajat pe copii să vină cu ideile lor, să îşi folosească imaginaţia şi creativitatea, niciodată să reproducă un șablon, spune profesorul Zaman. 

„Am venit la școală, convins că în anul școlar următor voi pleca. Și la o oră pe care am ținut-o la ei m-am uitat în ochii lor și nu am putut să le spun că nu voi mai fi profesorul lor. Am știut că ceea ce am început cu ei trebuie dus până la capăt. Degeaba încercăm să folosim un limbaj academic dacă ei nu înțeleg. Trebuie să privim materia și cunoștințele pe care le transmitem, prin ochii lor. Abia atunci vom pricepe cum să le transmitem. Dăruire, pasiune, înțelegerea copilului, nevoile lor, problemele lor. Cred că ar trebui să schimbăm puțin și modalitatea de a preda, nu să îi sancționăm de fiecare dată când nu știu câte ceva. Rolul nostru e să îi învățăm, nu să îi sancționăm”, descrie profesorul Zaman.

Copiii provin din familii obişnuite, fără pretenţii financiare. Printre ei se află şi Maia, o elevă crescută doar de bunică. Maia a reuşit să ia zece la cel mai important examen de până acum. „Când a trebuit să adaug codul am băgat de vreo 5 ori ca să fiu sigură că e nota mea”, spune cu emoții Maia Mihalache.

UNIVERSITĂȚI - Studenții străini din SUA, obligați să plece din țară în cazul mutării cursurilor online

Statele Unite nu vor permite studenților străini să rămână în țară pentru semestrul de toamnă, dacă toate cursurile lor vor avea loc online. Hotărârea americanilor a surprins și panicat studenții. 

Agenția Americană pentru Imigrare și Executare Vamală (ICE) a făcut acest anunț luni, în contextul în care Statele Unite se luptă să facă față pandemiei de coronavirus. “Studenții non-imigranți F-1 și M-1 care învață la instituții ce operează în totalitate online, nu vor putea urma toate cursurile online și să rămână în Statele Unite”, se arată în declarația ICE.

Potrivit instituției citate, vizele F-1 sunt eliberate studenților care urmează cursuri academice, în timp ce vizele M-1 sunt pentru cei interesați de “cursuri profesionale” concomitent cu studiul în SUA.

Fapt este că studenții străini care se află în prezent în SUA pentru cursuri ce au fost mutate online pentru semestrul următor vor trebui să ia unele măsuri dacă doresc să rămână în țară, de pildă transferul la universități ce oferă cursuri cu predare personală, acceptarea unei sarcini reduse de curs sau solicitarea concediului medical. Nerespectarea acestor lucruri poate duce la expulzare.

Restricțiile sunt aplicabile universităților și cursurilor care inițial ofereau predare obișnuită, dar s-au mutat în spațiul online din cauza crizei coronavirus. Studenții străini pot alege un singur curs, dispunând de trei ore de credit pentru aceste programe online.

CULTURA - Marea Britanie: Aproape 2 miliarde de dolari pentru susținerea instituțiilor culturale

Guvernul Marii Britanii a anunțat că va cheltui aproape 2 miliarde de dolari pentru a ajuta teatrele, galeriile de artă și alte instituții culturale să supraviețuiască crizei coronavirusului.

Sectorul artei și culturii a fost lovit puternic de pandemie. Spectacolele se desfășoară online, iar sălile se confruntă cu un viitor incert pe fondul măsurilor de distanțare socială.

Un fond de 1,57 miliarde de lire sterline (echivalentul a 1,96 miliarde de dolari sau 1,73 miliarde de euro) va ajuta muzeele și palatele istorice, precum și companiile implicate în muzică live și cinematografele independente.

„Banii, care reprezintă cea mai mare investiție în cultura britanică, vor fi ca un colac de salvare pentru organizațiile culturale patrimoniale vitale din toată țara, afectate de pandemie”, se arată într-un comunicat al executivului de la Londra.

Anunțul a fost făcut după ce săptămâna trecută, aproximativ 1.500 de oameni, inclusiv Ed Sheeran și The Rolling Stones, au solicitat ca autoritățile să salveze industria muzicii din țară.

Cu peste 44.000 de decese și un sfert de milion de cazuri confirmate, Marea Britanie are cel mai mare număr de decese cauzate de coronavirus din Europa.

Sectorul culturii și al artelor cuprinde 700.000 de oameni, potrivit declarației guvernamentale.

OPINII - Mircea Miclea: Toți profesorii trebuie să facă de urgență o pregătire pentru utilizarea tehnologiilor online

Elevii și profesorii pot primi gratuit, la cerere, de la Ministerul Educației, tablete sau laptopuri necesare cursurilor online. Legea în acest sens a intrat în vigoare, după publicarea ei în Monitorul Oficial, potrivit Edupedu. Guvernul a anunțat anterior că nu susține documentul, pentru că nu prevede și sursa de finanțare.

Fostul ministru al Educației Mircea Miclea spune la RFI că legea prin care elevii și profesorii pot primi gratuit, la cerere, de la Ministerul Educației, tablete sau laptopuri necesare cursurilor online este binevenită, dar crede că ea vine la pachet cu o serie de probleme: ”La o primă vedere, mi se pare o măsură foarte bună, dar din păcate, vine cu foarte mare întârziere, pentru că Legea Educației specifica faptul că trebuie să trecem la învățământul online sau învățământul blending, de acum zece ani, articolul 70, cu toate paragrafele lui. În al doilea rând, legea nu creează decât premisa, trebuie și bugetul pentru a implementa legea. Dacă la această lege nu se alocă urgent un buget, atunci ea este o literă moartă”.

Mircea Miclea atrage atenția că profesorii trebuie instruiți cum să facă pe viitor cursuri online, pentru că nu doar soluția tehnică e importantă, ci și calitatea cursurilor propriu-zise: ”Ce trebuie făcut de urgență și eu m-aș fi așteptat să se întâmple în această vară este ca toate cadrele didactice să facă o pregătire pentru utilizarea tehnologiilor online, acest lucru este obligatoriu (…). În viitor, nu vom putea face altfel decât un învățământ hibrid, combinând metodele online cu metodele față în față, pentru simplul fapt că mintea elevilor s-a schimbat. Ei vor să aibă de pildă acces la conținutul de învățare de oriunde, de ori câte ori doresc. Acest lucru este determinat de faptul că tot Internetul le permite acest lucru, prin urmare, ei au această așteptare. Or noi ce facem? Le livrăm cunoștințele doar dacă ei vin la școală, câtă vreme vin la școală, în cadrul școlii, ceea ce este total depășit”.

 

SOCIAL - Radiografia unui fenomen: copiii care fac copii. Cum a ajuns România campioana Europei la mame minore

Un sfert din mamele sub 18 ani, din UE, trăiesc în România. Trendul este îngrijorător: vârsta medie a mamelor minore românce scade constant, ajungând la 15 ani, arată un studiu al „Salvați Copiii”. Lipsa educației sexuale și sărăcia alimentează fenomenul, în timp ce autoritățile rămân neimplicate.

România este statul european cu cele mai multe fete sub 18 ani, care fac copii, fiind îndeaproape urmată de Bulgaria. 23% dintre mamele minore din UE trăiesc în România, unde cele mai recente date arată că peste 8.600 de tinere fete au devenit mame înaintea majoratului, iar 725 dintre ele au copil la vârste mai mici de 15 ani, arată datele organizației „Salvați Copiii”.

Portretul-robot al unei copile care ajunge să aibă copii este neschimbat de ani de zile, iar condițiile în care trăiesc ele se înrăutățesc de la an la an, după cum arată cel mai recent studiu al organizației „Salvați Copiii”, prezentat marți, despre situația mamelor care au copii sub 5 ani, din mediul rural.

Vârsta medie a unei mame minore în România a ajuns în 2020 la 15,4 ani, în scădere cu circa doi ani față de 2018. Cea mai mică mamă dintre cele 136 intervievate în cadrul studiului realizat de „Salvați Copiii” are 13 ani. Există mame minore care au chiar și trei copii, iar vârsta lor medie este de doar 17,6 ani.

DIASPORA - O româncă, imaginea sistemului britanic de sănătate. Fotografia ei, pe panourile din Marea Britanie

La aniversarea a 72 de ani de existență, National Health Service (NHS), sistemul britanic public de sănătate, a selecționat-o pe Claudia Anghel, o moașă din Călărași care acum lucrează la Coventry, să fie imaginea publică a acestei organizații extrem de apreciate de britanici.

NHS a apelat la un fotograf celebru în Marea Britanie, John Rankin, pentru a face 12 portrete ale unor angajați din diferite domenii medicale. Una din persoanele selectate pentru a fi fotografiată de Rankin, urmând ca imaginea ei să apară în întreaga Marea Britanie pe panouri publicitare și în stații de autobuz, este românca Claudia Anghel, moașă la un spital din Coventry. 

Poveștile celor 12 au fost relatate de BBC. “Moașa Claudia Anghel de la Spitalul Universitar Coventry și Warwickshire a spus că „chiar și în vremuri provocatoare (“challenging“), a fi moașă este despre viață și bucurie” (…) Desigur, suntem preocupați, dar suntem și puternici. Mă trezesc încă dimineața, îmi pun uniforma și un pic de ruj și mă duc la muncă – deși zilele acestea măștile pe care le purtăm înseamnă că rujul nu durează mult““, scrie BBC. 

 

Anghel a ajuns singură în Marea Britanie în 2011, la 38 de ani, și, potrivit relatărilor ei, a trăit luni întregi mâncând pâine cu lapte și învățând, pentru a se califica. 

O publicație din Coventry explică de ce ea a fost selectată pentru a fi imaginea NHS: “Claudia, coordonator al Muncii la UHCW, a contribuit la punerea în practică a unor măsuri vitale noi în secțiile de maternitate pentru a oferi îngrijiri sigure mămicilor, bebelușilor și familiilor lor, într-un moment stresant și incert.

ABONARE - Dacă ai primit Revista Presei UVT din bunăvoința unui prieten și ai regăsit aici informații utile, te poți abona oricând accesând link-ul de mai jos

Copyright © 2018 DCIMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională